Normalt er det sånn at når det blinker raskere, er det en konsekvens av redusert strømtrekk....altså redusert last i kretsen. Da tenker jeg på dengang "elektronikken" knyttet til blinklysene besto i et relee, om en pære sa takk for seg, ja da ble det racerfart på den den eller de pærene som måtte fungere fremdeles. Etterhvert fikk vi varselblink, i store trekk et ekstra relee, som kompliserte bildet noe, men det var fremdeles enkelt. I dag er det iallefall slutt på det store releet som sier klikk-klikk bak dashbordet, det er erstattet av en meget mindre variant av sorten, og med innføringen av LED-pærer er det problemfritt å erstatte dette med enda mindre releer - i noen tilfeller av den sorten som ligger på et kretskort og bare snakker med omverden via utgangskretser - f.ex optokoblere. I andre tilfeller går signalet videre til ekstrene releer - men igjen - vesentlig mindre enn det de releene vi hadde tidligere. Det er altså ikke like enkelt å "lese" kretsen og feilsøke som det var i hine dage. Det enkle releet med elektromekanisk styring er rett og slett utvidet med en svart boks, der "sjefen" er en prosessor og tilhørende programvare.
Det er altså "datstyring" med i bildet, på godt og vondt. Det vonde er at det gjør feilsøket vesentlig mer komplisert, ja, det kan være en banal fillefeil, og det kan være mer krevende. Når Tesla gir deg en "estimert pris" snakker vi egentlig om en kalkyle for en fastpris, som tar høyde for worst case. Det betyr at om feilen er rettet på 1-2-3, hopper det virtuelle kassa-apparatet hos Tesla-verkstedet av glede og fryd, mens stemingen er litt mer behersket om det viser seg å være et komplisert feilsøk. Men naturlig nok, prisestitmatet er selvfølgelig langt såpass høyt at man iallefall ikke taper penger. Derfor ville jeg kanhende tenkt tanken på å kontaktet et bilelektrisk verksted - det er ikke umulig at man kan foreta et enkelt feilsøk og i beste fall fikse feilen uten kolossale kostnader. Problemet er at Tesla er veldig, veldig proprietær på alle vis, eksempelvis vil neppe kretskjema eller andre spesifikasjoner som kan gjøre et vanlig feilsøk mulig for det være seg et annet verksted eller kunden være gjort tilgjengelig. Med det i bakhodet vil ethvert feilsøk betinge at man er rimelig oppegående på feilsøk på en bil som vel er blant de bilene i markedet som er mest søkklastet med elektronikk av den sårbare typen, glem aldri at MacMurphy er med oss hvor vi går, et stikkord her er at man bør forsikre seg om at kretsen man feilsøker på er gjort strømløs og at man tar alle forholdsregler for å unngå "spikes", eksempelvis kortslutninger eller statisk elektrisitet....igjen....MacMurphy...!
Når det er sagt, det kan like gjerne være kontaktfeil i de "ytre" tilkoblingspunktene her, for min del ville jeg begynt med henferfestet. Visuell inspeksjon, blåse rent. Om dette ikke hjelper, kan man alltid åpne koblingsboksen, men be advised, her har du et helt lite vepsebol av kabler. En ... (more)