0

Ustabilt blinklys,venstre side.

spurt 2023-03-21 19:27:04 +0100

anonym bruker

Anonym

Er feil med venstre blinklys.Blinker veldig raskt til venstre og ingen varsel lampe i panel. Lånte tilhenger tirsdag 14.3.23,å da virket blinklys igjen helt normalt,også etter tilhenger var levert. Så kom blinklys feil tilbake fredag 17.3.23.Jeg tror og håper det kun er en dårlig kontakt ved et av blinklysene,dårlig jording. Denne uke virker blinklys igjen.

Håper på noe tips hvor jeg bør lete etter feil?Bil er 2018 modell,men har gått 119000 km,så ikke garanti på den lenger.

Tesla verksted har estimert en pris på kr.17.000 i kostnad for å fikse det,det er ikke aktuelt for oss.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-22 11:20:37 +0100

Normalt er det sånn at når det blinker raskere, er det en konsekvens av redusert strømtrekk....altså redusert last i kretsen. Da tenker jeg på dengang "elektronikken" knyttet til blinklysene besto i et relee, om en pære sa takk for seg, ja da ble det racerfart på den den eller de pærene som måtte fungere fremdeles. Etterhvert fikk vi varselblink, i store trekk et ekstra relee, som kompliserte bildet noe, men det var fremdeles enkelt. I dag er det iallefall slutt på det store releet som sier klikk-klikk bak dashbordet, det er erstattet av en meget mindre variant av sorten, og med innføringen av LED-pærer er det problemfritt å erstatte dette med enda mindre releer - i noen tilfeller av den sorten som ligger på et kretskort og bare snakker med omverden via utgangskretser - f.ex optokoblere. I andre tilfeller går signalet videre til ekstrene releer - men igjen - vesentlig mindre enn det de releene vi hadde tidligere. Det er altså ikke like enkelt å "lese" kretsen og feilsøke som det var i hine dage. Det enkle releet med elektromekanisk styring er rett og slett utvidet med en svart boks, der "sjefen" er en prosessor og tilhørende programvare.

Det er altså "datstyring" med i bildet, på godt og vondt. Det vonde er at det gjør feilsøket vesentlig mer komplisert, ja, det kan være en banal fillefeil, og det kan være mer krevende. Når Tesla gir deg en "estimert pris" snakker vi egentlig om en kalkyle for en fastpris, som tar høyde for worst case. Det betyr at om feilen er rettet på 1-2-3, hopper det virtuelle kassa-apparatet hos Tesla-verkstedet av glede og fryd, mens stemingen er litt mer behersket om det viser seg å være et komplisert feilsøk. Men naturlig nok, prisestitmatet er selvfølgelig langt såpass høyt at man iallefall ikke taper penger. Derfor ville jeg kanhende tenkt tanken på å kontaktet et bilelektrisk verksted - det er ikke umulig at man kan foreta et enkelt feilsøk og i beste fall fikse feilen uten kolossale kostnader. Problemet er at Tesla er veldig, veldig proprietær på alle vis, eksempelvis vil neppe kretskjema eller andre spesifikasjoner som kan gjøre et vanlig feilsøk mulig for det være seg et annet verksted eller kunden være gjort tilgjengelig. Med det i bakhodet vil ethvert feilsøk betinge at man er rimelig oppegående på feilsøk på en bil som vel er blant de bilene i markedet som er mest søkklastet med elektronikk av den sårbare typen, glem aldri at MacMurphy er med oss hvor vi går, et stikkord her er at man bør forsikre seg om at kretsen man feilsøker på er gjort strømløs og at man tar alle forholdsregler for å unngå "spikes", eksempelvis kortslutninger eller statisk elektrisitet....igjen....MacMurphy...!

Når det er sagt, det kan like gjerne være kontaktfeil i de "ytre" tilkoblingspunktene her, for min del ville jeg begynt med henferfestet. Visuell inspeksjon, blåse rent. Om dette ikke hjelper, kan man alltid åpne koblingsboksen, men be advised, her har du et helt lite vepsebol av kabler. En ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-03-22 19:56:34 +0100

Tusen takk for svar og utfyllende informasjon!

Håper og tror det kan løse seg med eventuelt bytte av batteri kontakt.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-03-22 19:56:35 +0100

Hei Benny.

Tusen takk for svar og utfyllende informasjon! Idag var det rask blinking igjen i regnvær,men virket igjen når det ble oppholdsvær.

Er rett tid på året nå,det blir varmere.😊 Skal ellers prøve å få lokalt Tesla verksted til å ta en diagnosetest.Finner de ikke noe feil,bør jeg slippe å betale for diagnose test.Finner de hvor feil kan være via diagnose,betaler jeg!

Tror det kan være fukt som trenger inn i tilhengerkontakt. Har nå montert adapter for gammel tilhenger kontakt.Det gjør at fuktighet kanskje må ha mer problem med å trenge inn i kontakt,om det skulle være feil med denne kontakt.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-03-22 19:56:35 +0100

Hei Benny.

Tusen takk for svar og utfyllende informasjon!

Håper og tror utfordring er med tilhengerkontakt.Skal prøve å oppdatere svar her når jeg vet hva som er feil.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger