Det er flere forhold som spiller inn her, men ofte er premissene for fabrikantenes batterigaranti satt til 70% restkapasitet. Normalt sett får du ikke forlenget garanti om batteripakka byttes innenfor garantitiden, om den byttes etter 7 år og garantitiden er 8 år, har du altså "bare" et års "restgaranti" igjen. Samtidig bør man jo ha i bakhodet at det er stor sannsynlighet for at den nye batteripakka vil holde en stund - typisk like lenge som garantitiden for bilens originale batteri. Det vet du imidlertid ikke før etterpå.
Dog, man skal ikke ta riktig alle sorger på forskudd. For det første er det ting du kan gjøre for å optmialisere batteripakkas levetid, se DENNE artikkelen: https://www.elbil24.no/lading/slik-br...
Dernest vil regnestykket egentlig se helt greit ut om du har en "vanlig" folkelig elbil, si VW EUp, EGolf, ja alle elbiler med en nypris mellom 20 og 400.000. Det er så enkelt som at selv om du må "kaste" bilen etter si 10 år, vil det du forhåpentligvis har spart på hjemmelading, bompenger osv osv gi deg en kilomerkostnad evnt en kostnad pr år som ligger på omtrent det samme, kanhende bittelitt mer, enn en vanlig familiebil med dieselmotor. Om batteripakka holder et par år til, ja da bikker regnestykket i elbilens favør! Og joda, jeg er klar over at elbilfansen leker seg med "beregninger" der elbilen er nærmest gratis, men det er altså ikke helt sant - uten at vi skal gå inn i en lang polemikk over akkurat det. Jeg er autorisert gjerrigknark, og har jobbet med kolleger av samme sorten, d'rede kolleger som kjøpte seg EUp og Skoda Citigo, hadde uten unntak en vanlig familiebil i tillegg, elbilen ble brukt til og fra jobb, iallefall i sommerhalvåret, for nettopp å spare bompenger og drivstoffkostnader. Og tro meg, disse gutta regnet seriøst på det!
Poenget? Den kloke forholder seg nøkternt realistisk til både kostnader og eventuelle reparasjonsbehov etc etc, og tar altså ikke sorgene på forskudd, halvparten kommer aldri, det kan fort gå bra! En ting som ingen snakker om, er at enkelte elbiler faktisk er relativt enkelt å bytte batteri på! En dyktig garasjemekaniker som jobber med strøm i en eller annen form og har grunnkunnskapen på plass, vil kunne bytte batteripakka sjæl når vi snakker nevnte EUp og "fetterne" fra Skoda og Seat. Da kan man se for seg å få tak i en brukt atteripakke til en titusenlapp, og kjøre noen år til. Det endrer regnestykket radikalt, vi gjerrigknarker står nesten og hopper av glede og fryd! Litt sånn vil det kunne være med andre elbiler også, uten at jeg har oversikten over hvilke biler som er direkte horrible å skifte batteripakka på....og hvilke som er "greie". Det vi vet, er at fex Jaguar sine elbiler har en ekstrem kapsling av batteripakka, det medfører en brutal arbeidskostnad for å plukke ut den pakka som står i bilen....og like mye når den skal monteres igjen. Og for riktig å sukre pillen, "kapslingen ... (more)