0

Generelt gamle El. Biler

spurt 2023-03-20 15:53:41 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Jeg har et generelt spørsmål ang. El.biler hvor garantien har utløpt. Som etter hvert blir mer og mer aktuelt for utrolig mange etter hvert. Det skrives side opp og side ned hva det koster når batteripakken må byttes. Det er jo et seks sifret beløp. En ting er når uhellet er ute for da dekkes det på forsikringen, men når alderdommen inntreffer og den personen som da er eier av bilen sitter vel igjen med svarteper? Da er det jo mer lønnsomt å kaste bilen, og det er vel de med dårligst økonomi som stort sett er eier av en sånn bil. Det kan vel aldri være lønnsomt å være eier av en gammel El. Bil men det snakkes/skrives det ingen ting om. Hvor går krysningspunktet på hva er lønnsomt eller ikke. Alle typer batterier taper seg mer og mer så spørsmålet blir vel hva er laveste batteristatus for valg av brukt El.bil?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-20 17:46:26 +0100

Det er flere forhold som spiller inn her, men ofte er premissene for fabrikantenes batterigaranti satt til 70% restkapasitet. Normalt sett får du ikke forlenget garanti om batteripakka byttes innenfor garantitiden, om den byttes etter 7 år og garantitiden er 8 år, har du altså "bare" et års "restgaranti" igjen. Samtidig bør man jo ha i bakhodet at det er stor sannsynlighet for at den nye batteripakka vil holde en stund - typisk like lenge som garantitiden for bilens originale batteri. Det vet du imidlertid ikke før etterpå.

Dog, man skal ikke ta riktig alle sorger på forskudd. For det første er det ting du kan gjøre for å optmialisere batteripakkas levetid, se DENNE artikkelen: https://www.elbil24.no/lading/slik-br...

Dernest vil regnestykket egentlig se helt greit ut om du har en "vanlig" folkelig elbil, si VW EUp, EGolf, ja alle elbiler med en nypris mellom 20 og 400.000. Det er så enkelt som at selv om du må "kaste" bilen etter si 10 år, vil det du forhåpentligvis har spart på hjemmelading, bompenger osv osv gi deg en kilomerkostnad evnt en kostnad pr år som ligger på omtrent det samme, kanhende bittelitt mer, enn en vanlig familiebil med dieselmotor. Om batteripakka holder et par år til, ja da bikker regnestykket i elbilens favør! Og joda, jeg er klar over at elbilfansen leker seg med "beregninger" der elbilen er nærmest gratis, men det er altså ikke helt sant - uten at vi skal gå inn i en lang polemikk over akkurat det. Jeg er autorisert gjerrigknark, og har jobbet med kolleger av samme sorten, d'rede kolleger som kjøpte seg EUp og Skoda Citigo, hadde uten unntak en vanlig familiebil i tillegg, elbilen ble brukt til og fra jobb, iallefall i sommerhalvåret, for nettopp å spare bompenger og drivstoffkostnader. Og tro meg, disse gutta regnet seriøst på det!

Poenget? Den kloke forholder seg nøkternt realistisk til både kostnader og eventuelle reparasjonsbehov etc etc, og tar altså ikke sorgene på forskudd, halvparten kommer aldri, det kan fort gå bra! En ting som ingen snakker om, er at enkelte elbiler faktisk er relativt enkelt å bytte batteri på! En dyktig garasjemekaniker som jobber med strøm i en eller annen form og har grunnkunnskapen på plass, vil kunne bytte batteripakka sjæl når vi snakker nevnte EUp og "fetterne" fra Skoda og Seat. Da kan man se for seg å få tak i en brukt atteripakke til en titusenlapp, og kjøre noen år til. Det endrer regnestykket radikalt, vi gjerrigknarker står nesten og hopper av glede og fryd! Litt sånn vil det kunne være med andre elbiler også, uten at jeg har oversikten over hvilke biler som er direkte horrible å skifte batteripakka på....og hvilke som er "greie". Det vi vet, er at fex Jaguar sine elbiler har en ekstrem kapsling av batteripakka, det medfører en brutal arbeidskostnad for å plukke ut den pakka som står i bilen....og like mye når den skal monteres igjen. Og for riktig å sukre pillen, "kapslingen ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger