Først og fremst, her kan du velge verksted selv....snakker vi lakkskader og småbulker, kall det gjerne kosmetiske skader, vil du kunne velge mikro- eller smart-reparasjon, det koster en brøkdel av ordinær oppretting og lakkering av en hel flate. Og hvilken overraskelse, leasingfirmaet vil ofte - uansett om man reparerer skaden eller ikke før bilen videreselges - legge inn en kalkyle som dekker ordinær oppretting og lakkering av hele flater. Man driver business, må vite, da vil man naturlig nok minimere risikoen ved være sikker på at man får dekket inn kostnadene evnt prisreduksjon når bilen selges videre. Men be advised, det er "unormal slitasje" som kan utgjøre en kostnad for deg - litt slitasje må påregnes. Dette finnes det veilledere for, en forhåndstakst utført av en proffesjonell aktør vil forholde seg til dette. Da har du også en dokumentasjon fra en tredjepart å legge frem ved evnt diskusjon.
Du kan også innhente en forhåndsvurdering hos leasingfirmaet og fikse evnt skader selv, det har både fordeler og ulemper. Det som fremstår som krystallklart, er at du uansett bør benytte deg av et autorisert verksted for eventuelle reparasjoner.
Tidstap...? En dag eller to...? Tja, du vet jo selv hvilken stand bilen er i, du kan jo ta en vurdering av risikoen og regne litt på det, og er du usikker, koster det lite å kjøre innom et verksted som utfører mikro-reparasjoner og be om et råd. Verre er det ikke, men som du sikkert forstår, poenget med å foreta en forhåndsvurdering er å unngå at du står i en situasjon der "bordet fanger", når du må levere bilen har leasingfirmaet bukta og begge endene. Det finnes imidlertid et sett felles retningslinjer, og denne artikkelen sier en del om begrepet "unormal slitasje" og hvordan man kan håndtere dette:
https://nye.naf.no/kjop-og-salg/leasi...