0

Fordelene med forhåndstakst

spurt 2023-03-20 15:21:30 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Leasingavtalen min utløper snart, og jeg har fått anbefalt å gjennomføre forhåndstaks og evt utbedring av unormal slitasje før bilen leveres tilbake.

Det jeg lurer på er egentlig hvorfor er dette fordelaktig for meg som leasingkunde, fremfor å la leverandøren utbedre etter innlevering?

Slik jeg ser det taper jeg tid hvor jeg har bilen (dagene bilen evt må utbedres), og jeg må betale et beløp tidligere enn nødvendig (betaler da utbedring etter innlevering). Da lønner det seg å vente til etter leasingperioden min er over, slik at jeg ikke taper tid hvor jeg kan bruke bilen, og jeg betaler for utbedringen ved et senere tidspunkt, som jo er fordelaktig.

Er det noen kloke hoder her som kan forklare meg hva som er best og hvorfor?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-20 17:08:37 +0100

Først og fremst, her kan du velge verksted selv....snakker vi lakkskader og småbulker, kall det gjerne kosmetiske skader, vil du kunne velge mikro- eller smart-reparasjon, det koster en brøkdel av ordinær oppretting og lakkering av en hel flate. Og hvilken overraskelse, leasingfirmaet vil ofte - uansett om man reparerer skaden eller ikke før bilen videreselges - legge inn en kalkyle som dekker ordinær oppretting og lakkering av hele flater. Man driver business, må vite, da vil man naturlig nok minimere risikoen ved være sikker på at man får dekket inn kostnadene evnt prisreduksjon når bilen selges videre. Men be advised, det er "unormal slitasje" som kan utgjøre en kostnad for deg - litt slitasje må påregnes. Dette finnes det veilledere for, en forhåndstakst utført av en proffesjonell aktør vil forholde seg til dette. Da har du også en dokumentasjon fra en tredjepart å legge frem ved evnt diskusjon.

Du kan også innhente en forhåndsvurdering hos leasingfirmaet og fikse evnt skader selv, det har både fordeler og ulemper. Det som fremstår som krystallklart, er at du uansett bør benytte deg av et autorisert verksted for eventuelle reparasjoner.

Tidstap...? En dag eller to...? Tja, du vet jo selv hvilken stand bilen er i, du kan jo ta en vurdering av risikoen og regne litt på det, og er du usikker, koster det lite å kjøre innom et verksted som utfører mikro-reparasjoner og be om et råd. Verre er det ikke, men som du sikkert forstår, poenget med å foreta en forhåndsvurdering er å unngå at du står i en situasjon der "bordet fanger", når du må levere bilen har leasingfirmaet bukta og begge endene. Det finnes imidlertid et sett felles retningslinjer, og denne artikkelen sier en del om begrepet "unormal slitasje" og hvordan man kan håndtere dette:

https://nye.naf.no/kjop-og-salg/leasi...

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger