0

Hvor er L DL og GL blitt av

spurt 2023-03-18 19:03:58 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei

Hvor har det blitt av benevnelsene, som bl.a. Volvo hadde. L, DL og GL. Er jo ikke noen grunn til å ikke bruke dette lengre, ikke engang på elbiler. Dette var jo egentlig bare hvor 'pimpa' bilen var, og ville vært like aktuelt i dag

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-19 11:18:50 +0100

Disse feiende flotte bokstavkombinasjnene har som så mye annet, forsvunnet et sted på veien. Hvem husker vel ikke disse ekstra gilde bokstavene som preget både hekken på litt finere varianter av populære bilmodeller! Ja, noen ganger tok man den helt ut og plasserte et par ekstra bokstaver både her og der på disse de luxe og grand luxe versjonene, fint skulle det være! Litt farger kunne man også finne på å bruke, rødt var en populær tilleggsfarge for riktig å vise at Opel Rakett 1900L virkelig skilte seg ut! Og Ford spanderte like godt enda flere bokstaver, det var ikke måte på! Når sant skal sies, var det vel ikke stort mer enn enn litt større motorer og kanhende klokke i dashbordet og lighter som skilte mellom bilene med og uten "L" hos Opel!

Skal vi være ærlige, dreide dette seg mest av alt om en dash modellpleie og kreativ markedsføring, i en tid der det på ingen måte var så enkelt som å krøsse av i en lang liste med forskjellig utstyr og få en "skreddersydd" bil. I store trekk var bilene ganske så like, man produserte så og så mang biler som hadde f.ex 1700-motor, en del færre med 1900 motor samt klokke og lighter. I tillegg hadde man selvfølgelig varianter over temaet 2 og 4 dører samt sedan og stasjonsvogn, og dett var dett. Sånn var det fra 50-tallet og til langt inn på 90-tallet om vi skal være litt djevelens advokat her, og som vi vet, Norge var annerledeslandet fremfor noen her, bortsett fra kanhende Danmark hadde ingen andre land heftigere avgifter enn Norge! Et finurlig avgiftsystem som straffet kundene kraftig på pungen for hele gullrekka fra litt mer hestekrefter, vektavgift og ikke minst verdiavgift, hadde mange snodige utslag, dette gikk naturlig ut over motorstørrelsen, men også alt som kunne minne om "utsyr" ble ribbet vekk for å få ned prisene! Toppen av lykke var at dette også gikk på sikkerheten løs, sikkerhetsbelter i baksetet, stålbjelker i dørene, H4 lykteinnsatser, lyktepussere - alt dette og mer til ble i beste fall fryktelig dyrt i Norge - om produsentene i det hele tatt våget seg på å prøve å få det inn! Se bare hen til vinduspylertankene på norske biler fra dengang da, der ute i Europa hadde bilene 4-5 liters tank og elektrisk spyler, norske kunder ble avspist med en knøttliten blære med en knapp liter og fotpumpe! Helt fantastisk! I det hele tatt, fra politikerne oppfant begrepet "Luxus" på 50-tallet og bestemte at bil skulle være rådyrt i Norge, ble etthvert spesielt bokstaven "L" for "Luksus" vært ovseleg eksklusiv i Norge! Så får det heller være at bla vår alles kjære Moskwitch fra tidenes litt litt ut på dagen faktisk hadde mer "utstyr" enn selveste Opel Kapitan "L" i de tider! Herunder slike ting som radio, liggeseter, 12 volt elektrisk anlegg og så videre! Nå har jeg dessverre ikke prislistene fra 1960 pluss/minus i samlingen lenger, men tro meg, det var en massiv prisforskjell mellom ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger