0

Hvilken motor

spurt 2023-03-16 16:50:15 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Hvilken motor bør man velge på audi a6? Bør man gå for bensin eller diesel? Hvilken årsmodell er bæst å ta? De fra 2012 og oppåver f.eks

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-17 15:30:23 +0100

Noe avhengig av kjøremønster og behov, det er flest dieselbiler i markedet, altså V6 TDI eller 2.0 TDI. I begge tilfeller får du en motor som holder lenger enn lengst gitt at et normalt godt regime for service og vedlikehold, herunder er det alfa og omega å bruke RETT OLJE, og skifte motorolje hhv oljefilter hve 15.000 km, maks 20' ved mye langkjøring. "Longlifeservice" burde vært forbudt ved lov, du forstår hvorfor om du kaster et blikk på en sprengskisse av disse motorene. 2.0 TDI har forøvrig mer enn nok anvendbar kraft for norske forhold, selv om A6 er en tung bil, men skal du trekke slep eller kjører mye i det store utland, vil V-6 være et bedre alternativ. For meg ville også quattro og automat stått på lista, men be advised, det er IKKE service og vedlikehold du skal spare på! Ellers koster det å være kar, velger du en bil med 2.0 TDI og kun forhjulstrekk fremfor quatro og V6 får du lett en 4 år nyere bil for samme budsjett. Nyere bil gir deg normalt sett et mer problemfritt bilhold, men igjen - et godt bruktbilkjøp er det når du bruker litt tid på bilkjøpet og velger en bil i best mulig stand.

Her er det på sin plass å minne omg at også Audi ruster, dette skal du være ops på når du ser etter bruktbil, og når du finner en grei bil du kan tenke deg å kjøpe, bør en full NAF-test FØR kjøpekontrakten underskrives, være en selvfølge. Ikke bare pga muligheten for skjult rust, men også fordi "Vorsprung dutch Technik" gir legio muligheter for spennende og dyre feil. NAF-testen gir deg et minimum av trygghet, og selger får dokumentert at opplysningsplikten er oppfyllt. Og som vi vet, det er mye ryddigere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet, enn i ettertid, evnt et passende prisasvslag. Nei. "tilstandsrapport" og "nylig EU" er ikke riktig det samme, og nei, du klarer ikke å "sjekke" bilen godt nok selv der ute på tunet hos selger. Greit nok, om du finner en bil som er grei og kan gi deg noen gode år, tenk tanken på understellsbehandling med jevnlig etterbehandling....det er en god investering på alle biler om du vil ha glede av dem en stund. Når kritisk rust oppstår, ja da er det game over - rustreparasjoner er rådyrt.

Mhp benzinerne er det bop-bop, V6 gir mer krefter, mens 2.0 TSi gir tilstrekklig med krefter for norske forhold. Felles for både benzinere og dieselmotorer er at den minste mistanke om "tuning", "chipping", "optimalisering" eller på godt norsk, tukling med bilens motorstyring, er en umiddelbar dealbreaker - da går du rett og slett videre! Dette er pr defisjon en vesentlig mangel, og i de aller fleste tilfeller er det ikke godkjent hos Biltilsynet og ført inn i vognkortet hhv meldt forsikringselskapet. Det er mao så ulovlig at det ryker, og som vi vet, det er på ingen måte sånn at ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger