0

1,8 Tsi er den motoren bra?

spurt 2023-03-15 10:03:21 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei.Vi skal investere i en pent brukt familiebil.Og min fru har mye småkjøring,så vi tenkte å gå for bensin motor denne gangen.Dette for diesel er jo utsatt for koksing og tette partikkel filter/egr ventil.Har hørt litt forskjellig om denne TSI motoren til Vag.Er den så dårlig som folk skal ha det til??Har lest om register kjede som har strekt seg og motorhavari. Er tidligere mekaniker,så er ikke intressert å kjøpe noe jeg må reparere hele tiden;) Vi må ha 4x4,da vi bor der det er mye snø og en del bakker. Tenkte Skoda octavia scout er en kurrant bil.Med litt høyere under og buk beskyttere. Mvh Helge

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-15 12:33:22 +0100

Nei, VAG sine TDI er ikke spesielt utsatt for koksing verken sånn eller sånn, men om dere har et kjøremønster med i alt det vesentligste småkjøring, ja da kan dere oppleve at DPF sier fra at dt er på tide å ta en tur ut på landeveien og gjerne kjøre et par mil med et lavere gir enn ellers sånn at dere får opp temperaturen i DPF. Dernest har det jo også skjedd en utvikling her, VAG har for alle praktiske hensyn implementert en ganske så vel fungerende renseprosedyre for DPF. Slangen i paradiset er imidlertid som før....mye småkjøring og ikke minst...småkjøring i vinterhalvåret!

For min del har jeg hatt varsellyset en gang, jeg var syk over lang tid og kjørte ikke spesielt mye. En tur ut på riksveien løste problemet. Ellers hiver jeg en boks med DPF cleaner på tanken årlig, etter rundt 10 år med DPF har jeg altså bare sett denne oransje lampa en gang. EGR-problemer har jeg aldri hatt med mine TDI, og i min verden har jeg valgt VW diesel gjennom mer enn 30 år bla fordi jeg får uovertruffen driftsikkerhet, jeg får en god totaløkonomi - ikke minst drivstofføkonomien får meg til å le hele veien til banken - og langturskomforten er en helt annen verden enn med en bensinbil. En forutsetning er selvfølgelig at man kjører på momentet fremfor å piske turtall. Dernest er jeg opptatt av å opprettholde et normalt godt regime for service og vedlikehold, jevnlig understellsbehandling inkludert. Bla burde "longlife" serviceprogrammet vært forbudt ved lov, det gjelder både TDI- og TSI-motoren: oljeskift og filterbytte hver 15.000 km bør vøre regelen, maks 20.000 ved mye langkøring. Om du ser på en sprengskisse av disse motorene, forstår du intiutivt hvorfor. Dernest legger den kloke vekt på å unngå å piske turtall før olja er gjennomvarm, typisk et par-tre mil med en TDI, noe kortere med en TSI - selvfølgelig avhengig av årstiden. Husk også oljeskift på Haldex-systemet hhv evnt DSG-kasse hver 60.000, det er IKKE god økonomi å "spare" på service og oljeskift! Ellers er RUST den store stygge ulven med både VAG generelt, men også en drøss andre biler i Norge. Bilene blir ikke understellsbehandlet når de kommer til Norge, og "fabrikkbeskyttelsen" mot rust er en dårlig vits. Mange kunder kjører sine nye biler direkte til understellsbehandling, herunder meg, og sørger for jevnlig etterbehandling, andre ikke.

Uansett, når ere ser på bruktbiler, vær spesielt ops på rust, rust og atter rust! Når dere finner en grei bil, ja da avtaler dere NAF-test med selger FØR dere undertegner kjøpekontrakt, bla pga muligheten for skjult, begynnende kritisk rust. Dere får et minimum av trygghet, selger får dokumentert at opplysningsplikten er oppfylt, og det er mye ryddigere å avtale utbedring av feil og mangler, evnt et prisavslag, FØR kjøpekontrakten er underskrevet. Og nei, en "tilstandsrapport" hhv "nylig EU-kontroll" sier alt og ingenting om bilens faktiske tilstand. Selv ikke en f.d mekaniker klarer å sjekke en bil godt nok selv på tunet ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger