0

Hybrid eller diesel?

spurt 2023-03-14 11:01:57 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, Jeg skal til sommeren levere inn min BMW X3 hybrid og vurder sterkt en Volvo XC90. Mye grunnet plass da barna begynner å bli litt for store for trange bakseter.

Spørsmålet mitt er om det er smartest å kjøpe en hybrid versjon eller en diesel variant? Har i nåværende bil kjørt ca 31 000 km på 3 år og 18 000 km har vært på el-drift. Ser for meg å kjøpe en 2017/2018 modell. Hva tror du om vedlikeholds-/verksteds regninger på hybrid vs diesel? Tenker da spesielt på batteripakka. Takker for hjelpen og for mange bra tester og artikler. Mvh Henning

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-14 16:45:59 +0100

Når du bytter bil så ofte som etter 3 år - eller for den sakens skyld 5 -år - og knapt nok bruker bilene dine - er det overveiende sannsynlig at du ikke vil oppleve verken service- eller vedlikeholdsbudsjettt som et problem - uavhengig av hvilken drivlinje du måtte velge. Volvo er blant markedets desidert mest seriøse bilprodusenter, en Volvo ramler ikke fra hverandre etter verken 10 eller 20 år, enn si 100' eller for den sakens skyld, 500.000 kjørt kilometer. Det som ellers, en grunnleggende forutsetning er selvfølgelig at bilen er tatt godt vare på av tidligere eier og at du viderefører dette. Kort og godt et alminnelig godt regime for service og vedlikeholdt, jevnlig understellsbehandling inkludert - spesielt gitt det faktum at du sikter deg inn på en bruktbil med noen år på veien.

Noe kynisk sett: også Volvo ruster, det er da også en av de tingene som tilsier at en NAF-test FØR du undertegner kjøpekontrakten er fornuftig. Det gir deg et minimum av trygghet, selger får dokumentert at opplysningsplikten er oppfyllt, og som vi vet, det er uendelig mye ryddigere å avtale utbedring av evnt feil og mangler, subisidært et prisavslag, FØR kjøpekontrakten er underskrevet. Og nei, verken "tilstandsrapporter" - ofte fra selgers eget verksted - eller "nylig EU-kontroll" sier spesielt mye om bilens faktiske tilstand. NAF-testen er ikke perfekt, men du og du, så mye bedre den er enn alternativene! Og nei, du klarer ikke å "sjekke" en bruktbil godt nok selv der ute på tunet hos selger, det du kan gjøre, er å ta utskrift av en sjekkliste og grovsortere. Når du finner en bil som kan være aktuell å kjøpe, ja da er det på tide å tenke på NAF-test. Poenget er altså å velge en bil i best mulig stand, også en feiende flott Volvo kan bli ødelagt av for mange eiere, slarvete eiere og så videre!

Diesel eller hybrid er forøvrig en smakssak, jeg er ihuga diesel-fan, men har du et kjøremønster med mye småkjøring, vil en hybrid drivlinje med stor sannsynlighet fungere bedre i hverdagen. Ellers bør du tenke nøye gjennom preferanser, kjøremønster og behov, trenger du f.ex virkelig høyere bakkeklaring og en "SUV"? Jeg tenker at en konvensjonell V90 med firehjulstrekk kan være et vel så godt valg om du ikke bor et sted med store snømengder og dårlig brøyting, evnt bare MÅ kjøre på krøtterstier for å komme helt frem til hytta. Eller for den sakens skyld, er blant dem som opplever det som tungt å komme ut og inn av en vanlig personil - eller rett og slett liker følelsen av å "sitte høyt". Merkelig nok er det siste en begrunnelse mange kommer med, for de av oss som har kjørt tungbil noen år i ungdommen og virkelig "sittet høyt" er det liksom ikke like naturlig å velge "SUV" som privatbil :-) I det hele tatt, tenk nøye gjennom disse tingene, du skal tross alt være fornøyd en stund! En fordel med mindre bakkeklaring er økt komfort, bedre kjøreegenskaper, bedre drivstoff-økonomi, spesielt om du ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger