0

Tuning og reklamasjon

spurt 2023-03-13 23:32:38 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny

Jeg lurer på hvordan det er med reklamasjon når man kjøper en bil som er tunet med annen programvare.

Hypotetisk eksempel: 2020 M4 56 000km, selger har tunet denne og det kommer fram i kontrakten. Bilen har 5års garanti fra forhandler fra reg dato, denne fra faller på motorsiden når bilen er tunet. Kjøper får problemer med motor 2-3 måneder etter kjøp. BMW eller forsikring dekker ikke pga tuning. Kan man da rette reklamasjon til selger når kjøper vet at denne har vært tunet?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-14 16:28:16 +0100

Slik du fremstiller det, snakker du om det vi kan kalle "tredjeparts" programvare, altså det vi på godt norsk vil omtale som uautorisert "tukling" med bilens motorstyring. I nær 100% av alle tilfeller vil leverandøren av slik "tukling" ha en klausul med liten skrift der man i praksis frasier seg ethvert ansvar, herunder anfører man at det er "kundens ansvar" å sørge for dokumentasjon og godkjenning. Uten kommentar forøvrig, den som måtte eie en såvidt ny og dyr bil, som går hen og slipper "A/S Jalla" til i det aller helligste på sin beste venn, tigger om trøbbel. Amatørtuning er nettopp det: man hiver opp ladetrykk og øker drivstoff-tilførelsen etter eget forgodtbefinnende, og satser på at det går bra. Sånn bortsett fra konsekvensene dette har ifht økte belastninger over hele drivlinjen og derav følgende legio muligheter for som her, motorproblemer, er det så ulovlig at det ryker, bilen er ikke lenger i tråd med typegodkjenningen, i tillegg til at snille mannen hos BMW kommer med et rungende "NEI" når den arme bileieren hvisker ordet "garanti", er det en høyst reell mulighet at SVV vil ilegge et bruksforbud og rive skiltene av inntil bilen er dokumentert brakt tilbake til orginal stand av et merkeverksted - det er billig kan du tro! Jeg merker meg også at heller ikek forsikringen dekker dette, det forsterker amtagelsen om at denne amatørtuningen ikke er verken godkjent eller meldt inn til forsikringselsapet. Den absolutte idioti spør du meg.

Greit nok, om bilen blir solgt UTEN AT DETTE BLIR OPPLYST, er det naturlig nok pr defisjon en "vesentlig mangel". Da kan man forlange kjøpet hevet. Når dette angivelig skal være nevnt i kjøpekontrakten, blir det plutselig mer problematisk. Ordlyden vil være avgjørende, men be advised, der kommer man inn i grumsete farvann der man må søke råd hos det være seg NAF, forbrukermyndighetene eller en advokat med rett kompetanse. Det samme vil gjelde om man vil reklamere og kreve f.ex kostnadene ved reparasjon dekket. Det osm kan være verre å reklamere på, er om den arme kjøperen med mer eller mindre åpne øyne er forledet til å kjøpe en bil som de facto ikke lenger er i tråd med typegodkjenningen - den er i realiteten ulovlig å bruke. Som nevnt innledningsvis, jeg legger til grunn at dette er "tukling", som rett og slett ikke er ført inn i bilens vognkort. Ja, man må gjerne å vinkle det dithen at kjøper er ledet opp i stry, men når det er uttrykkelig opplyst at bilen er "tunet" - ja da er det en naturlig konsekvens av kjøpers undersøkelsesplikt å sjekke at dette er godkjent og ført inn i bilens vognkort, ikke sant?

Mao kan dette meget vel bli en hard nøtt å knekke og en ytterst komplisert sak. Og nei, bilen er heller ikke uten videre salgbar, den arme kjøperen bør i såfall få reparert motoren og få den brakt tlbake til orginal stand. Videre må det opplyses i evnt ny kjøpekontrakt at bilen har vært "tuklet" med tidligere - med ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger