0

Hva skjer med sensorer som ryker «hele tiden» etter nybilgarantien går ut?

spurt 2023-03-12 11:21:29 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei.

Jeg har en XPENG G3 og er rimelig fornøyd med den. Som med andre elbiler virker det som om det stort sett er sensorer som ryker og må byttes når det skjer noe. Men hva om man bytter den samme sensoren flere ganger innenfor nybilgarantien? Altså at det virker som om enkelte sensorer Xpeng bruker er av middels kvalitet? Jeg ser på forumene at flere Xpeng biler sliter med samme sensor (en sensor som styrer blant annet ABS/ESP). Hva hvis jeg bytter den igjen rett før nybilgarantien går ut og den ryker igjen noen måneder senere…. Har man ingen rettigheter da? Må jeg da fremover betale for at bilfabrikken bruker sensorer av middels kvalitet?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-12 13:16:46 +0100

Jeg mente ikke å poste anonymt. Mitt navn er Terje Oegema :-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-03-12 13:19:18 +0100

Et eksempel i elektronikkbransjen er at hvis feks en strømforsyner ryker innenfor reklamasjonsretten og den blir byttet så har man nye fem års reklamasjonsrett på den strømforsyneren. Jeg vet ikke om noe lignende gjelder her?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-03-12 23:32:12 +0100

Nei, det er ikke vanlig at du får nye 5 års garanti - eller hvor lang garantien måtte være - hver gang du bytter en del. Det gir seg egentlig selv at det må være sånn - hvis ikke ville det i verste fall kunnet ende opp med en evig hengemyr av garanti for den arme produsenten dersom MacMurphy slo til med jevne mellomrom. At du må betale for deler som må byttes som en del av ordinært vedlikehold etter garantiutløpet, er altså helt vanlig.

Like vanlig er det at sensorer går i dann og vann, det er en del av moroa med moderne biler, enten de kommer fra Kina eller Tyskland, enn si andre spennende lokasjoner. Om det kan være en trøst, i tilfeller der det måtte være en svakhet med en del, her en sensor, vil man som regel foreta seg noe for å rette det opp, si at den har dårlig kapsling. Verre er det om den står utsatt til, da er det ikke alltid like enkelt å iverksette kompenserende tiltak som det heter på fint. I ditt sted ville jeg ikke tatt sorgene på forskudd, du får trøste deg med at det kunne vært verre: det kunne f.ex vært Tesla-lang leveringstid på delene! Du kunne også hatt en Landrover-tilværelse, med engelsk bil skal du virkelig være entusiast, da kan vi snakke om å betale i søkk og kav for ikke bare middels, men direkte spennende kvalitet!

Vi krøsser fingrene for at våre kinesiske venner finner løsninger som gjør at disse sensorene holder lenger i fremtiden!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-03-15 11:01:11 +0100

Takk for svar!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger