0

Volvo ex90 Awd vs Audi quattro

spurt 2023-03-11 17:27:51 +0100

Heisann. Jeg har en 3,5år gammel Audi-etron idag og har bestilt meg ny volvo ex90. Min største bekymring er kanskje om volvo kan levere like bra 4-hjulstrekk system som det audien gjør. Er redd for at den skal trekke hovedsakelig på framhjulene og bare hjelpe til bak ved behov, har merket det på andre biler (bla outlander) og det er generelt mer hjulspinn og frustrasjon over det systemet på glatte vinterveier. Har du noen formening her?

Siste jeg lurer på er om det er hold i ryktene om at visningsbiler av denne kommer til forhandlere i mai?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-13 12:01:47 +0100

Om vi ser bort fra det faktum at Audis konvensjonelle quattro-system er et vesentlig mer gjennomprøvd system, der man har en 40/60 kraftfordeling i utgangspunkter, vil et firehjulstrekk basert på en elmotor på hver aksling alltid være "dårligere", i den forstand at det reguleringsteknisk sett er et par utfordringer. Dette vil kunne gi seg til kjenne med noe dårligere stabilitet enn man ellers kunne hatt, og noe dårligere fremkommelighet. Men alt i alt: det vil for alle praktiske hensyn kunne være et helt greit kompromiss. Spesielt om fabrikanten har gjort en god jobb med såvel den biten som skal fordele trekkkraften til enhver tid, som reguleringen av ESP/antispinn. Ja, Audi vil naturlig nok ha et annet utgangspunkt og andre prioriteringer ved designet av sitt firehjulstrekk, men Volvo er definitivt ikke en produsent som sitter på bakerste benk her! Du vil mao neppe oppleve at Volvo går i samme fella som unevnelige japanske produsenter, der du i de verste tilfellene kan risikere å stå fast på flatmark i 10-15 cm nysnø, eller for den sakens skyld, oppleve en ESP som er designet på et sånt vis at den bruker maksimal bremsekraft for å "stabilisere" bilen på klonk is! Tro meg, det er en fantastisk opplevelse, spesielt i en kurve!

Slik jeg forstår det, er du mer oppatt av fremkommelighet. Jeg tenker at med Volvo vil du få ja takk, begge deler, altså en bil som både har alminnelig god fremkommelighet, men også fremstår som trygg og stabil under krevende vinterforhold. For meg fremstår det imidlertid som om Volvos firehjulstrekk er av on-demand typen, i utgangspunktet har man altså bare forhjulstrekk eller bare bakhjulstrekk, og gir først trekkkraft til den andre akslingen ved antydning til hjulspinn. Du har altså ikke permanent firehjulstrekk, i den fortand at det går trekkrraft til alle fire hjul hele tiden. Ja, sammen med en god ESP / antispinn gir dette økt stabilitet, økt sikkerhet på vinterstid og under andre forhold når forholdene gir redusert veigrep, men det gir altså ikke riktig samme grad av stabilitet hele året, uansett føreforhold, som om du hadde hatt f.ex Audis 40/60 flosofi i bunnen.

Om dette har noen stor betydning i hverdagen for oss "vanlige folk"? Neppe, det vil uansett alltid dreie seg om å tilpasse farten etter forholdene, dernest vil gode vinterdekk være alfa og omega - der som med Audi. I min verden er det kun Nokian Hakkepallitta som gjelder under seriøse vinterforhold, med Continental som det beste alternativet om man foretrekker et dekk med bedre allround-egenskaper. Ingen over, ingen ved siden, og nei, dekktestene forteller ikke hele sannheten - da skal du lese dem grundig og sette deg inn i premissene. Jeg tenker at gode dekk vil være av større betydning enn forskjellene mellom Audien du har og den feiende flotte nye Volvoen du venter på. Diskusjnen om pigg eller ikke pigg er du selv ekspert på, stikkord kjøremønster og ikke minst, vinterforholdene der du bor, der du vanligvis ferdes. Elbiler er uansett et par hakk tyngre ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger