Her finne du en grei oversikt over plikter og rettiheter:
https://www.forbrukerradet.no/forside...
Det dreier seg om gjøre de rette tingene i rett rekkefølge, uansett må forhandler få en rimelig sjanse til å rette opp feil og mangler. Første skritt er hyggelig dialog med forhandler, eventuelle avtaler bekrefter du ved mail der du viser til hyggelig samtale ditt og datt og avslutter med vanlige høflighetsfraser - alltid god tone fra din side - og ta det derfra. Du finner drøssevis av slike saker omtalt i artikler både på Broom og hos Motor, det beste er å finne gode løsninger som både du og forhandleren kan leve med. Om dette ikke skjer, ja da må du dokumentere feil og mangler ved bilen med en uttalelse fra en nøytrak aktør, gjerne NAF, og fremme en sak overfor forbrukermyndighetene. Det tar typisk et par år å få behandlet slike saker - det du da krever er å heve kjøpet.
Forøvrig er det en ting som gjelder for å unngå å kjøpe en sekk full av katter: NAF-test. Da får du et minimum av trygghet og en grei oversikt over bilens faktiske stand, "nylig EU-kontroll hhv "tilstandsrapport" fra et eller annet verksted sier egentlig alt og ingenting. Du har ikke en snøballs sjanse på en varm sommerdag til å "sjekke" bilen godt nok selv, når du har "grovsortert" og funnet en bil du kan tenke deg å kjøpe, ja da avtaler du NAF-test med selger FØR du undertegner kjøpkontrakten. Ryddigere for begge parter, ha dette i bakhodet til neste gang du skal kjøpe bil. Ikke negativt ment, vi har alle vært "der", og falt for blank lakk og en feiende flott bil. Det er sånt vi lærer av, og selv om det kan føles tungt, vondt og leit, det løser seg på den ene eller andre måten. For alt det måtte være verdt, lykke til!