Slik jeg leser det du skriver, var bilen tre år gammel npr batteriet ble skiftet på garanti. Det innebærer at resterende garnatid på det opprinnelige batteriet var 5 år. Fra importørens side sier man rett og slett at det er den opprinnelige batterigarantien som legges til grunn, denne begynner å løpe fra bilen ble utlevert til første eier. Dette er vanlig praksis ved alle garantireparasjoner, om du får en ny del - det være seg vinduspussermotor, girkasse eller motor på en konvensjonell bil - legges det samme prinsipept til grunn. Si at du har 5 år eller 100.000 km fabrikkgaranti, og bytter girkassa etter 4 år og 10 måneder hhv 95.000 km, da gjelder fabrikkgarantien for den nye delen også - frem til 5 år. Du får altså ikke en ny avtale som gir deg 5 år og 100.000 nye kilometer separat garanti på girkassa fra den datoen den ble skiftet. Det kan man selvfølgelig mene mye om, men prinsipalt sett er det logisk: dels har du ikke betalt noe for reparasjonen, dels ville det gitt et håpløst rigorøst system å administrere. Du får jo også en ny girkasse, det gir deg 4 år og 10 måneder gratis brukstid på den forrige girkassa. Om det hadde vært en betalt reparsajon, ja da ville du fått en garanti på reparasjonen, alt avhengig av hvlke retningslinjer importøren har satt. I tillegg vilel du hatt en reklamasjonsrett etter kjøpsloven.
Litt sånn blir det med den nye batteripakka også, du får tre års gratis "slitasje" på den batteripakka som ble skiftet ut, og en ny batteripakke som må kunne forventes å holde mer enn både 5 og åtte år fremover. Men du får ikke i pose og sekk, den opprinnelige fabrikkgarantien legger føringene for den videre garantien her. Du får altså ikke en utvidet garanti. Om det er lovlig? Tja, man tar jo ikke noe fra deg - du beholder fabrikkgarantien slik den fremgår av kjøpekontrakten. Det går nok greit skal du se - fokuser heller på at du har fått en feiende flott ny batteripakke som "tilbakestiller" brukstiden på batteripakka til 0!