0

Problemer med ABS Kia Soul

spurt 2023-03-06 09:35:35 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, Jeg har en Kia Soul 2018 mod. Jeg har hatt denne ikke på merkeverksted pga. at ABS og antispinn ikke fungerer. Om jeg bremser kraftig på tørr asfalt eller is, så blokkeres hjulene. Det samme med antispinn, her er det mest problemer på våt asfalt og snø/ is.

Får beskjed fra merkeverksted at dette er normalt. Jeg er ikke enig.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-07 12:23:16 +0200

Tja, det du beskriver, kan utmerket godt være en ABS/ESP/Antsipinn som rett og slett fungerer dårligere enn tilsvarende systemer på f.ex en tysk bil. F.ex forrige generasjon Toyota RAV4 oppførte seg som du beskriver om man provoserte den litt for meget! Ugreit når bilens ESP f.ex blokkerer hjulene om du kjører for hardt inn i en kurve på klonk is, men sånn er det bare - designkriteriene var åpenbart annerledes. Dette kan selvfølgelig ha flere årsaker, en av dem er at Norge er et bittelite marked, man vil naturlig nok vektlegge egenskaper som er mer i tråd med de store markedene etterspør. Rett skal være rett, Toyota gjorde en seriøs gjennomgang av bla sin ESP etter en aldri så liten fiasko i den svenske "elgtesten", den skal man ha!

Nå sier du ikke så meget om hvor stor grad av blokkering du opplever, jeg stusser spesielt på at hjulene blokkerer under kraftig oppbremsning på tørr asfalt. Snakker vi om vinterdekk, er det jo sånn at dekkene har relativt lav friksjonskoeffesient på tørr asfalt. Da vil hjulene typisk blokkere støtvis, også på asfalt. Det er som forventet, men om du bremser fra si 50 km/t og tar spenntak i rattet mens du tråkker pedalen i bånn, og da får sammenhengende sorte striper etter bilen, ja da er det noe som ikke er som det burde være. Poenget med ABS er at man får en form for rask pumpebremsing. Be asvised, når du prøver, velg gjerne en stor åpen plass eller en øde veistrekning....og ikke prøv i tide og utide....!!! På snø og is ser du det ikke like lett, men det jeg ville vært opptatt av, var om bilen holdt kursen - en godt desgnet ABS skal fungere sånn at bilen fortsetter rett frem om du har det ene hjulparet på tørr asfalt og det andre på klonk is når du bremser.

Ellers skal bilen oppleves som stabil på vinteføre. Om den vingler som ei full fantekjerring, ja da har du et problem. Nøkkelordet er altså stabilitet. Jeg vil tippe at dette er sånn circa det resonnmentet som ligger bak merkeverkstedets vurdering, man har kanhende bare ikke forklart det godt nok - evnt på en måte som er litt mer forståelig - når du spurte. Det er da du spør omigjen - unnskyld - jeg forstår ikke helt. Verre er det ikke. Og igjen: det er forskjell på designkretieriene for disse systemene, noen er uvegerlig bedre enn andre, men i store trekk, gitt at man kjenner bilen sin og kjører defensivt, går det som regel helt greit! Lykke til videre med en feiende flott bil!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger