0

2 års service

spurt 2023-03-06 08:51:26 +0100

anonym bruker

Anonym

Heisann 2 års service på min ID4 koster 7500 hos Møller, jeg har fått pris på 3000 lokalt her og 4000kr hos Mekonomen i Stavanger.

Hva bør jeg gjøre, vil det ha noe å bety for garantien å ikke bruke merkeverksted?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-07 13:39:16 +0100

Nja, som NAF har fått slått fast, så lenge servicen utføres i henhold til fabrikantens instrukser og intervaller, og - dette er viktig - av et AUTORISERT verksted - skal det ikke ha konsekvenser for garantien. Stempelet i boka er altså likeverdig. Det du MÅ forsikre deg om, er at man utfører servicen i tråd med fabrikantens instruks. Nå finner du neppe den i bilens servicehefte, det sluttet man med for mange år siden, det er nesten så man skulle tro at det var for å gjøre det vanskelig for kundene å kontrollere at jobben ved merkeversktedene ble utført som den skulle! Uansett, Mekonomen og "de andre" skal ha oversikt over dette, så langt, alt vel. Det som er litt mindre "vel" , er at den delen som er knyttet til dette med "inspeksjon" som grunnlag for rustgarantien, er mer diffust. Etter min vurdering er ikke "rustgarantien" verdt papiret den er skrevet på, jeg kjørte familiens nye Volkebokser direkte til understellsbehandling, bedre å unngå rust er mitt resonnement, men så har vi da diesel hhv bensin her hjemme, med elbil skal du være helt sikker på at antirustverkstedet vet hva de driver med. I Rogaland kan du f.ex med fordel ta en telefon til Handeland Antirust på Ueland: landlig beliggenhet gir hyggelige priser, svært godt arbe' og oppdaterte kunnskaper. Og nei - ingen Volkswagen har hatt "god nok" beskyttelse mot rust fra fabrikk de siste 20 åra - selv om Mølller sentralt forfekter dette.

FORDELEN MED SERVICE ved merkeverkstedet er at det gir en grei godwill. Om dette har noen egentlig betydning, vil i stor grad avhenge av merkeforhandleren. Det som engang var Bil og Maskin på Kvål er som kjent kjøpt opp av Møller, når Møller overtok ble det merkbare endringer, det er nesten så man føler at grunnverdier som "fornøyde kunder" er erstattet av "tjene-penger"! I praksis innebærer det at det hender kundefronten må bli fortalt hva du har krav på ifht garanti. Kanhende ingen stor greie, men det er liksom ikke så selvfølgelig som før, man får nesten følelsen av at de ansatte er fratatt fullmakten til å ta avgjørelser i garantispørsmål, det må liksom godkjennes på bakrommet. Som sagt - en følelse - hine dages Bil og Maskin var kanhende bare veldig god - nå er kundebehandlingen nede på gjennomsnittet liksom. Uansett, garantien gjelder uansett, men ha i bakhodet at du bør ha et forhold til hva du har krav på, gitt premissene nevnt over skal det ikke gjøre noen forskjell. Med et forbehold: elbiler kan ha enkelte sære punkter, ifht f.ex batterisjekk etc, vær ops på det når du innhenter tilbud hos andre aktører, still de rette spørsmålene, forsikre deg om at man har kontroll på hva som ligger i fabrikantens serviceinstruks.

Og skulle du likevel føle deg usikker, koster det jo ikke allverden å ta de to servicene som ligger innenfor garantitiden hos Møller, ikke sant? Ikke noe å si på kvaliten på arbeidet, men timeprisen er på samme nivå som man finner hos en advokat, og deler samt rekviista er ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger