Med et relativt fornuftig budsjett ville jeg tenkt i retning av E 200 evnt E 220, da får du gunstig drivstoff-forbruk og en enkel, grei drivlinje. Da får du også mye bil for pengene, i den forstand at du får nesten en Ole Brumm: relativt ny bil og ikke altfor lang kjørelengde. er skal du også ha i bakhodet at verken 100 eller 200.000 kilometer er spesielt mye for en Mercedes, gitt en fornuftig kjørestil og et normalt godt regime for service og vedlikehold, gjerne med jevnlig understellsbehandling, vil du kunne ha mange problemfrie år foran deg. Mhp hybride drivlinjer vil du rett nok ha et noe lavere forbruk, men glem ikke at drivstoffbudsjettet egentlig ikke er den største kostnaden ved å eie bil. Det vil ikke være noen enorm forskjell for å si det sånn, og glem ikke at du med en ladbar hybrid må ha mulighet for å innstallere en forskriftsmessig hjemmelade om du ser for deg å kjøre mer eller mindre elektrisk i hverdagen. Dog...de årsmodellene som er aktuelle med et begenset budsjett har begrenset elektrisk rekkevidde. Ja, du vil uansett spare drivstoff med en hybrid drivlinje, også om du ikke lader hjemme og bare kjører bilen i vanlig hybridmodus, men det utgjør ikke noen voldsomme summer på årsbasis. Du skal kjøre veldig mange kilometer i året for at det skal monne - si 30.000+.
Bensinmotor er liksom ikke tingen om du tenker på drivstoffutgifter, dernest lager Mercedes knallgode dieselmotorer = høy driftsikkerhet, høy komfort. Ja, bensin hybrid er innenfor rekkevidde med budsjettet, og greit nok, om du foretrekker bensin vil selvfølgelig en hybrid drivlinje være en fordel. Men du vil likevel slite med å kjøre like rimelig som med de dieselmotorene jeg nevner innledningsvis. Ellers merket jeg med etterfølgende ved en rask titt på finn, som du ser, firehjulstrekk koster deg et par årsmodeller, men be advised, firehjulstrekk gir deg vesentlig bedre stabilitet og derved økt sikkerhet året rundt, det derre med bedre fremkommelighet følger med på kjøpet liksom:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?...
https://www.finn.no/car/used/ad.html?...
Du har forøvrig et poeng: luftfjæring vil før eller siden innebære økte kostnader, men du får økt komfort. Alt har sin pris, det er en avveining. Jeg ville droppet det, for meg er det Rema-prinsippet som gjelder, men smaken er som baken. Jeg ville nok antagelig gått for Skoda Superb isteden, med 2.0 TDI under panseret og firehjultrekk. Ikke fordi den er "bedre" enn Mercedes, men den er mer enn god nok. Dernest ser jeg BOS som en dårlig samarbeidspartner. Møller har også sine sider, men Skodas merkeverksteder er etter mitt syn de beste i konsernet. Ellers er både Superb og E-klasse "greie biler" i den forstand at et normalt oppegående, uavhengig autorisert verksted kan levere både verkstedstjenester og deler til en mye rimeligere penge enn de respektive merkeverkstedene. Ja, Skoda vil på sikt kunne gi deg lavere driftomskostninger, du vil få samme plassen som med Mercedes sitt alternativ ... (more)