0

Audi a4 B7 1.9TDI 275k km

spurt 2023-02-28 11:01:11 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, jeg har nettopp blitt ny eier av en litt sliten Audi. Bilen er veldig pen utenpå selv om den har kjørt en god del, men mekanisk er den ikke perfekt. Når jeg gir på gass og plutselig slipper den i lavt turtall, hører jeg smell eller "klunk" lyd fra undersiden samtidig som den "hopper" litt. Ved høyere turtall er den ikke like ille. Et annet problem er at 5. gir er helt blokkert. Det er som om det er en vegg mellom 5. gir og girspaken. Alle andre gir funker perfekt og relativt enkelt å sette i gir, også revers som er rett under. Hva kan dette skyldes av? Har en formening om at det kan være pga lite/dårlig girolje, motorfester eller dårlig clutch/svinghjul. Verdt å merke seg det er stor slakk i begge girlenkearmene. Uansett, takk for svar på forhånd.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-02-28 14:27:17 +0100

275000 er da ikke "en god del"....! I min verden smaker en bedre og bedre fra kjørte 300.000 og oppover. Når du nevner mekaniske problemer, tenker jeg at du har kjøpt en sekk full av katter, gjerne ungdomskjørt eller herjet med av altfor mange eiere der minst en er en av disse idiotene som mener en "aktiv kjørestil" er tingen.

Først og fremst, vær ytterst forsiktig med å "prøve" for mye under kjøring, "klunklyder" under bilen kan meget raskt utvikle seg til noe bortimot kreft og dra med seg mye om du prøver å stille en diagnose på dette viset. Du bør skaffe deg tilgang til en bukk, få hjelp av en god venn som kan det du ikke kan, og gå metodisk frem. Og nei, dette er neppe "lite" eller "dårlig" girolje, en manuell kasse er normalt sett ganske så robust. Ja, du skal selvfølgelig sjekke girolja og gi bilen en alminnelig god service, da vil du kunne avklare en hel del ting underveis, i tillegg er det åpenbart mange ting å sjekke her...! Men igjen, du må gå metodisk tilverks, hvis ikke har du tapt før du har begynt. Ellers bør du ha klart for deg at med Audi kan ting lynraskt bli både dyrt og tidkrevende å reparere!

Jeg tenker at problemet kan være knyttet til drivleddene, dernest vil "stor slakk" i lenkarmer til girskiftet uvegerlig føre til problemer med å gire. Jeg ville vel begynt på servicesiden og fortsatt feilsøket med fokus på disse punktene først og fremst. Ellers kan jeg jo nevne at min Passat B5 med 1,9 TDI under panseret rulla rundt de 500' uten nevneverdige problemer whatsoever.....bilen ble smadret rundt meg med bla original clutc, originalt svinghjul, originalt ditt og datt i behold. Mye langkjøring, en fornuftig kjørestil oog ikke minst, et normalt godt regime for service og vedlikehold gjør susen...ta vare på bilen og den tar vare på deg. Du har tydeligvis kjøpt en bil uten å sjekke den i tilstrekkelig grad før du kjøpte den. Ikke uvanlig, ikke ment som kritikk av deg, men skriv på veggen at du avtaler en NAF-test med selger FØR du tenker tanken på å undertegne kjøpekontrakt neeste gang du er ute for å handle bil.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger