Er golf en god bil?
Hei
Lurte på om Golf stasjonsvogn er noe og satse på? Er det noen kjente feil? Forbruk på bensiner med 110 hk? Dyr på service? God plass?
Mvh Kristoffer Ryan
Hei
Lurte på om Golf stasjonsvogn er noe og satse på? Er det noen kjente feil? Forbruk på bensiner med 110 hk? Dyr på service? God plass?
Mvh Kristoffer Ryan
Jeg regner med at du snakker om 2013 eller nyere - altså Golf VII. Generelt er det en grei bil, meget bedre enn Golf VI på alle vis. Passiv og aktiv sikkerhet er godt ivaretatt, du har en meget god ESP-antispinn, rimelig god komfort og gode kjøreegenskaper. Du får også god plass til både 4 og 5 personer i bilen, og du har et hav av bagasjeplass. I tillegg til de godt over 600 liter i bagasjerommet, har du et "smuglerrom" under gølvet der bak. Noen av oss bruker mesteparten av den plassen til reservehjulet, men tro meg, jeg har bla fått plass til over 30 en-litere med juice samme med reservehjulet!
Jeg regner også med at du snakker om en bil med 1,2 TSI under panseret, det er en grei motor, regn med 0,6-0,7 på mila på blandet kjøring. Ikke spesielt "sprek", men turboen gir deg tilstrekkelig anvendbar kraft fra lave og midlere turttall. Med manuell kasse skal du imidlertid være glad i å gire, etter min oppfatning er dette en motor som virkelig passer godt med 7 trinns DSG! En av de indre tennpluggene - husker ikke om det er nummer tre eller fire - har en tendens til å bli noe varm, når den rett og slett slutter å fungere merker du det, da går bilen som en gammel fiskeskøyte! Men spesielt problematisk er det ikke, typisk holder tennpluggene 80-100.000 km. EN TING ER IMIDLERTID VIKTIG: Velg KONSEKVENT NGK TENNPLUGGER! De tåler mye bedre varme og bruk enn alle de andre tilsammen - spesielt når det som her er en tennplugg som er mer utsatt for temperatur enn vanlig! Koster et par hundrelapper mer for fire - men med mange ganger lenger levetid lønner det seg - veldig!
Og nei, det er ikke spesielt alvorlige "kjente feil" på Golf generelt, ei heller på 1,2 TSI i Golf 7 spesielt. Det du skal være nøye med, er oljeskift med filterbytte hver 15.000 km, du forstår hvorfor om du ser på en sprengsisse av motoren. "longlife" service burde vært forbudt ved lov, jeg er noe usikker på anbefalingene fra VW for Golf med denne motoren, men generelt gir service etter longlife-programmet basert på sensorene og kjørecomputeren serviceintervaller på typisk over 30.000 km. Det er rett og slett høl i hue å kjøre så langt på olja! Eventuell DSG-kasse skal ha oljeskift hver 60.000 km.
Dernest: alle VW (samt Skoda) blir IKKE understellsbehandlet av importøren når de kommer til Norge. Mange kunder - bla jeg - kjører bilen sin direkte til understellsbehandling. Det er så enkelt som at rustbeskyttelsen fra fabrikk ikke er i nærheten av å være "god nok" for en norsk vinter og norske, oversalta veier. Om du ser under en ny VW, skjønner du hvorfor: bunnplata har et tynt lag med godstoff, men alt som er montert på den er i beste fall "beskyttet" med et tynt lag med lakk. Dernest er ikke hulromsbeskyttelsen spesielt god, og "rustgarantien", den er ikke verdt papiret den er skrevet på ...
Spurt: 2023-02-27 19:12:16 +0100
Sett: 66 ganger
Sist oppdatert: Feb 28 '23