0

Teknologi og Norge

spurt 2023-02-22 14:28:34 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei.

Det er en ting jeg rett og slett ikke forstår. Det er hva vi godtar av feil, begrensinger og meldinger på moderne biler. Rart at ingen snakker om det. Dagens biler har mange sikkerhetsfunksjoner, hjelpe funksjoner og "nice to have" funksjoner. Det som overrasker meg mest er at når disse funksjonene slutter å virke på grunn av vær, klager vi ikke. Når vi trenger sikkerhetsfunksjoner mest her i Norge, vinter, så virker de minst. Radar stopper, kameraer virker ikke. Sensorer bare stopper å virke. Snø, is, tåke, regnvær og lav sol er våre utfordringer. Det viser seg at det ikke bare er oss mennesker som kan ha dårlig sikt. Teknologien også. Har flere ganger ligget og kruset med vår Mazda hvor det plutselig skriker ut med en hinsides lyd og fet skrift, BREMS. Jeg reagerer umiddelbart. Sjekker alle vinkler og speil. Ingen ting. Andre meldinger som dukker opp, er at sikkerhetsfunksjoner ikke virker. Bruk av automatisk bremser, kjørebane kontroll, automatisk dimming og cruise control som plutselig stopper. Alt dette er også trafikk farlig. Har også fått vite det at noen biler, hvor kamera og andre funksjoner er i frontruten, så rekker ikke vindusviskere opp.

Jeg tror det er mange som ikke har den tekniske forståelsen av dagens teknologi og blir skremt av dette. Jeg har hørt og sett at flere ikke bruker funksjonene i bilen sin fordi de ikke forstår seg på det.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-02-22 23:37:32 +0100

Vel, det finnes ikke systemer som benytter det være seg eksterne sensorer eller antenner som er hundre prosent uberørt av det være seg regn, slush, snø, is eller for den sakens skyld, temperatursvingninger. Ja, vi kan i noen grad gjøre dem mer robuste med f.ex forskjellige former for kapsling - kall det gjerne innpakking - vi kan legge inn en form for oppvarming - og vi kan tenke litt gjennom hvor vi plasserer dem. Vi kan også benytte mer kompleks teknologi, vi kan bruke mil-spec i hele eller deler av kjeden, vi kan pøse på med effekt om det dreier seg om en form for ir- eller en RF-baserte sensorer. vi kan kanhende benytte kameraer som switcher til IR sammen med en IR-kilde ved lavsikt - eller vi kan ta en "Tesla" og bruke LIDAR. Men til syvende og sist: det er langt på vei et kostnadspørsmål, enn si at man normalt sett må legge seg på et minste felles multiplum: det gir f.ex liten mening i å benytte dyre sensorer om man ikke har programvare med tilstrekkelig integritet.

Med det tenker jeg på at en unevnelig amerikansk elbil har drøssevis av kameraer og sensorer, noen av dem er til og med ganske så komplekse! Men det hjelper lite når bilens monitoreringsystemer - boksene med programvare der sensordata mates inn - åpenbart har et problem når en sensor fanger opp en hindring - og en annen sier "alt klart". Kfr at man gang på gang har hatt tilfeller der biler på "autopilot" har dundret inn i både personer i veikanten, hindringer foran bilen og så videre - uten at selv et så grunnleggende system som nødbrems er aktivert. Her må jeg rett nok ile til og slå fast at begrepet "autopilot" er malplassert i denne sammenhengen: en "autopilot" i ordets rette betydning - slik vi ser i f.ex et moderne passasjerfly - typisk har både tre og fire systemer som med en enorm prosessorkraft og mottar helt andre datamengder for å gjøre jobben.

Når det gjelder biler, vil det i noen grad være løsninger som altså dels bygger på økonomiske og produksjonstekniske kompromisser, dels på en tankegang der man legger til grunn "normale" forhold for de markedene der man selger flest biler. Og uansett hvor mye vi enn skule ønske det, det norske markedet er faktisk helt forsvinnende knøttlite i den store sammenhengen. Ja, det er andre land som har vinter også, men noe kynisk sett, det dreier seg også her om minste felles multplum: våre vestlige biler blir eksemplevis IKKE konstruert med fokus på forholdene på verdens kaldeste sted - eller for den sakens skyld - på Tynset. Ei heller for subtropiske strøk. I det hele tatt: for ekstreme forhold vil man ofte nedrpriotere slike systemer som du nevner - og heller legge vekt på robuste, driftsikre løsninger - som du f.ex finner i Landcruiser. Og nei, versjonene som benyttes i f.ex Afrika har IKKE adaptiv cruisekontroll, lane assist etc etc øverst på utstyrslista!

En digresjon her: den eneste bilen jeg noensinne har sett som har vært tenkt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger