0

Forventet verdiutvikling XC60 hybrid

spurt 2023-02-21 11:46:50 +0100

Hei. jeg har en volvo XC 60 T8 Rdesign som jeg har leaset/leiet i snart 3 år. Bilen er strøken, kjørt 47000km Vurderer utkjør av denne opp mot kjøp av annen bruktbil. Tilbudt å kjøpe denne ut for ca 550 000 - som i og for seg er vel en OK pris. I så fall regner jeg med å ha denne bilen i ca 3 år til.

SÅ til spørsmålet: Hvordan kan en forvente at verdiuviklingen til denne biltypen blir i tiden fremover? Det er jo mildt sagt et rimelig uoversiktlig marked for tiden. Og det hører vel med til vurderingen at det sikkert kommer en god del slike biler på markedet i tiden fremover. Leasing-tiilbudene for 3 år siden var jo rimelig gunstige, så antar det er mange biler leasingselskapene må "kvitte seg med" nå - og jo flere biler på markedet jo mer blir vel bruktprisene presset.

Noen gode råd å gi på veien her?

takk for en topp bilside og spalte!

MVH Stein

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-02-21 13:33:06 +0100

Tja....hvorfor så kort tidshorisont som tre år? Gitt et normalt godt regime for service og vedlikehold....og ikke minst...understellsbehandling med jevnlig etterbehandling....snakker vi om en kvalitetsbil med potensiale for en økonomisk og teknisk levetid på 20 år eller mer. Jeg bare nevner det - om du er bekymret for verditapet fremover - ja da er det jo så enkelt som å maksimere antallet år du fordeler verditapet over. Om bilen så blir spiker i ditt eie en gang i fremtiden, lang eiertid = lavt gjennomsnittlig verditap i kroner og øre. Ifølge våre gode venner i Kapital, E24 osv er verditapet nogenlunde jevnt målt i prosent frem til si typisk 10-12 år i det norske markedet, det har med det norske avgiftsnivået å gjøre - i f.ex Tyskland er "knekkpunktet" 8 år. Uansett, etter en gitt alder vil bilens faktiske stand være mer avgjørende for prisdannelsen i bruktmarkedet enn et år fra eller til.

Det innebærer at du kan ta en tur innom en Volvo-forhandler eller leasingfirmaet du har avtale med, og spørre fint om å få en kopi av "Rødboka" eller annet oppslagsverk man måtte ha for hånden, med estimerte bruktpriser for akkurat den bilen du har. Der får du et omtrentlig utgangspunkt, og ja, det vil kunne være variasjoner, både som en følge av bilens stand og som en følge av f.ex geografisk område, og som du er inne på, endringer i markedsituasjonen, krig i nabolaget osv, vil kunne innebære endringer. Men, noe kynisk sett, det du ikke har kontroll over, det bør du heller ikke bekymre deg for meget over. Som nevnt over, den enkle "kuren" mot eventuelle dramatiske prisfall er å beholde den feiende flotte bilen din noen år til - det være seg to-tre år - eller 10 år - vi snakker jo om en tidløs, særdeles god og pålitelig bil! Og nei, en bil god bil ramler ikke fra hverandre etter 100.000 km! Om du er fornøyd med bilen, om den passer behov og kjøremønster, om du opplever prisen som grei, kjøper du den og koser deg med den. Så tar du det derfra om tre år - om du bare føler at du MÅ bytte, ja da gjør du det. Men det er slett ikke gitt, ikke sant? Her har du attpå til en svært sikker bil - uansett hva du sammenligner mot!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger