0

Biler og data

spurt 2023-02-11 11:57:31 +0100

anonym bruker

Anonym

Spørsmålet er ganske enkelt: Gir biler fra seg datainformasjon? Bilcomputere samler inn en masse data (også fossildrevne) som kan leses av på verkstedene. Mest aktuelt er det nå å tenke på biler som Tesla osv. som er i ferd med å bli autonome, og som får software oppdateringer sendt fra fabrikkene. Men sender bilene fra seg datainformasjon? I så fall er det noen som har oversikt over hva slags informasjon? Lokasjonsdata, hastigheter, kjøreruter, evt. fysiske sammenstøt, etc. etc. Dette er kanskje spesielt interessant i disse tider hvor vi har en rekke kinesiske biler - og en geopolitisk spent situasjon. Verken Kina eller USA er jo ikke kjent for å følge GDPR og personvernregler vi har begynt å ta som en selvfølge i Europa. Hvor lett er det å hacke slike biler? er sikkerhet ivaretatt? Kan vi se en trussel mot at hackere bruker autonome egenskaper ved kjøretøy i terrorøyemed? Er det i det hele tatt noen som har sjekket?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-02-11 16:40:21 +0100

Den enkle måten å si det på, er at alle systemer som har mulighet for oppkobling mot en eksern forbindelse - det være seg mobildata, wifi, blåtann eller annen trådløs forbindelse, kan hackes, i den forstand at en ondsinnet person iallefall kan klare å komme seg inn gjennom det vi kan kalle "adgangskontrollen". Men derfra til å komme videre til det aller helligste, det kan innebære flere barrierer. Se gjerne på det som en lagdelt kake: det trengerer ikke være sånn at man uten videre får tilgang til hele herligheten når man trenger gjennom kremen på toppen liksom. Det blir litt som i nettverket du har hjemme: der har du første forsvarlinje i hjemmeruteren din, der passer du selvfølgelig på at du har aktivert såvel høyeste nivå av sikkerhet på tilgangen til det trådløse nettet, du påser at brannmuren er aktivert, og du fører nøye kontroll med hvilke porter som er åpne mot omverdenen - enn si at du IKKE åpner for "fjernhjelp" på generell basis!

Dernest har du selvfølgelig aktivert en eller flere sikkerhetsbarrierer på alle duppedittene du har i hjemmenettverket, eksempelvis en form for brannmur på det være seg Windows, Mac eller Linuxbaserte pc'er, nettbrett, mobiltelefoner....du lar rett og slett ikke døra stå åpen! Prinsipalt sett er det samme oppsettet i bilen din også, det kan være flere tilgangsnivåer, data er lagret sånn og sånn og krever den og den autentisering, mens bilens styringsystem krever en annen autentisering. Så langt høres alt vel ut, ikke sant? Det som ikke er fult så vel, er at det vi kan kalle "bilnettverket" ikke er verken standardisert eller underlagt spesielt strenge formalkrav. Ja, rett nok blir det litt støy av og til, eksempelvis når våre venner der borte i Kina var bekymret for at Tesla-biler med en drøss kameraer kunne sende streaming video hjem til gutta boyz i NSA! Men som regel blir det med støyen, eventuelt tiltak i enkelte land....forbudt med Tesla der og der f.ex...! Kanhende man trekker det enda litt lenger...og krever en form for garantier mot ditt eller datt, eventuelt at det og det systemet skal disables....kfr forbudet mot fartsboksvarsling et par steder der nede i EU....det gir jo lett litt problemer om man har navigasjonsystem med slik varsling. På samme vis har det gjennom de siste 30 åra vært et forbud i lovs kraft mot såvel å medbringe satelittbaserte navigasjonsenheter som det man omtaler som "høyfrekvent kommunikasjonsutstyr"....det rammer jo egentlig litt av hvert....f.ex wifi-enheter osv....inn i den russiske føderasjon. Det har aldri blitt håndhevet, men jeg må innrømme at jeg for sikkerhets skyld sørget for at sånne duppeditter aldri lå åpent i bilen når jeg kjørte inn i den russiske føderasjon de første årene. Det skal tilføyes at grensevaktene inspiserte bilen sånn passe, men bank i bordet, aldri noe problem.

Men, tilbake til biler: min subjektive oppfatning er at det ikke er to bilfabrikanter der ute som har samme designfilosofi her. Ja, man kjøper ofte systemer fra ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger