0

Designet på mange elbiler

spurt 2023-02-09 10:17:24 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, er det noen spesiell grunn til at mange elbiler har et svært lite egnet frontparti mtp luftmotstand under fart? Det må da "sluke" en god del energi som egentlig skulle brukes til å kjøre kilometer, tenker jeg...?

Med vennlig hilsen Bente Brunell

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-02-09 13:42:48 +0100

Nå er vel den tiden med at alle biler skulle se ut som et glatt såpestykke passert og har vel endret seg til form og funksjon, når man likevel som i Norge rusler rundt i 70 km/t så har ikke cw cofficienten så mye å bety om den er 0,33 eller 0,35 men klart at sparer man en halv prosen her og en halv prosent der så blir det jo litt når man summene slåes sammen.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-09 17:30:20 +0100

Kamerat Wizard har helt rett, i landet med nest lavest gjennomsnittshastighet i offentlig veinett i Europa har dette meget liten betydning. Ellers er det jo egentlig sånn at elbiler liksom ikke er helt "autobahnlokomotiver" heller! Men selvfølgeig, du har et poeng, her hvor jeg bor hender det at jeg har både 20 og 30 sekundmeter vind rett i fleisen når jeg er ute og hygger med med bilen min! Selv om min bil er et skikkelig såpestykke, merkes det godt, det blir jo egentlig like mye luftmostand når man kjører i 80 som om man skulle fresa avsted an der Autobahn i 160-180! Om dette påvirker drivstoff-forbruket? Nja, kanhende kjørecomputeren sier 0,5 istedetfor 0,47. Siden jeg er autorisert gjerrigknark, kjører jeg derved heller aldri med transportbøyler eller takboks på i tide og utide, selv om den største og mest firkanta takboks ikke betyr mer enn et par-tre prosent høyere luftmotstand. Som Kamerat Wizard er inne på, alle monner drar! Nå skal vi jo også nevne at det jo også er elbiler som ikke er så halvgærne med luftmostand. og ser du nøye etter, har mange produsenter tenkt litt lenger enn snuta rekker!

Når jeg tenker tilbake i tid, var det engang da det var moderne å montere både frontspolere, hekkspoikere og sogar sideskjørt på helt vanlige biler, det skulle angivelig gi "økt marktrykk", høyere toppfart og så videre. Sannheten var at disse svære spoilerne foran og bak ikke hadde noen egentlig betydning før man passerte 160, og knapt nok da. Men det er rart med det, om man bare tror nok på noe, ja da da knekker mange sparegrisen for å få en "tøff" bil! Jeg har faktisk sett gamle firkant-Laddiser med spoilere som fører tankene hen til ringen i Daytona, du vet, der de freser rundt i over 300 km/t. Rene flyvingene, i tillegg kan man jo montere frontspoilere og sogar en ekstra aerodynamisk "snute" på bilen, det har jeg heldigvis ikke sett på Lada, men om du googler Plymouth Superbird Daytona pictures hhv Dodge Charger Daytona pcitures, ser du noen som virkelig har lagt seg i selen for å redusere luftmostanden. Men som Kamerat Wizard er inne på, i "ein norsk kvardag" har det liten, om noen betydning i det hele tatt.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger