0

Audi A6 allroad, registerstrammer på forsikring.

spurt 2023-02-09 08:17:33 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny,

jeg har en Audi A6 allroad 2015 med 3l V6 diesel, bilen har rullet 115 800km. Jeg nølte ikke før jeg tegnet motor og drivverkforsikring på denne gjennom Gjensidige (da jeg kjøpte bilen i høst), da jeg vet at reparasjoner fort kan bli dyre uten denne tryggheten.

Denne tryggheten har vist seg å skulle by på en falsk forhåpning. Jeg fikk plutselig en dag høre en ulyd i motor ved tomgang og lavere turtall under kjøring. (under ca 3000rpm) Bestilte verkstedtime hos Albjerk bil og fikk konstantert at ulyd skyldes en øvre kjedestrammer på registerkjede.

Dette er ikke noe ukjent problem men den er kostbar. Taksert skade til 71 000kr med utregnet egenandel på 8000kr Denne skaden ble sendt inn til Gjensidige under motorskadeforsikringen jeg har. Dette skulle vise seg at jeg ikke fikk dekt.

Gjensidige begrunnet seg med at de ikke dekker: "Slitasje og skader som utvikles gradvis" eller "skader på clutch". Derimot så dekker de: "plutselige uforutsette skader på bilens motor, girkasse, mellomaksel, differensialer og elektronikk til disse."

Jeg tenker dette er en preventiv reparasjon iht. videre skade på motor, værstefall motorhavari. Registerkjede og strammere har ingen serviceintervall og det sies at det skal holde motorens levetid ut.

At dette blir sett på som en slitedel kan jeg både si meg enig og uenig i. Ettersom de sier at kjedestrammer er en "slitedel" så vil jeg si det samme om motor, og andre mindre komponenter. Alt slites over tid. Men dette skal ifølge Audi holde motorens levetid ut. Rett og slett litt selvmotsigelse fra forsikringsselskapet her altså.

Noen gode argumenter her?

Mvh. :)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-02-09 13:54:31 +0100

updated 2023-02-09 14:02:29 +0100

Oida ja her kan man sikkert mene at man egentlig sparte forsirings selskapet for utgifter og at det ble billigere for de å reparere en nesten skade i forhold til totalhavari men slik er det altså ikke da bilen tross alt fungerer fordi om kjedet rakler rundt der inne og sikkert er en tikkende bombe gjerne brakt på det rene med litt hjelp av skremsels propaganda fra verksteds kunde motakeren men det er altså ingen garanti for at det ville gått galt. Her er det bare å finlese forsikrings papirene og jeg er redd argumenter ikke holder her og problemet ditt er jo du oppdaget problemet før havari så nå står du faktisk i en knipe med at kjører du ut av verksted døren og bilen havarerer uten at du har byttet kjedestrammer så har de jo bevis for at du handlet uaktsomt og du vil ikke få dekket havariet heller om det inntreffer plutselig.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-09 16:46:43 +0100

Vel, Kamerat Wizard har som vanlig mange kloke ord. Om vi trekker det litt lenger: si gjerne at vi er like kverulative som dette unevnelige forsikringseskape - da t er jo dette egentlig en "plutselig" og "uforutsett" skade. Jeg ville helt klart brukt tid på å skrive en ikke altfor omfattende, men gjennomarbeidet klage til finansklagenemda. Jeg ville begrunnet klagen omtrent som ovenfornevnte, uten noen dikkedarer med at det "kan vel også være en slitasjedel....". Som du forsåvidt er inne på, alt slites over tid, og i ytterste konsekvens er motoren en slitasjdel. Om man skal kunne vri seg unna en forsikringsavtale som du helt sikkert har betalt i dyre dommer for ved å spekulere i hvorvidt det f.ex er slitasje som er årsaken til et motorhavari evnt et girkassehavari, da snakker vi om et tilfelle av den berømte "en pris før, en helt annen pris etter" retorikken. Mao en forsikring som er rådyr og angivelig dekker motor og drivverk FØR et skadetilfelle, i det øyeblikk du står der med gråten i halsen, ja da er det plutselig ikke dekning fordi man "synes" det er "slitasje".

Sett deg ned og tenk ut en grei tekst, og få en bekreftelse fra verkstedet på relevante forhold. Ellers er det fornuftig å lese grundig gjennom forsikringsvilkårene og gjerne ha utskriften på skrivebordet når du utbarbeider klagen. Det bør nevnes at å klage til finansklagenemda er gratis, og dette unevnelige selskapet ligger ikke bare på klagetoppen andelen kunder som klager, man ligger også på topp når det gjelder klagesaker der kundene får medhold. Det sier sitt om saksbehandlingen....uten å foregripe noe som helst...det synes som om man ofte tar en liten kjapp en og satser på at kundene stilltiende aksepterer avslag etter avslag. Det er mao verdt et forsøk, det verste du kan risikere er å få en negativ avgjørelse.

En ting skal du imidlertid ha klart for deg: dette selskapet er også det selskapet som oftest gir beng i avgjørelsene fra fia finanseklagenemda når kunden får medhold. Da er det greit å vite at man kan ta kontakt med finansklagenemda og innhente det være seg et kvalifiserte råd for hvordan man kan forholde seg - eller rett og slett be om hjelp. Unntaksvis har det faktisk skjedd at nemda har tatt kontakt med selskaper som ikke retter seg etter nemdas avgjørelser og tatt dem en stripe. Med trykk på "unntaksvis", nomralt sett må man slå på stortromma selv. Et annet særtrekke med Gjenstridige er at i det øyeblikk du ikke aksepterer selskapets syn på erstatningsaken, ja da blir du plutselig overført til skuffen der det står "vanskelige kunder" på! Da har man tydelivis en fast prosedyre der man bytter saksbehandler oftere enn du bytter sko, og fellesneveren er at alle sammen gjør seg utilgjengelgie: de svarer ikke på telefon, de svarer ikke på mail, de svarer ikke på brev, de svarer rett og slett ikke på noe som helst.

The Bottom Line er at forsikring dreier seg om tillitt. Enkelte aktører fortjener ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-09 18:31:17 +0100

updated 2023-02-09 22:14:58 +0100

Beklager men en ulyd fra register kjede gir ikke grunnlag for utbetaling på en forsikring som beskytter deg ang havari på motor og drivverk. Et havari må ha inntruffet og man kommer ikke til å få medhold noen plass og slett når info kommer fra bukken til havresekken altså medarbeidere hos Albjerks der de kroter ned et par linjer at mekanikeren sa osv. Hvis du derimot får utstedt en skriftlig utalelse fra Audi Norge teknisk avdelig så mulig du har et grunnlag for å oprette en klagesak mot Gjensidige. Dokumentet må gi helt klar tale fra Audi teknisk om at sansyligheten for at feilen ville ført til havari innen kort tid er tilstede med kanskje 90% sannsynlighet da de har flere lignende tilfeller pga feilproduksjon i register kjede strammer og at det har skjedd med biler de har kjennskap til og omtrent med samme kjøre lengde og som kanskje Audi i Tyskland har utstedt en såkalt Technical bulletin på. Finans klagenemda for forsikrings saker gjør alle sine vurderinger basert på dokumentasjon og blir øyeblikkelig avist om ikke dokumentasjonen holder mål så her kreves det litt innsats fra TS sin side. Lykke til.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-10 10:15:51 +0100

updated 2023-02-10 10:29:12 +0100

Du får dekket plutselige og uforutsette skader som gjør at du ikke får kjørt bilen, for eksempel skader på motor, girkasse og tilhørende elektronikk. For elbiler og hybridbiler dekker vi også slike skader på høyspentbatteriet og ladeenheten i bilen. Gjelder til bilen er 10 år eller har kjørt 200 000 km.

Teksten er klippet rett ut fra Gjensidiges sider ang Plus forsikring på bil og sier vel egentlig det meste som er diskutert her og det som Gjensidige selv sier.

Jeg hadde et tilfelle der varmepumpe kompressoren plutselig brant opp altså havari slik at den var vrak og Gjensidige betalte ut på hjemforsikringen uten spørsmål Naboen derimot hadde problem med varmepumpen der lagerene i inne delen var slitene og lagde masse støy og reprasjonen for å utbedre kostet 80000 kr men fikk blankt avslag. Nå viser det jo ikke et helt nøyaktig bilde men snarere hvordan forsikrings selskapene opererer og du vil nok se at dette er over hele fjæla og ikke bare Gjensidige. Mr N Wolf er tydelig ikke helt fornøyd med Gjensidige men som et stort forsikrings selskap så har man selvfølgelig også mange saker å handtere. Jeg ville snarere hatt et stort etablert og seriøst forsikrings selskap enn et lite fille selskap som egentlig ikke har råd med å utbetale altså falsk trygghet når noe skjer eller at man trenger de.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-10 12:36:15 +0100

Vel, Kamerat Wizard har flere gode poeng, man bør forsøke å se objektivt og balansert på enhver tvisteska. Nå har det seg imidlertid sånn at jeg var kunde i dette "unevnelige selskapet" gjennom mer enn for alle praktiske hensyn, skadefrie år. Når jeg fikk den berømte idioten bak svingen i fleisen, forsøkte man seg med "skylddeling" og en liten spansk der man lynraskt sendte ut et latterlig lavt tilbud om erstatning med et par vemmelige setninger i liten skrift. Når jeg sjekket nærmere, viste det seg at motpartens selskap hadde tette bindinger til dette fortsatt unevnelige selskapet....da gir det plutselig mening i dette med "skylddeling"....i en sak der motparten altså vrengte over i min kjørebane i en hastighet som langt overgikk gjeldende fartsgrense.

Mitt 20 årige kundeforhold ble avsluttet på rekordtid, på tross av påstått "gunstige" avtaler og påståtte "rabatter" sparte jeg flerfoldige tusen på å bytte selskap...og fikk bedre vilkår. I denne prosessen sjekket jeg også netotpp klagestatisikken i finansklagenemda. Forøvrig gjorde jeg de rette tingene i rett rekkefølge ved nevnte hendelse, herunder er man ærlig og korrekt, man sørger for å tilkalle politiet og ber om at det opprettes sak, man oppsøker lege så snart som overhode mulig, man dokumenterer sine tap og så videre - og ikke minst - man gir ikke opp når selskapet ikke svarer på noe som helst og gjør seg utilgjengelig. Som nevnt over, man havner i skuffen for "vanskelige kunder"! I dette ligger også at man ikke gir opp når man plutselig står der med TO motparter, der den ENE er det selskapet du har betalt flere hundre tusen i premier til opp gjennom åra for å å ha trygghet når du trenger det. Man gir heller ikke opp når selskapet tar ut stevning mot egen kunde i en sak der motparten har all skyld, ei heller når det glir over i pill råtten kundebehandling.

Derfor har jeg mine meninger om dette "unevnelige selskapet". At man rett nok kan fremstå som "greie" på småsaker som knuste ruter - for all del. Men i gitte situasjoner finnes det ikke antydning til faglig integritet. Det er uheldig - for min del dreier forsikring seg først og fremt som trygghet og gjensidig tillitt. Når en samarbeidspartner viser seg å være uredelig når det virkelig gjelder - ja da tar jeg konsekvensen av det. Mer komplisert er det ikke. Når det er sagt, man skal selvfølgelig ikke kreve mer enn man har krav på, og man skal heller ikke fyre seg opp og skape konflikt for konfliktens egen skyld. På den annen side skal man heller ikke finne seg i å bli svindlet - noe kynisk sett - i mitt tilfelle fremsto selskapets saksbehandling som et direkte svindelforsøk. Igjen, da gjør man de rette tingene i rett rekkefølge, og tar det derfra. Herunder er finansklagenemda en grei samarbeidspartner for saker av begrenset økonomisk omfang. Verdt å ha i bakhodet.

Det er på sin plass å nevne at jeg på ingen måte er kverulant og kranglefant av natur. Men jeg har ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger