0

Hva er anbefalt årsmodell og motor?

spurt 2023-02-04 12:31:32 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Benny!

Vurderer kjøp av en Audi A4 (2015 og nyere) med budsjett på ca 200 000kr. Er det noe spesielt jeg må være obs på? Og hva er anbefalt årsmodell og motor (bensin/diesel, størrelse osv.)

Mvh Martin Haug

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-02-04 19:51:47 +0100

Tja....ta de 200.000 og kjøp Skoda eller VW isteden....! Da får du mer og nyere bil for pengene, og det er gjennomgående tryggere kjøp. Audi har litt for meget "Vorsprung durch Technik" til at det er sunt, spesielt når vi snakker om biler med noen år på veien, gjerne flere eiere enn sunt er, kanhende noen litt yngre av sorten. Og må du likevel bare ha Audi A4, ja da velger du mest mulig ny bil, styr klar 1,8 TFSI, gå evnt for 2.0 evnt 1,4 benziner eller 2.0 TDI. Jeg tenker at 2.0 TDI med 150 hk er et greit utgangspunkt, jeg har en kjørestil der det å kjøre på momentet fremfor å jage turtall er en livvstil, og da blir det knekkende likegyldig om motoren leverer 150 eller 177 hk. Men 150 hk har en fordel: lavere pris i markedet...Audi er ofte overprisa som det er....vel...med litt mindre motor faller prisen. Det er der du kommer inn og får deg en bil som er et år eller to nyere for samme budsjett!

Det samme forholdet gjelder kjørelengde: overprisa, eldre biler med påstått "lav kjørelengde" har tross alt flere år på veien - uansett om kjørelengden er reell eller ikke. Og kjørelengden er egentlig bare et tall: det er bilens faktiske stand som betyr noe. Der kommer NAF inn i bildet: når du finner en bil som du kan tenke deg å kjøpe, avtal en NAF-test med selger FØR kjøpekontrakten undertegnes, og ta det derfra. Nei, "tilstandsrapport" fra selgers verksted og "nylig EU-kontroll" er ikke riktig det samme, det sier alt og ingenting. En NAF-test avdekker kanhende ikke riktig alle skjulte feil, men den avdekker mer enn det du kan drømme om å avdekke sjæl når du forsøker å "sjekke" bilen der ute på tunet hos selger. Det gir deg et minimum av trygghet, og selger får dokumentasjon for at opplysningsplikten er forsøkt oppfylt. Og som vi vet, det er mye greiere å avtale utbedring av evnt feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet enn etter!

Ellers sier det seg selv, du kjøper IKKE en "ungdomskjørt" bil, og enhver form for "chipping", "optimalisering" eller annen tukling med bilens motorstyring, det er en showstopper! Slike biler er i realiteten verdiløse - der risikerer man bruksforbud når som helst, Ellers har jo tullingene som bare MÅ drive med sånt, ofte misforstått flere ting, bla innbiller de seg at en "aktiv" kjørestil er meningen med livet. Vel, det er det ikke - spesielt ikke for bilens levetid. Og akkurat der ligger litt av den største risikoen med brukt Audi....! En annen risiko er begynnende kritisk rust, Audi er dett nok noe bedre rustbeskyttet fra fabrikk enn Skoda og VW, men ikke på langt når godt nok for norske vinterforhold. Derfor...NAF-test...! Og finner du en grei bil, ja da er understellsbehandling med jevnlig etterbehandling en god investering om du skal ha bilen en stund. Dernest: glem "longlife" service, både TDI og TFSI-motorene liker oljeskift med ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-05 21:15:17 +0100

updated 2023-02-05 21:28:21 +0100

Takk for utfyllende svar, og ikke minst gode tips! Rått. Jeg har tenkt litt på det du nevnte om å heller velge en skoda etc. (åpen for toyota, honda osv. også forsåvidt).
Ønsket er i første rekke å anskaffe en familiebil (stasjonsvogn) som er godt beskyttet mot rust, med lite feil i elektronikk og motor. Rett og slett en mest mulig driftsikker og trygg bil som man kan ha i lang tid uten store utgifter ved godt vedlikehold videre. Utseende blir kun en bonus.

Har du noen spesifikke bilmodeller å anbefale meg uavhengig av tysk eller japansk merke. Eks. Skoda Octavia med motor sånn og sånn, årmodell xx-xx, osv.?

Ønsker: - Stasjonsvogn (ca Audi A4 størrelse pga liten garasje) - Automat - Elektriske inntagbare sidespeil - Krok - Ryggekamera - Relativt ny

Jeg setter stor pris på svar!

Mvh Martin Haug

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-06 09:28:43 +0100

So pro word counter

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-07 12:09:32 +0100

Både Golf og Octavias stasjonsvogn har godt med innvendig plass, i prinsippet samme plattform, men Skoda har en ørliten pluss på såvel kvalitetskontroll som innvendig plass. Mange biler i markedet, burde være helt kurrant å finne en grei bil om man bare bruker litt tid. Herunder bør du spandere en tur innom en forhandler og gjerne prøvekjøre et par alternativer. Den viktigste årsaken til at jeg ikke kjører Skoda i dag, var lang levertingstid på Skoda Octavia med den konfigurasjonen jeg hadde satt opp. Octavia har rett og slett vært så populær at fabrikken til tider ikke klarte å holde tritt.

Du bør ogs¨tenke nøye gjennom kjøremønster og behov, det definerer drivlinje, det definerer oppsettet av bilen og utstyret som havner på "må-ha" lista. På min liste sto altså firehjulstrekk - her snakker vi Haldex 5 - det gir bedre stabilitet og økt sikkerhet året rundt uansett føreforhold, i alle hastigheter. Dette med "økt fremkommelighet" som mange bruker som argument, er bare en biting, man kommer da saktens frem ellers også, det dreier seg mest av alt om å sørge for å ha de beste vinterdekka som kan kjøpes for penger og gjerne ha minst et sett kjettinger i bakhånd. Jeg ville også ha adaptiv cruisekontroll, men automatgir var dessverre ikke tilgjengelig sammen med firehjusltrekk på Golf dengang. Dog - med 2.0 TDI er det egentlig helt greit med manuell 6-trinns også, en DSG-kasse krever som kjent oljeskift hver 60.000. For alle praktiske hensyn, DSG har til tider gitt problemer, men jeg tenker at også DSG har blitt bedre med åra - og igjen - dette med å passe på oljeskiftintervallene er alfa og omega - også ifht Haldex-systemet. Kfr ellers det som er skrevet i første svar over om motoroljeskift og understellsbehandling. Dette gjelder egentlig alle biler, det er ikke bare VAG som har motorer med høy trimmingsgrad.

Dernest: uansett hvilken motor du velger: glem ALDRI at man ikke pisker turtall på kald motor! Med "kald motor" tenker jeg på at olja bør holde minst 50 grader før du i det hele tatt trekker turtall over 2-2500 o/min. Det er der dette med idioter som tror "aktiv kjøring" er meningen med livet kommer inn i bildet: de gir ofte flat pedal fra første øyeblikk.....så står de der og sier "drittbil" når de får et motorhavari eller drar i støkker drivledd og andre festlige ting i løpet av den første uka...! Ja, sånne duttebasser finnes faktisk! Der ligger også årsaken til at man ALDRI ALDRI ALDRI kjøper en bruktbil som er "ungdomskjørt" eller har hatt litt i overkant "freske" eiere! Du finner forøvrig en artig artikkel om "trimming" i dagens versjon av Broom - stikkord "Porsche" og trimming som verken var ført inn i bilens vognkort eller meldt forsikringselskapet....."tukling" er en annen showstopper...!

FOR VANLIGE OPPEGÅENDE MENNESKER er ikke dette noe problem. Den måten du formulerer deg på, tilsier en klok og reflektert mann. Da er mye gjort, og som nevnt over, når du finner en grei buktbil, NAF-test...det kan ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-10 17:29:49 +0100

Supert! Tusen takk for utfyllende svar :-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-18 16:46:44 +0100

For budsjettet du nevner kan du jo få en ekte Bil ! Mercedes C-klasse. 2012 og nyere. Eneste ulempen er at du blir "hekta" for all fremtid. Det ble jeg ! Brukte 10 år før jeg så lyset, men etter det har det vært 30 år med stjerne i grillen - med kun et lite sidesprang for et par år siden. Det gikk fort over.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger