Tja....ta de 200.000 og kjøp Skoda eller VW isteden....! Da får du mer og nyere bil for pengene, og det er gjennomgående tryggere kjøp. Audi har litt for meget "Vorsprung durch Technik" til at det er sunt, spesielt når vi snakker om biler med noen år på veien, gjerne flere eiere enn sunt er, kanhende noen litt yngre av sorten. Og må du likevel bare ha Audi A4, ja da velger du mest mulig ny bil, styr klar 1,8 TFSI, gå evnt for 2.0 evnt 1,4 benziner eller 2.0 TDI. Jeg tenker at 2.0 TDI med 150 hk er et greit utgangspunkt, jeg har en kjørestil der det å kjøre på momentet fremfor å jage turtall er en livvstil, og da blir det knekkende likegyldig om motoren leverer 150 eller 177 hk. Men 150 hk har en fordel: lavere pris i markedet...Audi er ofte overprisa som det er....vel...med litt mindre motor faller prisen. Det er der du kommer inn og får deg en bil som er et år eller to nyere for samme budsjett!
Det samme forholdet gjelder kjørelengde: overprisa, eldre biler med påstått "lav kjørelengde" har tross alt flere år på veien - uansett om kjørelengden er reell eller ikke. Og kjørelengden er egentlig bare et tall: det er bilens faktiske stand som betyr noe. Der kommer NAF inn i bildet: når du finner en bil som du kan tenke deg å kjøpe, avtal en NAF-test med selger FØR kjøpekontrakten undertegnes, og ta det derfra. Nei, "tilstandsrapport" fra selgers verksted og "nylig EU-kontroll" er ikke riktig det samme, det sier alt og ingenting. En NAF-test avdekker kanhende ikke riktig alle skjulte feil, men den avdekker mer enn det du kan drømme om å avdekke sjæl når du forsøker å "sjekke" bilen der ute på tunet hos selger. Det gir deg et minimum av trygghet, og selger får dokumentasjon for at opplysningsplikten er forsøkt oppfylt. Og som vi vet, det er mye greiere å avtale utbedring av evnt feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet enn etter!
Ellers sier det seg selv, du kjøper IKKE en "ungdomskjørt" bil, og enhver form for "chipping", "optimalisering" eller annen tukling med bilens motorstyring, det er en showstopper! Slike biler er i realiteten verdiløse - der risikerer man bruksforbud når som helst, Ellers har jo tullingene som bare MÅ drive med sånt, ofte misforstått flere ting, bla innbiller de seg at en "aktiv" kjørestil er meningen med livet. Vel, det er det ikke - spesielt ikke for bilens levetid. Og akkurat der ligger litt av den største risikoen med brukt Audi....! En annen risiko er begynnende kritisk rust, Audi er dett nok noe bedre rustbeskyttet fra fabrikk enn Skoda og VW, men ikke på langt når godt nok for norske vinterforhold. Derfor...NAF-test...! Og finner du en grei bil, ja da er understellsbehandling med jevnlig etterbehandling en god investering om du skal ha bilen en stund. Dernest: glem "longlife" service, både TDI og TFSI-motorene liker oljeskift med ... (more)