0

Kvalitetsforskjell bremseklosser og skiver

spurt 2023-02-03 10:59:12 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, egentlig ikke et spørsmål, men mer en konstatering av fakta, og hvorfor er det så store forskjeller? Jeg kjører ca 30k pr år. Tidligere eide jeg en Ford Focus og der var det konsekvent nye klosser og skiver etter ca 40.000km kjørt. Nå har jeg en Golf stasjonsvogn, foran har klossene og skivene holdt over 80.000 og bak byttet jeg for 60.000km siden. Har nettopp hatt eu kontroll og fikk beskjed om at det var tusenvis av kilometer igjen på bremsene. Stål er vel stål i bremseskivene? I klossene vet jeg ikke hvilket lurium de bruker, men er det virkelig så stor forskjell mellom merkene?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-02-03 22:48:34 +0100

Det enkle svaret er "ja". det er hurra for den lille forskjellen - og som du så trefferende sier, det gir store forskjeller ifht levetid. Ford og VAG benytter neppe samme underleverandører, ei heller er spesifikasjonene like, derved blir det altså forskjeller. Andre ting som kan ha betydning, er forskjellig utforming og konstruksjon. Og nei, stål er ikke stål, stål er en legering, det skal ikke mye til av det ene metallet i en legering før egenskapene endres radikalt. Likeledes er bremseklosser er en kombinasjon av en metallplate og et friksjonsmateriale, det skal ikke rare forskjellen til i friksjonsmateriet før du får merkbar forskjell på såvel bremsekraften som slitasjen.

For å eksemplifisere dette kan jeg nevne at på mine Lada av firkant-typen, dvs 1500S og fetterne, var det bremseskiver med et høyt karbon-innhold - nær opp til støpejern som vi fant på bla italienske motorsykler i de tider. Dernest hadde klossene et høyt innhold av asbest dengang. Klossene holdt gjennomgående 100.000+, skiver byttet jeg aldri noen sinne på familiens tre biler av sorten, med vel godt over en million kilometer totalt. Den som rulla lengst logga 425.000 km før den fant veien tilbake til Mor Russland og neste lykkelige eier. Det bør nevnes at jeg også hadde Moskwitch som rulla 250.000 km i mitt eie, der var det tromler foran og bak, trommelbremser holder leeeeenge om man bare kjenner et par av tricksene når man skifter bremseskoene. Ellers var det bokstavelig talt brutalt med bremsekraft på Laddisene, calipere med stempler på begge sider og solid dimensjonerte skiver og ovenfornevnte skiver/klosser var en skikkelig høydare. Men bortsett fra dette med asbest og sånt....skikkelige bremser som dette koster jo litt mer å produsere...iallefall i vesten....derved blir det som det blir.

På min kjære Passat B5, som rulla sine modige 485.000 uten nevneverdige problemer før den ble smadret av en idiot i feil kjørebane, skifta jeg vel skiver en gang bak og to ganger foran totalt, pluss en caliper bak ved et sted rundt de 350' om jeg ikke husker feil. Der valgte jeg orignal caliper, koster litt mer, men holder leeeeeeeeeeeeeeeeeenge. Mye langkjøring gjør jo sitt til at også bremsene holder en stund, ikke sant? Jeg var oppe i 70.000 i året på det verste, både yrkeskjøring, pendling og familie langt borte-vekk blir det kilometer av. Ja, jeg har kjørt VW diesel gjennom rundt 30 år, greie biler med god tilgang på både orignaldeler og tredjepartsdeler samt verkstedstjenester over hele Europa, og jeg har hatt to usedvanlig gode og stabile samarbeidspartnere i form av herværende merkeverskted samt et uavhengig, autorisert verksted. Sistnevnte har jeg brukt mer eller mindre 100% etter at Møller overtok merkeverkstedene i området, da gjorde prisene samtidig ikke bare et byks, men et kjempehopp som ga meg skikkelig bakoversveis.

Så nei, jeg kjøper ikke lenger "originaldeler", men som vi vet, noe avhengig av hvor man kjøper deler, den største forskjellen ut over prisen er ofte emballasjen utenpå. En ting man bør styre ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-04 09:18:05 +0100

Før hadde vi asbest belegg og gjerne dreide skiver og tromler som varte faktisk nesten hele bilens levetid og på noen av mine første biler så visste vi knapt at bremsene fantes foruten at vi jo visste at de skulle skrubbe bilen for å unngå å kjøre på noen eller å stoppe bilen. Nå er det syntetsike materialer og støpejern som brukes og helt riktig klosser må ofte byttes hver Eu kontroll og skivene hver annen Eu kontroll nettopp av grunner som Mr N Wolf nevner altså material kvalitet. Skiver istedefor tromler bak er desuten ingen god ide for levetiden spesiellt i fks Norge med regn, forurensninger, fuktighet, snø og salting så tromler her ville vært en bedre løsning. Forandring i kjøremønster påvirker også med at vi kjører med høyere hastigheter og således sliter mere på bremse komponentene samt at vekten på bilene har øket betraktelig fra en Fiat 850 anno 1973 som veide 800 kg til en Golf anno 2015 som veier kanskje 1300-1400 kg og altså lang på vei en dobbling av vekten.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger