Med 40.000 km og oppover i året, ville jeg først og fremst brukt litt tid på å finne en bil i best mulig stand, og kjørt den noen år fremover - det er overgangskostnaden som virkelig koster flesk - og som vi vet - angsten for at bilen skal ramle fra hverandre etter kjørte 100.000 km som mange har, gjør mye med prisen i bruktmarkedet - eller verditapet som du jo tenker på. Ta vare på bilen og den tar vare på deg, en god bil leverer lett både 4 0g 500.000 km totalt uten nevneverdige problemer. Det kan jeg litt om, mitt bilhold gjennom 45 år har fulgt denne oppskriften, jeg var forøvrig oppe i 70.000+ på det verste eller beste i min yrkeskarriere, alt ettersom hvordan man ser det. Jeg ville også droppa dette med "SUV", om du ikke har spesielle fysiske handikap som gjør at det er en fordel å slippe å "løfte" seg ut av bilen. Jeg har et par sånne problemstillinger, men det går greit med litt teknikk. Poenget? Merkelappen "SUV" gir et ikke ubetydelig pristillegg, jeg ville gått for et kompromiss, en helt ordinær sedan med AWD - f.ex Volvos S60 - gir deg mest bil for pengene, hhv en stasjonsvogn som V70 med AWD. Nå sier du ikke ikke noe om hvor stor bil du vil ha, når du nevner japs bør du ha i bakhodet at japansk AWD hhv ESP/anstispinn har en lei tendens til ikke å være på høyden med verken svensk eller tysk. Det våre venner i japan "kan", er først og fremst driftsikkerhet. Der er Honda hhv Toyota og Lexus på topp.
En ting er at nyere Toyota RAV4 har fått oppdatert ESP etter en aldri så liten fadese i elgtesten, men be advised, RAV4 hybrid - forsåvidt også Volvos hybride drivlinjer - har et firehjulstrekk basert på en elmotor som driver bakjulene mens den "ordentlige" motoren driver forhjulene. Det gir noe bedre fremkommelighet, men et konvensjonelt firehjulstrekk er normalt sett et bedre valg. Der får du også markant bedre stabilitet under alle forhold året rundt, dette med økt fremkommelighet er liksom bare en ekstra bonus. Men igjen, japansk er ikke på høyde med tysk hhv svensk her! Et unntak er Subaru, men der har man hatt visse issues med både motorer og automatkassene opp gjennom tidene, det bør du definitivt ha i bakhodet og undersøke nøye ifht de respektive årgangene om Subaru skulle være aktuelt. Litt sånn er det Toyota også, motorproblemer har vært tilstede.
Mhp dette med SUV og bakkeklaring: det gjør noe med både kjøreegenskaper og komfort, og det øker forbruket: denne lufta under bilen er liksom ikke bare av det gode. Om du ikke må kjøre under ekstreme vinterforhold på ubrøyta veier, eller er tømmeroppmåler og må ta deg frem på skogsbilveier, er strengt tatt bakkeklaringen unødvendig, med gode vinterdekk og mer "normal" bakkeklaring går det normalt sett helt greit. Jeg tenker at er det ekstremforhold, ja da bør du helst ta inn på nærmeste herberge og ... (more)