0

Rimelig diesel bil til langkjøring

spurt 2023-01-31 21:37:51 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny

Jeg skal inn i ny jobb med kjøregodgjørelse, der jeg vil kjøre rundt 40 000 i året, og er usikker åssen bil jeg skal velge. Jeg vil ha en behagelig suv/liten suv med nogenlunde lavt dieselforbruk og en bil som ikke taper seg alt for mye. Har tenkt på f eks, mazda cx-5,volvo xc60, honda hrv/crv, noe i den størrelsen. Prisklasse 150 000-350 000. Noen tips?

Mathias

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-02-01 11:28:38 +0100

Med 40.000 km og oppover i året, ville jeg først og fremst brukt litt tid på å finne en bil i best mulig stand, og kjørt den noen år fremover - det er overgangskostnaden som virkelig koster flesk - og som vi vet - angsten for at bilen skal ramle fra hverandre etter kjørte 100.000 km som mange har, gjør mye med prisen i bruktmarkedet - eller verditapet som du jo tenker på. Ta vare på bilen og den tar vare på deg, en god bil leverer lett både 4 0g 500.000 km totalt uten nevneverdige problemer. Det kan jeg litt om, mitt bilhold gjennom 45 år har fulgt denne oppskriften, jeg var forøvrig oppe i 70.000+ på det verste eller beste i min yrkeskarriere, alt ettersom hvordan man ser det. Jeg ville også droppa dette med "SUV", om du ikke har spesielle fysiske handikap som gjør at det er en fordel å slippe å "løfte" seg ut av bilen. Jeg har et par sånne problemstillinger, men det går greit med litt teknikk. Poenget? Merkelappen "SUV" gir et ikke ubetydelig pristillegg, jeg ville gått for et kompromiss, en helt ordinær sedan med AWD - f.ex Volvos S60 - gir deg mest bil for pengene, hhv en stasjonsvogn som V70 med AWD. Nå sier du ikke ikke noe om hvor stor bil du vil ha, når du nevner japs bør du ha i bakhodet at japansk AWD hhv ESP/anstispinn har en lei tendens til ikke å være på høyden med verken svensk eller tysk. Det våre venner i japan "kan", er først og fremst driftsikkerhet. Der er Honda hhv Toyota og Lexus på topp.

En ting er at nyere Toyota RAV4 har fått oppdatert ESP etter en aldri så liten fadese i elgtesten, men be advised, RAV4 hybrid - forsåvidt også Volvos hybride drivlinjer - har et firehjulstrekk basert på en elmotor som driver bakjulene mens den "ordentlige" motoren driver forhjulene. Det gir noe bedre fremkommelighet, men et konvensjonelt firehjulstrekk er normalt sett et bedre valg. Der får du også markant bedre stabilitet under alle forhold året rundt, dette med økt fremkommelighet er liksom bare en ekstra bonus. Men igjen, japansk er ikke på høyde med tysk hhv svensk her! Et unntak er Subaru, men der har man hatt visse issues med både motorer og automatkassene opp gjennom tidene, det bør du definitivt ha i bakhodet og undersøke nøye ifht de respektive årgangene om Subaru skulle være aktuelt. Litt sånn er det Toyota også, motorproblemer har vært tilstede.

Mhp dette med SUV og bakkeklaring: det gjør noe med både kjøreegenskaper og komfort, og det øker forbruket: denne lufta under bilen er liksom ikke bare av det gode. Om du ikke må kjøre under ekstreme vinterforhold på ubrøyta veier, eller er tømmeroppmåler og må ta deg frem på skogsbilveier, er strengt tatt bakkeklaringen unødvendig, med gode vinterdekk og mer "normal" bakkeklaring går det normalt sett helt greit. Jeg tenker at er det ekstremforhold, ja da bør du helst ta inn på nærmeste herberge og ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-02 18:48:43 +0100

For ditt budsjett finner du fine Mercedes C-klasse stv med 4matic. Velg 2012 eller nyere, og gjerne 200 CDI. Den er sprek nok og holder lenge. Tips / erfaring. Jeg har hatt tilsvarende vilkår i jobb i mange år. Kjørte fra 15 til 30 tusen km i året. Lærte etter noen måneder at kjøregodtgjørelse ikke er lønn. Lag en egen konto til drift av bil. La alle inn- og utgifter på bil gå dit. Så har du noen kroner på bok når det kommer en regnværsdag og du trenger nye pussere :-) Lykke til ! PS: Jeg valgte alltid Mercedes for å holde utgiftene lavest mulig. Kjøpte som oftest brukte taxi. Men var særdeles kritisk til bil, servicedokumentasjon, og eier. Og kjøpte aldri by-biler. Kjøpte de på rundt 300.000 km - og beholdt de i 3 -6 år. Helt gull !

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger