0

Orginalt ekstrautstyr.

spurt 2023-01-31 17:27:21 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg har en BMW 330i 2020 modell som jeg kjøpte ny hos Sulland på Hamar. Det er en del ekstrautstyr på den og jeg har vært veldig fornøyd hittil. For en stund siden var det et par ting som plutselig sluttet å virke. Det ene var at jeg kunne velge en temperatur som rattvarme og setevarme koblet automatisk inn hvis temperaturen var lavere. Det andre at at det var et værvarslingssystem som virket veldig bra. Jeg har vært hos forhandleren og spurt om dette. Svaret jeg fikk av to forskjellige medarbeider var veldig usikkert. Jeg fikk inntrykk av at de hadde lite kunnskaper om dette. En av grunnen kan være at dette må jeg betale en viss sum i året hvis jeg ønsker å beholde dette. Jeg har finlest kontrakten som jeg jeg og forhandleren undertegnet da jeg bestilte bilen. Det er ikke nevnt noe angående dette der. Er dette noe som jeg bare må godta eller skulle dette vært opplyst der? Jeg føler meg lurt. Mvh Øyvind Gundersen Elverum

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-02-01 08:56:44 +0100

Noe kynisk sett, dette representerer ikke noen spesielt høy "merverdi", selv om det kan være kjekt å ha for deg. Noe kynisk sett, fremfår å føle meg lurt ville jeg i dine sko gledet meg over resten av bilen, og tatt en hyggelig prat med forhandler for å mer fakta på bordet om den funksjonaliteten du savner. Forhandler bør kunne undersøke dette for deg, fører ikke dette frem, ja da kan du kontakte den norske importøren selv, evnt også repetere tysk-kunnskapene og sende en forespørsel til Tyskland. Det er også en mulighet for å rette spørsmålet til andre BMW-entusiaster via nett-fora. I det hele tatt: dette fremstår som et problem som bør være kurrant å få avklart.

Det kan være som du antyder, en betal-tjeneste med i bildet, og det kan være den berømte MacMurphy som er på ferde, en gang i tiden når jeg jobbet i et firma som leverte en form for ganske så hverdagslige data-tjenester, hadde jeg alltid en plakat på veggen: "data = dobbelt arbeid for alle"! Det er mye i det, selv om ting fremstår som enkelt, er det helt utrolig hvor fomlete det kan være å opprettholde funksjonaliteten over tid! Jeg regner også med at du har sjekket bilens dokumentasjon og brukerhåndbok. Ellers kan du kanhende finne relevant informasjon HER: https://ownersmanuals2.com/bmw-auto/3...

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-01 20:40:23 +0100

Det som var meningen med spørsmålet mitt var: Er dette juridisk riktig da dette ikke opplyses ved kjøp av bilen?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-02 17:30:11 +0100

Nja, gitt det faktum at dette ikke representerer spesielt mye fra eller til - verken i merverdi eller bruksmessig - er det et problem man nok bør forsøke å løse på andre vis enn ved å ri juridiske kjepphester. Ja, prinsipalt sett kan man se for seg at selger ikke har oppfyllt sin opplysningsplikt, men det går en grense for opplysningsplikten også. Det kommer liksom an på hva du vil forsøke å oppnå - å få selger til å gjøre litt mer for å hjelpe deg å løse dette problemet, eller om du rett og slett vil forsøke å heve kjøpet. Det siste vil være litt som russisk rulett her, det er neppe tilstrekkelig mangel eller lyte til å få medhold hos forbrukermyndighetene.

Det du likevel har krav på, spesielt når bilen fremdeles er relativt ny og antagelig "norsk", er en ubedring av eventuelle feil med denne funksjonaliteten. Slik jeg forstår det, er det en "ting" - en temperaturstyrt varmefunksjon - som ikke lenger funger - kanhende noe har gått i støkker, kanhende det rett og slett er som jeg antyder over - et knølete system eller noe som har hengt seg - og en værmeldingsfunksjon - antagelig nettbasert på et eller annet vis - som muligens er en form for betaltjeneste. Det springende punktet i begge tilfeller er altså om det er en feil tilstede - eller om det er andre forhold med i bildet.

Uansett, forhandleren bør kunne hjelpe deg, om man ikke klarer å svare der og da, så har man et kontaktnett der man kan undersøke for deg. Om man motsetter seg dette, ville jeg i første omgang gjort et forsøk selv som antydet i foregående svar. Er du heldig, finner du ut av hvordan du får det til å fungere, eller du får bekreftet at det foreligger en feil. I istnevnte tilfeller er dt altså forhandlers ansvar å rette feilen. Mhp værmeldingstjenesten og eventuell abonnementstjeneste, er det neppe snakk om store summer, og igjen - det går en grense for hvor langt man bør strekke kravet til opplysningsplikten, man må liksom kunne forvente at selger setter seg litt inn i bilens spesifikasjoner selv også, eventuelt stiller spørsmål når man kommer til kort. Jeg brukte selv mye tid på å finne den "rette" bilen når jeg kjøpte et par nye biler her hjemme for noen år tilbake, man skal tross alt - som du jo er inne på - føle seg fornøyd litt lenger enn et par måneder. Så får det heller være at forhandleren til tider skreik på hjælp når jeg kom for å prøvekjøre ditten og datten og stilte de spørsmålene som "de andre" aldri stilte! Ikke det at jeg var kunden fra helvete, men jeg er litt som deg: jeg forventer at forhandleren er der for meg, jeg forventer at man er en god samarbeidspartner også etter salget og i årene fremover.

Mitt stalltips er fortsatt å undersøke bittelitt, som et minimum bla litt i instruksjonsboka. Så setter du av tid til å ha en hyggelig samtale med forhandleren og tar det derfra. De har gjerne god ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-02 17:32:33 +0100

HER finner du forresten opp og i mente med rettigheter etc: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Be advised, kjøpekontrakten samt BMW sine garantibetingelser er også en del av dette. At dette burde ordne seg? Helt sikkert, men av og til tar ting tid. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger