0

Generator til elbil

spurt 2023-01-30 18:38:23 +0100

Hvorfor kan de ikke montere en generator som lader batteriene på elbiler mens de kjører?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-01-30 19:17:32 +0100

updated 2023-01-30 19:20:41 +0100

Hm hva skulle poenget med det være da det vil føre til tapt energi i generator og kabler altså motsatt effekt og mere enn helt bortkastet da man samtidig skulle ha montert generator, kabler og elektronikk som koster penger så ville blitt en tap tap situasjon dette. Snakker vi derimot regenerering av bilens bevegelses masse gjennom å gjennvinne bremsekraften når man stopper så eksisterer dette allerede.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-01-30 23:35:27 +0100

Mener å erindre at bla BMW hadde en slik løsning på en versjon av i3, altså en elbil med en liten motor som utelukkende leverte strøm til batteriene ved behov. Problemet er at norske myndigheter er blant de ivrigste i klassen når det gjelder særavgifter, en slik bil blir rett og slett avgiftsbelagt som en hybrid! Derved har meg bekjent aldri denne versjonen av i3 kommet til Norge. BMW i8 som jo på sett og vis også var en ladbar hybrid, kom til Norge, men den var i overkant dyr og en smule upraktisk. Nå ser jeg selvfølgelig poenget, du ønsker deg en elbil med god batterikapasitet og en liten motor som kan drive en generator og lade bilen underveis. Akkurat det konseptet har liksom ikke slått helt an, men du får jo ladbare hybrider med en om ikke spesielt lang, så iallefall anvendbar rekkevidde. Glem imidlertid aldri at en hybrid må hente varmen et sted fra, derved går motoren innimellom uansett om du vil ha det varmt i bilen om vinteren, likeledes er de fleste hybrider designet for at motoren skal opprettholde en viss driftsmperatur slik at det ikke blir en drøss kaldstarter hver gang du er ute og kjører.

Ellers er det jo fritt frem for å hive en liten generator i bagasjerommet, en god venn med en sånn derre bitteliten og tilårskommen fransk elbil med rekkevidde på 10-12 mil har en slik løsning. Ikke for å la generatoren lade batteripakka mens han kjører, det er mange gode grunner til akkurat det, men for å ha en "reservekanne" med strøm når han ikke gidder å stå i ladekø. Det går ikke spesielt raskt, men han får et par mil ekstra rekkevidde på en times tid. Mye bedre enn å måtte finne frem nummeret til NAF eller Viking! Uten at jeg i farta husker hvorfor, han har også en "løs" hjemmelader for bruk sammen med dette aggegatet. Det enkle er ofte det beste, min gode venn bruker denne løsningen som "rekkeviddeforlenger" for både denne lille nusselige elbilen og det vi vel kan kalle en elektrisk motorsykkel med en liten tilhenger (!) som han har på hytta. Ideen er herved videreformidlet, men tenk for all del sikkerhet, sørg for at aggregatet er stroppet fast når det ligger der bak, og utvis forsiktighet med bensin! Forøvrig tar min gode venn ALLTID aggregatet ut av bilen når han fyrer det opp - stikkord eksosgass!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-02 18:36:50 +0100

I gamle dager hadde vi dynamo på forhjulet på sykkelen. De ivrige hadde to. Kombinert med lyskaster av litt kvalitet ble det rene flomlyset. Elbiler kan vel ha både dynamo på hjulene og vindmølle på taket ?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-03 10:13:27 +0100

He he ja Reodor Felgen løsninger er morsomt det, en vindmølle på taket vil jo utnytte farts vinden så batteriene lades men så lenge ingen har oppfunnet Perpetum Mobile enda så går nok regnestykket i minus men hadde jo sett kult ut da. Ellers var jo det genialt det med å ha dynamo på sykkelen men husker jo at det straks ble tregere å trå sykkelen fremover hvis man skulle belyse nærområdet. Kanskje man er inne på noe her med at helsestudioer kan koble generatorer til spinning sykklene og selge strøm til kunde elbilene, dette må jo være den grønne energiens egentlige mor he he hvilket bra konsept 🤢

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-03 11:24:47 +0100

updated 2023-02-03 11:25:44 +0100

Ja, som Kameratene Kona og Wizard er inne på, det er mange muligheter for den som ikke lar sin uendelige kreativitet hemmes av sånne bagateller som at energien jo må komme et sted fra! Nå har jo egentlig elbiler en "dynamo" på hjula, regeneringen bygger på denne tanken, og det fungerer jo - iallefall så lenge man "høster" energi fra såvel tyngkdekraftens effekt når bilen er på vei nedover en bakke eller for den sakens skyld, når man bremser opp. Noe stort hokus-pokus er ikke dette, man bruker rett og slett strømtrekket fra batteriene til bilens motor som en av flere parametere for styringen av regenereringen. En knallgod ide, og den blir da også benyttet i konvensjonelle drivlinjer, til og med på min dieselbrenner finnes det en forenklet variant over dette temaet!

Denne greia med vindmølle derimot, det har jeg ikke observert ennå, der får man jo unektleig et problem med at vindmølla nødvendigvis også vil bli drevet av luftstrømmen som oppstår når bilen kommer i fart....ergo høster man energi fra en vind som blir frembrakt fra strømtrekket i bilens batterier. Da kommer Wizard-effekten inn, man får et energitap, man får økt luftmotstand, vinninga går opp i spinninga og litt til. Man kan selvfølgelig se for seg en vindmølle med en kompleks styring som gjorde at man kun høstet energi når man hadde en vindstyrke fra f.ex en gitt vinkel som drev vindmølla osv, og ellers hadde variabel pitch på bladene, men igjen, neppe speseilt effektivt. Da ville det vært mer å hente på å kle hele karosseriet med solceller og håpe på mange solrike dager! Dette har man jo forsøkt, problemet ligger dels i kostnadsfaktoren, dels i at solcellepanelene ikke er spesielt robuste, og ikke minst, i at de har begrenset effekt pr kvadratmeter. Til dags dato er det ikke noen som har klart å realisere et konsept der dette har spesielt stor praktisk nytte-effekt, enn si er kommeriselt realiserbart i større omfang men det finnes protptyper, det finnes spennende konsepter. Og det er faktisk biler som har solceller på taket som om ikke annet, gir et bittelite bidrag til å lade batteriene!

For de som måtte ønske seg en sånn bil, er Toyota Prius vel den mest tilgjengelige: iallefall tidligee - rundt 2012-2014 - ble denne feiende flotte hybriden levert med et solcellepanel i kombinasjon med et glasstak! Ja, man må gjerne mene at denne løsningen avgir så lite effekt at det er nærmest symbolsk, men den er nå der - og det var kunder som var villige til å betale for dette! Og i vanlig Toyota-tradisjon, det fungerer til og med! Tipset er herved meeelt, løp og kjøp en Prius med glasstak, eller spring til Jula og kjøp Epoxlim og bestill et par solcellepaneler på Ebay, lim dem på taket, ja, og så må du gjerne ha en DC-DC konverter og litt leamikk da - men elles kan du tilpasse denne løsningen til både elbiler og hybrider! På en konvensjonell bil gir det egentlig lite mening, men for all del ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-04 11:23:03 +0100

Enig med Norulf. Disse forbaskede naturlovene ødelegger mange gode oppfinnelser !

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2023-01-30 18:38:23 +0100

Sett: 326 ganger

Sist oppdatert: Feb 04 '23

Antall visninger