Jeg har kjørt mange forskjellige biler og hatt et yrke der jeg har kjørt lenger enn langt, til alle døgnets tider, under alle tenkelige og utenkelige værforhold. Alfa og omega for seriøse vinterforhold, er dekk, dekk og dekk. Det desidert beste vinterdekket, med eller uten pigg, er Nokian Hakkapellitta. Ingen over, ingen ved siden. Contin er en solid nummer to, og er et bedre allround-dekk. Dernest har du dette med ESP hhv antispinn: der er våre tyske venner klart best. En unevnelig japansk fabrikant som er veldig god på bla kundestøtte, har opp gjennom årene hatt ESP som rett og slett er dårlig. Først de siste par åra har man kommet inn i et bedre spor - bla etter en fadese i "elgtesten".
Dernest har vi dette med forhjulstrekk, bakhjulstrekk og firehjulstrekk. Forhjulstrekk er etter mitt syn noe dritt, bilen blir meget lett forvandlet til en kjelke, understyring er et stikkord her. Noen mener å ha bedre fremkommelighet med forhjulstrekk, vel, det er en sannhet med kraftige modifikasjoner: en forhjulstrekker blir veldig lett liggende og flyte på toppen av snøen, da står du der til våren om du ikke får hjelp! En bakhjulstrekker graver seg ned med bakhjula, da får du push fremover uansett - jeg har bla kjørt i 30 cm snø på ubrøyta sørlandske mange ganger i tidligere år med Lada 1500/1600 bakhjulstrekkere. Ja, bakhjulstrekk slipper med hekken, men du får som regel et varsel i god tid, og det er enkelt å korrigere. Om en forhjulstrekker slipper....tro meg...det gjør den....og den sier IKKE fra like tydelig.....da kan gode råd være rådyre.!
FIREHJULSTREKK er kongen på haugen! Da snakker jeg "ekte" firehjulstrekk, ikke Mikke Mus løsninger som på enkelte hybrider: den ordenltige motoren driver forhjulene og elmotoren bakhjulene. Dette gir rett nok noe bedre fremkommelighet, men et "vanlig" firehjulstrekk, gjerne et system som har litt kraft til begge akslinger hele tiden, f.ex HAldex 5, Audis Quattro-system, Subaru, er vesentlig bedre. Da får du bedre fremkommelighet som en ekstra bonus, men det viktigste er at du får mye bedre stabilitet. Ikke bare på vinterveier, men hele året rundt - uansett om veien er tørr eller våt.
Når det gjelder dette med sporing og ditt og datt, velg en bil med god vektfordeling, ikke for meget bakkeklaring og generelt godt understell - gode kjøreegenskaper. Fortrinnsvis også firehjulstrekk, en god ESP - og på vinteren - Nokian vinterdekk. Om vi snakker fornuftige, greie biler som vi vanlige dødelige har råd til, er Skoda hhv VW mine favoritter. Skoda Octavia hhv VW Golf er passe store, leveres med Haldex 5 fra 2013 hhv 2012, og har alle disse egenskapene som gir deg en god vinterbil. Diesel med dieselvarmer er forøvrig en god ting her, jeg kjører selv Golf stasjonsvogn med firejulstrekk og 2.0 TDI, jeg kjøpte bilen mens jeg ennå var i arbe' og hadde behov for å komme frem døgnet rundt osv, kfr over. Den korte versjonen er at bilen overstiger alle mine forventninger. Skoda Yeti skal vi heller ikke ... (more)