0

Hva er den "beste" bilen for norske vinterveier?

spurt 2023-01-25 16:37:02 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Benny!

Har et ganske konkret spørsmål, men forstår at det nødvendigvis ikke er helt enkelt å svare på. Har etterhvert som årene har gått, opplevd at det å kjøre bil på isete norske veier bare blir værre og værre. Kjører en litt mindre personbil(uten 4x4) til daglig, noe som kan oppleves skummelt nok med "sporing" og diverse andre utfordringer som oppstår ved vanskelige kjøreforhold. Har selvsagt forstått at både dekkene, sporvidde og akselavstand mm på en bil er/kan være avgjørende for den totale kjøreopplevelsen og sikkerheten også på vinterføre så klart. Men, om jeg skulle be deg anbefale noen biltyper/bilmerker som utmerker seg i positiv forstand, mtp problemstillingen, hvilke skulle du anbefale da?

Mvh "forsiktig vinterbilist"

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-01-26 00:10:00 +0100

Jeg har kjørt mange forskjellige biler og hatt et yrke der jeg har kjørt lenger enn langt, til alle døgnets tider, under alle tenkelige og utenkelige værforhold. Alfa og omega for seriøse vinterforhold, er dekk, dekk og dekk. Det desidert beste vinterdekket, med eller uten pigg, er Nokian Hakkapellitta. Ingen over, ingen ved siden. Contin er en solid nummer to, og er et bedre allround-dekk. Dernest har du dette med ESP hhv antispinn: der er våre tyske venner klart best. En unevnelig japansk fabrikant som er veldig god på bla kundestøtte, har opp gjennom årene hatt ESP som rett og slett er dårlig. Først de siste par åra har man kommet inn i et bedre spor - bla etter en fadese i "elgtesten".

Dernest har vi dette med forhjulstrekk, bakhjulstrekk og firehjulstrekk. Forhjulstrekk er etter mitt syn noe dritt, bilen blir meget lett forvandlet til en kjelke, understyring er et stikkord her. Noen mener å ha bedre fremkommelighet med forhjulstrekk, vel, det er en sannhet med kraftige modifikasjoner: en forhjulstrekker blir veldig lett liggende og flyte på toppen av snøen, da står du der til våren om du ikke får hjelp! En bakhjulstrekker graver seg ned med bakhjula, da får du push fremover uansett - jeg har bla kjørt i 30 cm snø på ubrøyta sørlandske mange ganger i tidligere år med Lada 1500/1600 bakhjulstrekkere. Ja, bakhjulstrekk slipper med hekken, men du får som regel et varsel i god tid, og det er enkelt å korrigere. Om en forhjulstrekker slipper....tro meg...det gjør den....og den sier IKKE fra like tydelig.....da kan gode råd være rådyre.!

FIREHJULSTREKK er kongen på haugen! Da snakker jeg "ekte" firehjulstrekk, ikke Mikke Mus løsninger som på enkelte hybrider: den ordenltige motoren driver forhjulene og elmotoren bakhjulene. Dette gir rett nok noe bedre fremkommelighet, men et "vanlig" firehjulstrekk, gjerne et system som har litt kraft til begge akslinger hele tiden, f.ex HAldex 5, Audis Quattro-system, Subaru, er vesentlig bedre. Da får du bedre fremkommelighet som en ekstra bonus, men det viktigste er at du får mye bedre stabilitet. Ikke bare på vinterveier, men hele året rundt - uansett om veien er tørr eller våt.

Når det gjelder dette med sporing og ditt og datt, velg en bil med god vektfordeling, ikke for meget bakkeklaring og generelt godt understell - gode kjøreegenskaper. Fortrinnsvis også firehjulstrekk, en god ESP - og på vinteren - Nokian vinterdekk. Om vi snakker fornuftige, greie biler som vi vanlige dødelige har råd til, er Skoda hhv VW mine favoritter. Skoda Octavia hhv VW Golf er passe store, leveres med Haldex 5 fra 2013 hhv 2012, og har alle disse egenskapene som gir deg en god vinterbil. Diesel med dieselvarmer er forøvrig en god ting her, jeg kjører selv Golf stasjonsvogn med firejulstrekk og 2.0 TDI, jeg kjøpte bilen mens jeg ennå var i arbe' og hadde behov for å komme frem døgnet rundt osv, kfr over. Den korte versjonen er at bilen overstiger alle mine forventninger. Skoda Yeti skal vi heller ikke ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-01-27 07:58:01 +0100

Som Mr N Wolf nevner er dekkutrustningen nesten A til Å her og brede moderne lavprofil dekk er dårlig nytt for stabeliteten ved sporete snø dekte veier. Man må ellers velge dekk av premium kvalitet som fks Good Year, Nokian, Michelin eller Continental for å være sikker på at de dekker alle egenskapene man trenger på et vinterdekk og helst velge et litt smalere dekk da dekkutrustningen aller helst er tilpasset bilen i full galopp nedover Autobahn i Tyskland og ikke på en sporete hyttevei på vei til fjellet. Ellers bør man ikke velge de minste bilen bilen da de lett blir liggende å ri på kantene som andre større biler har laget. Ellers er firehjulstrekk selvfølgelig best og man kjenner med en gang at bilen blir stødigere så fort man skifter fra 2 hjuls drift til 4 hjuls drift som man kunne på fks Outlander generasjon 2 fra 2007-2012 og var så merkbart at kona valgte å ha innkoblet 4 hjuls trekken også på sommeren. Vannabe 4 hjuls trekkere med fks tidlig Haldex gen 1 og 2 samt viskose system er egentlig ikke 4X4 men duger kun til å hjelpe til når man setter seg fast i snøen. Når det kommer til 4 hjuls trekk systemer så er det som Mr N Wolf nevner Subaru som står øverst på pallen etterfulgt av Audi quatro, Land Rover all terain system, Bmw X drive, Mercedes 4Matic samt Haldex gen 5 som blant annet VW bruker og en rekke andre som fks de billigere og mindre Land Roverene. Ellers tror jeg ikke de moderne elbilene er godt nytt ang vinter egenskaper da de blir for tunge og lett tar tangentens rettning samt at 4 hjuls driften på disse er langt under pari og nesten bare blir litt skyve hjelp når man setter seg fast.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger