0

Er det trygt å kjøpe en VW som har gått 167 000?

spurt 2023-01-24 09:33:36 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Benny.

Jeg ser på en Passat som du har vist på en video. Problemet er at den har gått langt, men er brukt som Taxi. Prisen er på rundt 379000kr og er en 2020 modell(registrert 30/12-19)

Bilen er utstyr med 7 trinns DSG-girkasse.

Registerrereim er byttet på 136200km

Har du noe mening og tips om den bilen?

Mvh Nicolai

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-01-24 13:00:05 +0100

Jeg har selv kjøpt taxikjørt bil, det viste seg å være den beste bilen jeg noensinne har hatt. Når jeg kjøpte den, hadde den vel rulla rundt 220.000, det var noe med en taxi-eier som hadde gått over i annet yrke eller noe sån. Normalen her hvor jeg bor er at taxier gjennomgående kjøres rundt 4-500.000 før de går videre til neste lykkelige eier. Min passat kjørte jeg snaue 500' uten nevneverdige problemer, da fikk jeg den berømte idioten bak svingen i fleisen. Bilen ble smadret rundt meg, ellers hadde jeg lett kjørt den 500' til.

Det jeg stusser litt over med bilen du refererer til, er at den knapt nok er kjørt. En taxi som er kjørt i et landområde, er ofte mye langkjørt. Kort kjørelengde antyder at bilen er kjørt i bynære strøk, men med få sjåffører - eventuelt har det vært en reservebil. Dette er noe som bør kunne avklares ved en prat med selger, dernest ville jeg nok avtalt en NAF-test før kjøp, det er jo litt penger med i spillet, ikke sant? Du får en viss grad av trygghet ifht å kjøpe en sekk full av katter, selger får dokumentert at opplysningsplikten er oppfylt, win-win for begge. Og for alle praktiske hensyn, dette er en helt grei bil, om du kan leve med "flotte SUV-detaljer" - etter mitt syn jalla plast-deksler her og der - og litt høyere bakkeklaring enn en vanlig Passat - er det et helt greit kjøp. Jeg vil anta at det sitter en 2.0 TDI under panseret, det gir deg anvendbar kraft i søkk og kav fra lave og midlere turtall, med DSG og antagelig adaptiv cruisekontroll får du en ekstremt komfortabel langtursbil. Firehjulstrekket er Haldex 5, dvs litt trekk-kraft til bakhjulene hele veien. Det gir økt stabilitet året rundt uansett føreforhold, dette med ekstra fremkommelighet er en hyggelig ekstra bonus. så nei, jeg ville ikke vært redd for å kjøpe denne bilen gitt et positivt utfall på sanity checken over og NAF-testen. NAF-test er spesielt viktig om bilen ikke er understellsbehandlet av første eier....Møller er en av de importørene som ikke gir nybilene en runde med norsk understellsbehandling når de kommer til landet. Om bilen har rulla på østlandet...da snakker vi salting og vinterveier som får stålmarken til å rape av fryd!

Er bilen understellsbehandlet tidligere, jolly fine, da det på tide med etterbehandling, tpyisk annethvert til tredjehvert år. Er bilen IKKE understellsbehandlet, men fortsatt grei ifht rust, da kjører du den direkte til en seriøs understellsbehandler når den blir din, og sørger for jevnlig etterbehandling. Nei, "fabrikkbeskyttelsen" er ikke i nærheten av å være god nok, om du ser under en ny bil vil du se at bunnplata har en form for "beskyttelse, som kanhende holde et par-tre år, men alt som er montert på bunnplata - hjuloppheng etc - er i beste fall "beskyttet" med et tynt lag lakk....det holder tre-fire dager på norske vinterveier. Og som vi vet, rust sprer seg som selveste pesten! Understellsbehandling er altså ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger