Like motorer på elbiler
Hei Jeg registrerer at det er veldig mange elbil-modeller som har 150 kw/204 hk. Hva er årsaken til at 150 kw er blitt en «standard»?
Hei Jeg registrerer at det er veldig mange elbil-modeller som har 150 kw/204 hk. Hva er årsaken til at 150 kw er blitt en «standard»?
Nei det er nok ikke standarder her snarere er det et kostnads spørsmål ang at produsentene skal konkurrere med andre likesinnede i markedet. Produsentene av disse motorene lager disse i ulike størrelser altså effekt steg som jo vil koste mere å produsere dess større motoren er ang forbruk av fks kobber og aluminium. Til sist velges jo motorene ofte i forbindelse med størrelsen på batteripakkene slik at man får en noenlunde grei økonomi ut av det hele.
Hilsen Mr Car Wizard
Tja, det kan være så enkelt som at 150 kw for alle praktiske hensyn er mer enn nok ytelse, og gir et greit kompromiss ifht dimensjoneringen av drivlinjen forøvrig og ikke minst, batteripakka og kraftelektronikken. Om vi snakker biler som kommer fra samme fabrikant, er det helt sikkert standarisering med i bildet, og snakker vi f.ex flere produsenter fra samme geografiske område, er det ofte felles underleverandører med i bildet. Jeg tenker at 100-150 kw er et fornuftig nivå å legge seg på, både ifht produksjonstekniske forhold, men også ifht bruken av bilen. Noe kynisk sett: hvem trenger vel egentlig mer? Høyrere ytelse innebærer at man må dimensjonere opp hele bilen, vips, så har man en blytung bil som er rådyr å produsere, det begrenser salgsvolumet, og begrenset salgsvolum går ut over konstantstrømmen til fabrikanten. Jeg spår at vi i årene fremover vil se en trend som går i retning av mer fornuftige elbiler med mer edruelige ytelser, både av miljøhensyn, men også fordi vi uvegerlig går inn i en tid der indiviuell transport - altså "egen bil" - ikke nødvendigvis vil være bærekraftig i større byer - heller ikke i lille Norge.
Spurt: 2023-01-23 17:44:57 +0100
Sett: 75 ganger
Sist oppdatert: Jan 24 '23