0

hvorfor ikke repigge?

spurt 2023-01-22 08:48:53 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Leste en artikkel om at nye piggdekk må kjøres inn. Det er kjent stoff for oss som har kjørt bil i en "mannsalder". Men, så leser jeg i den samme broom-artikkelen at pigger som har falt ut ikke kan erstattes, da lurer jeg på hvorfor ikke? I gamle dager var det helt vanlig å repigge dekk, vi kunne bare stikke ned til nærmeste bensinstasjon (i mitt tilfelle Esso på Skarnes) og få satt inn nye eller flere pigger.

Mvh, Trond Norum.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-01-22 17:47:08 +0100

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-01-22 17:40:00 +0100

Du finner en hel gullrekke med gode grunner til at dekk ikke lenger repigges HER: https://no.teknologi.bil.narkive.com/...

Merk deg ellers et vesentlig poeng: årsaken til at piggdekk slipper piggene, er at altfor mange ikke tar det litt piano de første mila. Også det var kjent prosedyre for de av oss som har kjørt bil en mannsalder, ikke sant? Nå om dagen sitter tydeligvis allemannalle og konene med, med tunga i brødristeren og alle fingrene i tidsklemma - hver dag!

For min del kjører har jeg kjørt piggfritt i mer enn tre tiår, før det kjørte jeg på piggdekk en femten års tid, og skal jeg være ærlig, de piggfrie dekka beholder de gode vinteregenskapene lenger enn piggdekk. For meg var det en skikkelig aha-opplevelse når jeg kjørte inn på en islagt parkeringsplass med mine halvslitte piggdekk for å parkere min daværende bil på et verksted. Når jeg satt meg bak rattet på mutter sin bil for å kjøre ut igjen, var det som natt og dag - og mutters bil hadde dengang nesten nye Toyo piggfrie dekk. Du vet, den sorten som hadde knust nøtteskall i banen i de tider. Senere samme året kjørte vi en helgetur på et par tusen kilometer - midtvinters - under alle forhold - fra underkjølt regn til snøstorm hhv tørr og våt bar asfalt - hele greia. Det gikk rett og slett overraskende greit, siden har jeg kjørt piggfritt.

Men som du sikkert også vet, på seriøst vinterføre er det kun Nokian Hakkapellitta som gjelder - med eller uten pigg - jeg mener at hver og en må velge de dekka man føler seg tryggest med basert på eget kjøremønster og ikke minst, hvilke muligheter man har til å stoppe og vente på saltbilen om det er for ille. For min de hadde jeg en jobb der jeg måtte ut H24/7 gjennom de fleste av de åra jeg var i arbe', og som antydet over, mesteparten av tiden har jeg altså kjørt piggfritt - med unntak av arbeidsgivers utrykningskjøretøyer som konsekvent var satt opp med piggdekk, gjerne med kjetting i bagasjerommet.

Snakker om kjetting, jeg har alltid hurtigkjetting med for å kunne stoppe om jeg roter meg opp en altfor bratt bakke, man skal jo gjerne ned på den andre siden også, og erfaringsmessig er det ingenting som stopper meg opp bakken. Rett nok har jeg ikke like godt firehjulstrekk som deg på min bil, men si neeeeeeesten :-) Men som vi vet, vi kommer oppm men verre er det når man skal ned, det er da man ønsker seg piggdekk innimellom, evnt kjetting!

THE BOTTOM LINE er at i ditt sted vlle jeg kjøpt de beste piggdekka som er å få kjøpt for penger, altså Nokian, evnt vurdert piggfritt og kjetting på lur. Dernest ville jeg gjenoppfrikset hukommelsen og tatt opp den gamle prosedyren med å kjøre pent de første si 1000 kilometerne - vær snill med dekka den første tiden, så holder piggene seg på plass lenger! Lykke til videre med vinterbilen din!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger