Bra bil? Godt kjøp?
Er dette en bra bil å kjøpe? Volkswagen Golf 2.0-150 D 4MOTION R-line.
Er dette en bra bil å kjøpe? Volkswagen Golf 2.0-150 D 4MOTION R-line.
Bilen er grei nok den, ikke rare forskjellen på "R-line" og en helt "vanlig" Golf. Det går først og fremst på det som for noen ansees som "sporty" designdetaljer, ellers får du en knallgod motor som gir deg overskudd av krefter fra lave og midlere turtall. Du sier ikke noe om hvor gammel bilen er, men jeg vil anta at det er 2004 eller nyere vi snakker om her, dvs en Euro-6 versjon av motoren. Dvs at bilen ikke har en av de Euro-5 motorene som måtte få ny programvare etter grønningenes diesel-sirkus for noen år tilbake.
Du får også Haldex 5 firehjulstrekk, det gir litt trekk til bakhjula hele tiden, og suveren stabilitet på all slags føre, året rundt. Bedre fremkommelighet er en bonus som følger med på kjøpet, ellers fungerer Nokian Hakkapellitta veldig godt på denne bile, da får du en suveren vinterbil. En annen ting som er en fordel med firehjulstrekk på biler med såpass mye dreiemoment, er at du slipper hjulspinn hver gang du drar i gang i et krøss. Nå sier du ikke noe om bilen har DSG eller manuell kasse, om bilen har DSG, husk denne greia med pljeskift hver 60.0000 km, det samme med haldex-systemet. En TDI liker også skift av motorlje/filter hver 15.000 km, maks 20' ved mye langkjøring, longlife-service burde vært forbudt ved lov - du skjønner hvorfor om om du ser på en sprengskisse av motoren. Om du kaster et raskt blikk under bilen, vil du også forstå hvorfor det er lurt med en NAF-test FØR du undertegner kjøpekontrakten, fabrikkbeskyttelsen mot rust er IKKE god nok for norske forhold....selv om Møller prøver å fortelle eventyr her! Det er så enkelt som at bunnplata har en form for "beskyttelse, men alt som er montert på bunnplata er i beste fall "beskyttet" med et tynt lag lakk. Derfor kan begynnende kritisk rust være et faktim etter typisk 4-5 år. noen ganger enda tidligere. Koster lite å få sjekka skikkelig FØR kjøp!
Om bilen er bra og blir din, da passer du på dette med jevnlig service og vedlikehold, og du investerer i en seriøs understellsbehandling med jevnlig ettehandling, da bør bilen holde i minst 20 år og levere 4-500.000 kilometer uten nevneverdige problemer. Ellers er det greie biler, med god tilgang på rimelige tredjepartsdeler og enkle å serve ved autoriserte, uavhengige verskteder....merkeverkstedene gjør godt arbe', for all del, men de har bokstavelig talt prisa seg ut av rekkevidde for oss vanlige dødelige....med bla to-tre ganger literprisen for relativt ordinær olje....! Jeg har Golf med samme motor og firehjulsrekk sjæl, bruker ## eller pengene på understellsbehandling og service hver 15.0000 fremfor å sponse merkeversktedet med "longlife" servicene...30-35.000 km er for mye for motorolja. Jeg har ellers kjørt VW diesel gjennom rundt 30 år, typisk har jeg kjørt bilene mine til 4-500.000 på kilometertelleren uten nevneverdige problemer før bilene har gått videre til neste lykkelige eier eller blitt spiker, alt ettersom, men be advised, man ...
Spurt: 2023-01-19 09:39:01 +0100
Sett: 49 ganger
Sist oppdatert: Jan 19