0

ødelagt differensial på 114k?

spurt 2023-01-18 13:37:08 +0100

Jeg så en lignende post her inne, men fikk bare skrive maks 300 tegn i kommentar, så lager en ny post.
Jeg har en 2016 modell Skoda Octavia som jeg kjøpte brukt for litt over 1 år siden. Den har gått 114 000km. Den har fulgt alle servicer på merkeverksted. I september hadde jeg den på service, hvor de blant annet skiftet haldex-olje. Den siste tiden har jeg hørt ulyder fra det jeg trodde var hjulene, så jeg leverte den på (et annet) verksted i den tro at det var et gåent hjullager. Men nei, de mente det var bakre differensial, og at den måtte skiftes, noe som ville koste 100 000 for en ny del, 40-50 for en brukt(men som da hadde gått 150-200k).

I den andre posten jeg refererte til her inne så ble det sagt at dersom man gjorde feil under skifte av haldexolje og tappet differensialoljen i stedet for så ville den havarere. Kan det ha skjedd her? Høres jo mistenkelig ut siden det er få måneder siden haldexoljen ble skiftet. Og er det realistisk at differensialen ryker etter 114 000km?? Hva bør jeg gjøre?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-01-18 21:56:36 +0100

updated 2023-01-18 22:02:27 +0100

Det er ikke diffen som ryker men et av lagerene som er svekket og lager lyd. At man tapper av feil olje kan jo skje og har du haldex olje på diffen istedenfor girolje så kan det gi problemer da Haldex oljen er en tynn hydraulikk olje og ikke beregnet for formålet. Et verksted kan tappe av olje og se og lukte på den og derved vurdere om det er riktig olje på diffen eller om det er olje der i det hele tatt og er den tom så er det forrige verkstedet som har tabbet seg ut her. Man får kjøpt komplette lagersett til bakdiffen og man kan dermed overhale den så et verksted som tar på seg jobben og har en 20 tons hydraulikk presse vil kunne klare dette for kanskje rundt 15000 kr. Jeg har selv gjort det på flere difrensialer og kan ikke huske at jeg har brukt lengre enn en dag på jobben.

Priser på 100000 kr med bytte for en ny er alt for nære bilens verdi og selv 40-50000 kr er for drøyt for en brukt.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-01-18 22:05:37 +0100

Her er en lenke om en med samme problem som deg.

https://benny.tv2.no/question/89382/d...

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-01-25 13:58:58 +0100

da har jeg hatt bilen inne hos merkeverkstedet og de kom til samme konklusjon. Diffen måtte byttes. De hadde tappet oljen på den, og det var masse spon i den... Men de mente det var riktig type og mengde olje på. Jeg spurte om når diffolja var skiftet sist. Den var ikke noe skifteintervall på, så den var ikke skiftet sa de. Stemmer det at diffolja ikke skal skiftes?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-01-26 21:37:33 +0100

Ja det er en girolje og behøver ikke byttes.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger