0

Fornuftig kjøp 2023 ?

spurt 2023-01-13 10:29:01 +0100

anonym bruker

Anonym

Trenger ny bil i løpet av 2023, kjører en sliten bil som kanskje holder ut året. Sikkerhet , 4x4 og romslig bagasjerom er viktige kriterier. Enten dieselbil til rundt 350.000, eller el/hybrid til ca 500.000. Er usikker på hva jeg skal velge. Er det lurt å sitte litt på gjerdet og se hva som skjer med bilmarkedet ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-01-13 11:30:01 +0100

Skoda Octavia, som du nevner i tittelen er slett ikke noe dumt bruktbilkjøp. Snarer tvert imot – det kan være ganske smart.

Men det er uansett en bil du bør sjekke litt nøye før du handler. Jeg legger ved en link til vår bruktbiltest av modellen. Ta en titt på denne:

LINK: https://www.tv2.no/video/underholdnin...

Jeg tror at vi nå på vinteren og våren vil få et prisfall på brukte biler og at det mer enn noen gang vil være kjøpers marked. Det er med andre ord liten grunn til å sitte på gjerdet å vente.

Bruk heller tiden på å lete opp en god og fin bruktbil som er i god teknisk stand.

Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-01-13 13:45:04 +0100

Ja, Octavia er en knallgod bil, og diesel blir aldri feil. Dog, dine behov og kjøremønster er avgjørende for hva som er best for deg: har du mye småkjøring, i betydningen mer enn 80% småkjøring, gjerne i et område med lave temperaturer om vinterne, ja da er diesel og DPF en ting som om ikke annet, kan gi deg en varsellampe i dann og vann. Har du et kjøremønster med mye langkjøring, dvs mer enn 3 mil, ja da er diesel kongen på haugen. Både ifht drivstofføkonomi, men også ihft komfort, med 2.0 TDI har du overskudd av anvendbar fra lave og midlere turtall. DSG eller manuell kasse er en smaksak med 2.0 TDI, med 1,6 TDI hhv de små bensinmotoene er DSG en klar fordel om du ikke er veldig glad i å gire. Mhp firehjulstrekk får du Haldex 5 5, mao litt trekkkraft til bakhjula også hele tiden, det gir deg økt stabilitet uansett føreforhold året rundt. Dette med bedre fremkommelighet er en bonus som følger med helt av seg selv. Du har i tillegg en svært god ESP/antispinn, og du har høyt nivå på både passiv og aktiv sikkerhet, bla en sidekollisjonsbeskyttelse i samme sjangeren som f.ex Volvo V40, du har nødbremsystem og om du velger bil med omhu, har du også adaptive lys og adaptiv cruisekontroll mv.. Begge deler får ned stressfaktoren og bidrar til økt sikkerhet.

En ting du skal ha i bakhodet: som med mange andre nye biler som kommer til Norge, er ikke rustbeskyttelsen god nok for norske forhold. Møller er en av de importørene som dessverre ikke understellsbehandler bilene de tar inn. Mange kunder kjører derfor sine nye biler direkte til understellsbehandling, og sørger for jevnlig etterbehandling. Om bilen du etterhvert finner ikke er understellsbehandlet av forrige eier, fortvil ikke, med ditt budsjett snakker vi om en relativt ny bil. Men er bilen eldre enn si to-tre år, ville jeg avtalt en full NAF-test av bilen FØR kjøpekontrakten ble underskrevet. Og nei, verken "nylig EU-kontroll" eller en "tilstandsrapport" fra selgers egen verkstedsforbindelse sier spesielt mye om bilens faktiske stand. Og for din del er et godt kjøp ensbetydende med at du finner en bil i best mulig stand.

Når bilen er din, sørger du for et alminnelig godt regime for service og vedlikehold, da kan du ha glede av den i mange år fremover. En ting: "longlife" service burde vært forbudt ved lov, oljeskift med filterbytte hver 15.000 km, maks 20.000 km ved mye langkjøring, dernst er skiftintervallet for olja på eventuell DSG-kasse og Haldex-systemet 60.000 km. Og er ikke bilen understellsbehandlet, da da kjører du den direkte til en seriøs aktør og søerger for jevnlig etterbehandling, typisk annethvert til tredjehvert år. En god investering!

Mhp dette med tiden fremover: diesel blir ikke nødvendigvis "feil", elbil er ikke for alle, og Norge er fortsatt et land med lange avstander der mange vil foretrekke diesel i overskuelig fremtid. At avgiftskåte politikere kan finne på mye ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-04-05 02:31:51 +0100

updated 2023-04-05 02:33:06 +0100

Det kan være lurt å utføre grundig forskning, sammenligne forskjellige bilmodeller, priser, incentiver og tekniske spesifikasjoner, samt backrooms game vurdere dine egne behov og preferanser nøye før du tar en beslutning. Du kan også vurdere å konsultere med en erfaren bilselger eller en uavhengig bilmekaniker for å få råd og anbefalinger basert på din situasjon. Husk at valget av bil kan ha langsiktige økonomiske og miljømessige konsekvenser, så det kan være lurt å nøye vurdere dine alternativer før du tar en endelig beslutning. Lykke til backrooms med din beslutning om å kjøpe en ny bil!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-06-12 07:56:07 +0100

Først synes jeg det er bra at du lurer og nøler sånn. Vurder meningen fra mange sider og se om den passer for dine økonomiske evner. 1v1 lol

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger