Ja, Octavia er en knallgod bil, og diesel blir aldri feil. Dog, dine behov og kjøremønster er avgjørende for hva som er best for deg: har du mye småkjøring, i betydningen mer enn 80% småkjøring, gjerne i et område med lave temperaturer om vinterne, ja da er diesel og DPF en ting som om ikke annet, kan gi deg en varsellampe i dann og vann. Har du et kjøremønster med mye langkjøring, dvs mer enn 3 mil, ja da er diesel kongen på haugen. Både ifht drivstofføkonomi, men også ihft komfort, med 2.0 TDI har du overskudd av anvendbar fra lave og midlere turtall. DSG eller manuell kasse er en smaksak med 2.0 TDI, med 1,6 TDI hhv de små bensinmotoene er DSG en klar fordel om du ikke er veldig glad i å gire. Mhp firehjulstrekk får du Haldex 5 5, mao litt trekkkraft til bakhjula også hele tiden, det gir deg økt stabilitet uansett føreforhold året rundt. Dette med bedre fremkommelighet er en bonus som følger med helt av seg selv. Du har i tillegg en svært god ESP/antispinn, og du har høyt nivå på både passiv og aktiv sikkerhet, bla en sidekollisjonsbeskyttelse i samme sjangeren som f.ex Volvo V40, du har nødbremsystem og om du velger bil med omhu, har du også adaptive lys og adaptiv cruisekontroll mv.. Begge deler får ned stressfaktoren og bidrar til økt sikkerhet.
En ting du skal ha i bakhodet: som med mange andre nye biler som kommer til Norge, er ikke rustbeskyttelsen god nok for norske forhold. Møller er en av de importørene som dessverre ikke understellsbehandler bilene de tar inn. Mange kunder kjører derfor sine nye biler direkte til understellsbehandling, og sørger for jevnlig etterbehandling. Om bilen du etterhvert finner ikke er understellsbehandlet av forrige eier, fortvil ikke, med ditt budsjett snakker vi om en relativt ny bil. Men er bilen eldre enn si to-tre år, ville jeg avtalt en full NAF-test av bilen FØR kjøpekontrakten ble underskrevet. Og nei, verken "nylig EU-kontroll" eller en "tilstandsrapport" fra selgers egen verkstedsforbindelse sier spesielt mye om bilens faktiske stand. Og for din del er et godt kjøp ensbetydende med at du finner en bil i best mulig stand.
Når bilen er din, sørger du for et alminnelig godt regime for service og vedlikehold, da kan du ha glede av den i mange år fremover. En ting: "longlife" service burde vært forbudt ved lov, oljeskift med filterbytte hver 15.000 km, maks 20.000 km ved mye langkjøring, dernst er skiftintervallet for olja på eventuell DSG-kasse og Haldex-systemet 60.000 km. Og er ikke bilen understellsbehandlet, da da kjører du den direkte til en seriøs aktør og søerger for jevnlig etterbehandling, typisk annethvert til tredjehvert år. En god investering!
Mhp dette med tiden fremover: diesel blir ikke nødvendigvis "feil", elbil er ikke for alle, og Norge er fortsatt et land med lange avstander der mange vil foretrekke diesel i overskuelig fremtid. At avgiftskåte politikere kan finne på mye ... (more)