Punkt 3 hos Benny peker nok først og fremst i retning av dieselfilteret.....om det er en stund siden dette er skiftet, er det uvegerlig vannperler der....ved minus 10 får du ikke lenger et dieselfiltr, men en feiende flott dieselfarget saftis på innerveggene i filteret! Ellers er det en ting som kan prøves: gitt at batteriet IKKE er like gammelt som bilen og således er på tide å skifte uansett, kan du prøve å topplade det over natta, som kjent er mye småkjøring og vinterlige temperaturer en dårlig kombinasjon. Jeg gir batteriet en runde eller to med batteriladeren i løpet av vinteren nettopp av den grunn.
Forøvrig er både dieselfitler og glødeplugger deler som må skiftes innimellom, typisk med rundt 100.000 km intervall, Mhp glødepluggene skifter man ikke en eller to, man skifter hele rekka samtidig, litt som med tennplugger - normalt sett har de stått der like lenge alle sammen. Men be advised, det er en fordel å overlate denne jobben til et verksted som har rett utstyr og erfaring, glødeplugger som har sittet i hølet en stund har en tendens til å sitte VELDIG godt der de er! Og ja, det kan selvfølgelig være en feil på en glødepluggmodul, men rekkefølga gitt over er et godt utgangspunkt.
Om du ikke er trygg på fremgangsmåten, bruker du et verksted, evnt få rdu hjelp av en god venn som kan det du ikke kan selv, da er du selvhjulpen neste gang. Denne greia med feilkodeleser er egentlig enklere enn å bruke et tang-amperemeter for å sjekke glødepluggene one by one, men be advised, om bilen ikke har fått jevnlig ettersyn kan du ha et skikkelig Kinder-egg, altså problemer med både 1, 2 og 3 samtidig som påvirker hverandre. I tillegg til denne greia med batteriet, bør du altså som et minimum skaffe deg rede på når glødeplugger og dieselfilteret er skiftet sist og ta det derfra. Lykke til en til gang!