0

Bil for fjell, ski og turutstyr

spurt 2023-01-09 14:38:20 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei,

Jeg kjøpte en Renault Captur 2020-modell i 2021, som er super sommerbil, men er plassmessig ganske liten og på vinterføre i bratte Lillehammer og omegn blir jeg nervøs og føler ofte jeg ikke har godt grep på veien. Jeg kjører også en del hjem til Trøndelag over Dovre eller Venabygdsfjellet, og bilen egner seg egentlig kun til fint, fast vinterføre.

Jeg har for tiden snust litt på Suzuki Vitara og S-cross (4x4 2015-2016 mod, manuell) fordi jeg ønsker en bil som frakter meg dit jeg skal uten å måtte bekymre meg for høydemeter, vær og vind. Jeg trenger også en bil som har plass til alt av ski og turutstyr uten at jeg må kjøpe takboks.

Hva ville du anbefalt noen som ofte er på fjellet og har en del turutstyr og ski med seg? Helst firehjulsdrift. Budsjettet ligger på ca.180-200k.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-01-10 17:23:08 +0100

Slik jeg forstår det, er bilen din en forhjulstrekker med en noe spesiell ESP/antispinn. Om denne er i samme sjangeren som Nissan Juke, er det ikke verdens beste, det kan være en del av forklaringen på at bilen ikke oppleves som spesielt stabil på seriøst vinterføre. Dernest er det jo sånn at den eneste fordelen med forhjulstrekk på vinterføre, er at du har en del vekt over drivhjula. Bakdelen er imidlertid at en forhjulstrekker har en lei tendens til å bli forvandet til en svær kjelke uten ratt liksom - den vil lett gå rett frem i svingene om du har ørlite grann for mye fart. Det er mao ikke noen vinner på vinterføre - uansett!

En del av bildet kan selvfølgelig være at du har vinterdekk som heller ikke er optimale, det være seg pga slitasje eller fordi du rett og slett har feil dekk for de forholdene du møter når du er på vei oppover mot de deler av Norge der begrepet "vinter" virkelig får mening. I min verden er det kun Nokian Hakkapellitta som gjelder for seriøse vinterforhold, med Continental som en grei nummer to og forsåvidt et bedre allround-dekk. Du er selv eksperten på ditt kjøremønster hhv hvilke egenskaper du prioriterer. Det samme gjelder ifht pigg eller piggfritt, piggdekk kommer til sin rett på is, speseilt når det er et vannlag på toppen, men under alle andre vinterforhold er piggfritt det beste valget. Med et klart og tydelig forbehold: det kreves lang erfaring og gode evneer til å lese veien og kjøreforholdene og tilpasse farta deretter om du velger piggfritt. Jeg nevner dette med dekka, fordi stabiliteten med Nokian på seriøst vinterføre er en helt annen verden.

Som du forsåvidt er inne på, med et velfungerende firehjulstrekk får du en bil som er vesentlig mer stabil. Dette med bedre fremkommelighet er noe som følger med på kjøpet, men det er en forutsetning at vi snakker om et firehjulstrekk som har litt trekkkraft til alle fire hjul hele veien, og en godt avstemt leamikk for fordeling av kraften melomm akslingene, gjerne også en form for diffsperre og ikke minst, en god ESP/antispinn. Suzuki Vitara har forsåvidt et relativt greit oppsett her, men det er en konservativ bil på godt og vondt, det er mao en bil som nok har grei fremkommelighet, den kan være noe mer stabil på vinterføre enn den du har, men be advised, den har bla et firehjulstrekk der du kan velge mellom flere modus - og der er det kun moduset med konstant firehjulstrekk som har noen mening på vinterføre. Moduset med forhjulstrekk hhv AWD "on demand" er like ubrukelig som på Nissan sine modeller med tilsvarende system. Mhp S-Cross er det en lett Suzukifisert RAV4, jeg har kjørt RAV4 av sånn circa denne generasjonen som tjenestebil, den har en meget spesiell ESP/antispinn, det er en av få firehjulstrekkere jeg har opplevd som skjærer rett frem i en kurve om man kommer litt for raskt inn, dernest kan man risikere å stå fast ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-01-11 10:32:30 +0100

Outlander fra ca 2013 og oppover er rene Norgesbilen og som poteten kan den brukes til alt. Kommer i ladbar hybrid eller med diesel 2,2 liter på 150 hk. Gode priser og mange å velge mellom samt har et godt 4 hjuls drift system, rommer det meste da den er størst i klassen. Kona har en sånn 10 år gammel og nekter å gi slipp på den uansett om jeg har sagt at er det ikke snart på tide å bytte til noe nyere men får da bare høre at bilen fungerer bestandig og kjøper jeg en ny så finnes jo ikke Outlander lengre å få som ny i Norge og så gidder jeg ikke å kjøre til verksted hele tiden for garanti småfeil som det jo ofte er på nye biler. Outlander har egentlig ikke noen svakheter foruten at bladsmørerene som utfører tester på diverse nybiler liker å sitte å knakke på plasten på dasjbordet og siden de trolig ikke liker lyden så forteller de at det er mye hardplast eller noe sånt men jeg har lagt fra meg uvanen med å alltid skulle knakke i dashbordet når jeg setter meg inn i bilen så jeg tenker ikke så mye på det he he.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger