Seat er som du vet, VW med litt freskere design, satt sammen der nede i Spania. Noen av delene blir produsert lokalt (og blir sendt rundt til andre fabikker i konsernet der det står "VW" eller "Skoda" i grillen, enn si Audi), mens andre deler er Made in Wolfsburg...eller for den sakens skyld, Made in Tsjekkia. Alt ettersom, summa summarum er en hvilken som helst Seat like god som en tilsvarende VW eller Skoda. Det blir litt smaken og baken, jeg har alltid hatt sansen for Seat, og Leon har alltid vært på toppen av min liste over biler jeg kunne tenkt meg, den er bla markedsført som et enda litt freskere alternativ i denne grenen av VAG-familien!
Deler går i store trekk om hverandre med ovenfornevnte, og er det noe som ikke er på lager i Norge, si karosserideler om du skulle være uheldig, har VAG normalt sett stålkontroll på logistikken. Unntaket er selvfølgelig elektronikkdeler, det har over lengre tid vært lang leveringstid på nettopp elektronikk, men dette vil naturlig nok først og fremst gi seg utslag i lengre leveringstider på nye biler. Når du går hen og kjøper en brukt Seat, ville jeg ikke hatt våkenetter av den grunn, selv om ting kan gå i støkker over tid, er det liksom ikke regelen. Ellers har hybride drivlinjer litt mer leamikk, litt mer kraftelektronikk og ikke minst, en batteripakke, men normalt sett kan du kjøre i år ut og år inn uten spesielle bekymringer. Bonusen med en hybrid er denne greia med lavere drivstoff-forbruk, jeg ville vel kjørt i vanlig hybridmodus og latt bilen ordne det sjæl om jeg hadde hatt hybrid, og tatt det derfra, men en god venn som hadde ladbar Passat meldte at det gikk helt greit å kjøre "rent elektrisk" på småkjøring også, rett nok greiest i sommerhalvåret, skal man ha varme i bilen må jo benzineren fyre opp innimellom så alikevel. Men alt i alt, med hybrid kommer man relativt lett ned i forbrukstall som iallefall nærmer seg en dieselbrenner, ikke lite bare det! En helt annen er at selv med dagens drivstoffpriser skal du kjøre si 15-20.000 i året før fordelene med en hybrid drivlinje begynner å merkes, men det er nå en fjong bil likevel da!
Mhp vedlikehold er det lurt å overholde serviceintervallene, longlife-service burde vært forbudt ved lov. Både motorolje/oljefilter hhv oljeskift på DSG-kassa er vel verdt å passe på, og det virkelig gode med VAG er at det er "greie" biler, der du har rikelig tilgang på verkstedsjenester over hele Europa frem til Ural og litt til. Kanhende best av alt er at det er en bil som trives like godt ved et autorisert, uavhengig verksted som ved merkeverkstedet, og det er rikelig tilgang på tredjeparts slitasjedeler etc!
Der som med alle andre VAG-produkter, den norske importøren gir IKKE bilene en runde med understellsbehandling når de kommer til Norge. Og nei, "rustbeskyttelsen" fra fabrikk er ikke i nærheten av å være "god nok", "rustgarantien" er knapt ... (more)