Det som tar rotta på en bil, er først og fremst antall år på veien, ikke antall kilometer. Her har du kanhende et eksemplar som har fått "dosen" av begge deler, i tillegg snakker vi om en bil som har et aldri så lite premium-stempel. Sånn bortsett fra motoren, er det overveiende sannsynlig at bilen har luftfjæring og annet dilldall som plutselig koster det hvite i øya å reparere. Det GODE er at deler til VW er rimeligere enn deler til tilsvarende Porche, men du bør kunne skru mer enn "litt" selv for å unngå gråt og tenners gnissel. Du skal mao være en godt over gjennomsnittet garasjemekaniker for å kjøpe en Tourag om du er en vanlig lønnsmottaker. Vær ops på at biler med konvensjonelt, adaptivt understell også kan være en smule utfordrende. Elllers er den store motoren, som du jo er inne på, en potensiell utgiftsbombe. Når du ser en "liten" lekkasje fra topplokket, sier du ikke noe om det er svetting eller en lekkasje i ordets egentlige forstand, ei heller om det er fra en toppdekselpakning eller pakningen mellom blokka og et av topplokkene. Det er en vesensforskjell her, i sistnevnte tilfelle er det i beste fall et blinkende rødt lys som sier at nei, intet kjøp uten grundige undersøkelser. Alt på denne bilen koster penger og abe', ikke minst når det gjelder motoren. Ja, en NAF-test - FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakten, kan avdekke om det i det hele tatt er liv laga, men generelt er det veldig mye som kan og vil gå i støkker på en hvilken som helst "premiumbil" med noen år på nakken. Og nei, du kan ikke "sjekke" bilen godt nok selv der ute på tunet hos selger, å kjøpe en såvidt komplisert bil uten NAF-test er riskosport som kan sammenlignes med russisk rullett med pistol. Og som vårt store orakel Benny så treffende slår fast, om du ikke hadde råd til å kjøpe bilen som ny, har du sannsynligvis ikke råd til å eie den som brukt heller.
Om du plent føler at du bare MÅ HA Touareg, gå heller for en bil med V6 TDI, om du ikke skal bruke bilen på en flyplass og slepe på 737 eller tyngre, har du ikke behov for denne motoren i Norge. En digresjon her: våre gode venner i en stor nasjon øst for Helsinki har hatt et par Toureg med nettopp V6 opp gjennom åra, det gode er at Toureg er en vellykket kombinasjon av landeveislokomotiv og noe som minner om SUV, i den forstand at man har rimelig god fremkommelighet, iallefall på alminnelig gode skogsbilveier. Og der borte i øst kostet ny Toureg med V-6 TDI og ellers mer enn nok "utstyr" - mindre enn min egen Golf her hjemme på samme tid....! Rundt 400.000 omregnet til norske kroner...!
Husk imidlertid, dennne bilen med V6 er også "premium, du må regne med å sette av minst dobbelt så mye til løpende service og vedlikehold sammenlignet med en konsensjonell bil, og ... (more)