0

Registerreim skifte?

spurt 2023-01-02 23:07:55 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg har en Skoda Yeti (5L) 1,4 TSI 150 Hk (CZDA) 2017-modell. Jeg får uklare svar på om og når registerrem skal skiftes. Møller sier at serviceplan sier: Skal kun inspiseres for skade og i så fall skiftes. Ellers ikke.

Mekaniker tidligere ansatt hos Møller sier at serviceplan sier: Tids-/avstandsavhengig tjeneste, utstyrskode QI4, (2015 - 2017) Forny registerremmen(e) hver 60. måned; ingen anbefalt kjørelengde.

Hva er rett? Bilen er 72 mnd. Mvh Reidar

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-01-03 21:52:08 +0100

Som du så treffende slår fast, de lærde strides. Når du sjekker der ute, kan du rett nok finne skifterintervaller hos enkelte leverandører, jeg har sett tallet 210.000 for TDI-motorene hhv 240.000 for TSI. For min 2.0 TDI har jeg også fått oppgitt tallet 275.000 som et inspeksjonsintervall fra herværende merkeverksted. Det kan jo forsåvidt rime med den første versjonen du har fått, ikke sant? Den andre versjonen høres imidlertid mer fornuftig etter mitt hode, og 60 måneder er jo nettopp 5 år, se nedenståene tabell fra et nederlandsk nettsted med tabeller over mangt og meget. Dette burde jo stått i bilens serviehefte også, men serviceprogrammet behandles jo nærmest som en militær hemmelighet nå om dagen!

Jeg tenker at nettopp denne reima er såvidt viktig at man ikke gambler for meget, i ditt sted vllle jeg gjort to ting: tatt en ad-hoc vurdering ifht antall år og kjørelengde, dernest ville jeg sendt en hyggelig mail til Møller Teknisk og bedt om en hyggelig tilbakemelding med et kvalifisert råd. Ut fra dette ville jeg konsultert mitt faste verksted og tatt en avgjørelse ifht dette med inspeksjon vs å skifte reima. Det er jo bittelitt arbe' med en inspeksjon også, jeg er en sånn som er veldig opptatt av føre-var prinsippet, mens jeg ennå var i arbe' forsvarte jeg den tiden jeg brukte på sånt som forebyggende vedlikehold. Jeg mener at det er et sunt prinsipp, og over tid kan man fort risikere at det lønner seg. Nei, man skal selvfølgelig ikke skifte ting i tide og utide, men om du har en god kontakt som har vært mekaniker hos Møller tidligere, spander gjerne en telefon og spør om begrnnelsen for at det er anbefalt skifte hvert 5.år, min subjektive oppfatning er at dyktige mekanikere som regel vet hva de snakker om. Samtidig kan du også spørre om hva som bør skiftes samtidig med reima, jeg tenker at det kan være aktuelt å skifte strammehjul.

Om jeg skulle velge mellom en anbefaling fra Møller og en god mekanikervenn, ville jeg uten tvil gått for sistnevnte. Bla ifht oljeskift med filterbytte har jeg f.ex lagt meg på 15.000 km intervaller, max 20.000 km ved mye langkjøring....longlife-service burde vært forbudt ved lov. Bakgrunnen er nettopp min egen magefølelse - jeg er en nogenlunde habil garasjemekaniker med en noe sær vane: jeg har kjørt mine biler gjennom et langt liv til kilometertelleren viser typisk 4-500.000 km før jeg har latt dem gå videre til neste lykkelige eier eller bli spiker, alt ettersom. I tillegg har jeg lest noen hyllemeter med teknisk litteratur opp gjennom åra, og jeg har et kontaktnett der det bla finnes en del svært erfarne mekanikere av den gamle skolen....vi opp i åra og så videre....!

Det bør tilføyes at nettopp de små bensinmotorene har som du sikkert vet, en historie med kamkjede, en dårlig strammer og spennende motorhavarier bak seg. Med tannreima introduserte man en skikkelig god reim med veldig lang ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-01-04 10:19:35 +0100

Intervall for inspeksjon er 240 000 km og har ikke skift intervall men skal bare undersøkes for skader, deretter inspeksjon hver 30 000 km. Ingen tidsbegrensning på tid altså men vi vet jo at alt slites over tid så ville vel kanskje skiftet reim ved 240 000 km eller la oss si 12 år for å være litt på den sikre siden. Så fordi om VW og Skoda sier reimen er ment for hele bilens levetid så betyr jo det mest at de ikke har garanti lengre og slipper kostnadene med garantijobber osv. Reimen er laget i et slags silikonmateriale og holder sikker lenge men skal vel i tillegg være drysset med litt englestøv hvis den skal holde i la oss si 20 år og kanskje opp mot 400 000 km.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger