Nå burde det ikke være noen heksekunst å finne ut hvor feilen ligger her.....et mulitmeter og et minimum av kunnskap om feilsøk på elektrikseri er tilstrekkelig. Det du gjør, er å sjekke om du har spenning ut på kontakten på bilen når du tråkker på bremsen, slår på lyset og ditt og datt, verre er det ikke. Er det IKKE spenning som forventet, ja da er det sannsynligvis brudd eller korrosjon på den aktuelle tilførselsledningen, jeg ville i såfall begynt i selve kontakten og nøstet meg fremover derfra. Et godt hjelpemiddel jeg har hatt mye glede av, er en sånn derre lysplate til sykkelstativet for hengerfeste, det er noen tiår siden jeg har brukt sykkelstativet, men du og du, så kjekk denne plata er for å teste at bilens hengerkontakt fungerer som den skal! Raskere enn mulitimeter, og det blir så meget enklere å gjøre sjekken alene! Men ikke riiiiktig samme presisjon som et mulitmeter, du ser f.ex ikke om det 9-10 volt eller 12 volt, du ser bare lyset. Normalt sett er imidlertid det å se lyset godt nok - uten sammenligning forøvrig.
Det vanligste er imidlertid feil på HENGERSIDEN - det være seg i pluggen fra hengersiden eller i hengerens ledningsnett....eller...om du ikke har byttet til LED-lys for lengst...kontaktleppene eller pærene i lysene på hengeren. Her begynner du med pluggen, gjerne åpner den og ser åssen den ser ut. Ikke alltid kontaktfeil her er målbar eller synlig, men er det korrosjon på kontaktstiftene eller innvendig, kjøp ny, bytt....og kapp gjerne en halv cm av lederne og fjern isolasjon på en "ny" halv cm...sånn at du får "frisk" ledning liksom inn i pluggen! Og er du usikker, la pluggen være åpen....sett den i på bilen og mål med multimeter hvilken spenning du har på HENGERSIDEN - altså i selve pluggen. ER det typisk 3-4-5-6 volt, ja da er det en klar indikasjon på at du må ta en tur og handle ny plugg. A piece of advise: kjøp gjerne en litt dyrere hengerkontakt, de viser seg ofte å holde lenger enn de billigste-billige. Biltema har begge deler, men BilXtra sin har vist seg å holde leeeeeeeeeeeeeenge på min henger....mens Biltema sine holdt et år maks. Et annet stalltips er å legge en stor bøtte over hengerkontakten om hengeren står ute, rett og slett skjerme den for regnet, da får du ikke fuktinntrengning, da blir alt så meget bedre!
The Bottom Line er at om du ser lyset på bilsiden, da kan du senke skuldrene ifht EU-kontrollen. Men du bør selvfølgelig fikse hengeren før du bruker den igjen. Lykke til!