0

Utladet batteri ødela ryggekamera, gps og radio

spurt 2022-12-31 02:54:52 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei.

Batteriet ble helt utladet. Falck fikk start på bilen igjen, men da virker ikke hverken ryggekamera, gps eller radioen lenger. Mekonomen fant ikke feilen, og griske Toyota krevde 3000,- bare for å ta et raskt feilsøk på den, uten noen garanti for at de ville finne eller reparere feilen, så jeg lever heller uten ekstrautstyret.

Men hva er årsaken til at alt sluttet å virke bare fordi batteriet gikk tomt for strøm? Det er jo et forferdelig svakt system som ikke tåler såpass. Jo mer moderne og avanserte bilene blir, jo dyrere og dårligere blir dem, virker det som!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

Kommentarer

Prøv å ta av minuspolen på batteriet, vent 20 min før den settes på igjen. Dette kan være løsningen, på noen modeller resettes systemer på denne enkle gjør det selv løsningen. Har selv hatt suksess med dette.

sig2021 gravatarbildesig2021 ( 2023-04-10 15:47:28 +0100 )rediger

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-12-31 12:42:28 +0100

Jeg ville tenkt i retning av at det har oppstått en "spike" - altså en brå og brutal spenningspuls som bokstavelig talt skremmer livskiten ut av bilens elektronikk - når Falck koblet seg til med sin startbooster eller hva man måtte ha brukt. Nå skulle man jo tro at en bilberger bruker utstyr med beskyttelse mot sånne ting, men vår gode venn MacMuprhy er alltid med oss, og i eletrikseriets verden er han virkelig overaktiv! Så selv om bilbergergeren gjør alt han skal og litt til, kan MacMuprhy likevel klare å slippe til!

Ja, du må gjerne mene at det ikke burde vært sånn, men den enkle forklaringen er at overspenninger er noe som alltid kan oppstå ved inn- og utkobling av strømkilder. Hver gang du trøkker på lysbryteren der hjemme f.ex, oppstår deg egentlig en liten spenningspuls! Men stort sett går det greit, lyspærer, uansett type, tåler det som regel. Unntaket er sparepærer og LED-lamper med en form for elektronikk i kjeden, om du har barnebarn som synes det veldig festlig å stå og klikke bryteren av og på, oppdager du at oi, det er ikke bare elektronikken i bilen som kan gå i støkker! Forklaringen på at det er sånn, er at det i de fleste sammenhenger er spoler, kondensatorer og halvledere med i bildet! De to førstnevnte bidrar til at spenningspulsen som oppstår når kretsen brytes eller sluttes, blir mange ganger høyere, mens halvlederne er selve "hjertet" i all moderne elektronikk! Det som gjør dem sårbare, er at disse er bygget opp av flere sjikt, og der vi i hine dage hadde en enkelt transistor, som jo egentlig var ganske stor og robust, har vi nå integrerte kretser - styringsenheter - med titusenvis, ja sogar hundretusenvis av komponenter på et ørlite areale! Da blir også disse sjiktene veeeeeeeeeldig tynne, og da vil spenningen OVER SJIKTENE - kall det gjerne spenningstettheten - bli veldig, veldig høy!

Moderne elektronikk er altså ekstremt sårbar ifht ovespenningspulser! Ja, det er normalt sett tatt grep for å beskytte det aller helligste, men noe forenklet sett, vi kan bare beskytte oss så og så mye. Legg til vår gode venn MacMurphy, så har du forklaringen på at det av og til kan gå veldig galt! Nå har det kanhende ikke gått HELT galt med dine duppeditter, jeg tenker at de enhetene du nevner som ikke virker, bare har fått en hikkas, eventuelt har en sentral styringsenhet eller en ditto strømforsyningsenhet fått en hikkas. Si at noe har "hengst" seg.....sånt skjer....i de beste familier....i absolutt alt elektronisk utstyr. Da er kuren å RESETTE utstyret - NB - da skal man vite hva man gjør! Det består kort og godt i det vi kaller en soft reset - via bilens OBD-kontakt - kall det en "servicetilkobling" der verkstedet får inn med en duppeditt og en pc - og forteller systemet at det skal restarte - omtrent som det vi gjør med mobiltelefonene våre eller pc'ene våre av og til. I min verden - jeg er det vi kan kalle "utrangert" elektroingeniør med noen ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-12-31 14:02:02 +0100

updated 2022-12-31 16:22:33 +0100

Ja høres dramatisk ut med ryggekamera, radio og Gps som er ødelagt men alt er jo innebygget i en enhet altså infotainment enheten. Er det svart skjerm så er det trolig sikring som er gåen men det skulle vel Mekonomen greid å finne ut av men de gav altså opp hm?. Sikringen trenger ikke bare være i sikrings boksen og noen ganger må man ved hjelp av spesielle pinner dra ut skjerm enheten for å komme til sikringen bak denne, her må man nesten spør Mekonomen hva de gjorde når de feilsøkte og hvorfor de gav opp. Reboot som Mr N Wolf nevner er også en normal måte å få ting i sving igjen på akkurat som Control+Alt+Delete på Windows systemet når det fryser og noe også infotainment kan gjøre da det strengt tatt også er en datamaskin. Man har gjerne en kombinasjon av knapper på enheten som man trykker på for å resette eller reboote og ingen vits i å klare seg uten disse systemene hvis det er en kvikk fiks men man må undersøke litt selv også og vil undre meg blå hvis Toyota skulle ha 3000 kr for å holde 2 knapper inne i 5 sekunder sånn inntrykk har ialefall ikke jeg av Toyota. Kan heller ikke være med på at jo modernere og avanserte bilene blir jo dårligere blir de slik er det slettes ikke, Bilene blir bedre og bedre men gitt at en bil pakkes med utstyr hinsides en bil fra tidlig 2000 tallet så vil det alltid finnes en risk for at noe kan gå galt men vi ønsker oss vel ikke tilbake til Lada 1500 av den grunn eller hva Mr N Wolf. Ellers ønskes riktig godt Nyttår.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger