Jeg ville tenkt i retning av at det har oppstått en "spike" - altså en brå og brutal spenningspuls som bokstavelig talt skremmer livskiten ut av bilens elektronikk - når Falck koblet seg til med sin startbooster eller hva man måtte ha brukt. Nå skulle man jo tro at en bilberger bruker utstyr med beskyttelse mot sånne ting, men vår gode venn MacMuprhy er alltid med oss, og i eletrikseriets verden er han virkelig overaktiv! Så selv om bilbergergeren gjør alt han skal og litt til, kan MacMuprhy likevel klare å slippe til!
Ja, du må gjerne mene at det ikke burde vært sånn, men den enkle forklaringen er at overspenninger er noe som alltid kan oppstå ved inn- og utkobling av strømkilder. Hver gang du trøkker på lysbryteren der hjemme f.ex, oppstår deg egentlig en liten spenningspuls! Men stort sett går det greit, lyspærer, uansett type, tåler det som regel. Unntaket er sparepærer og LED-lamper med en form for elektronikk i kjeden, om du har barnebarn som synes det veldig festlig å stå og klikke bryteren av og på, oppdager du at oi, det er ikke bare elektronikken i bilen som kan gå i støkker! Forklaringen på at det er sånn, er at det i de fleste sammenhenger er spoler, kondensatorer og halvledere med i bildet! De to førstnevnte bidrar til at spenningspulsen som oppstår når kretsen brytes eller sluttes, blir mange ganger høyere, mens halvlederne er selve "hjertet" i all moderne elektronikk! Det som gjør dem sårbare, er at disse er bygget opp av flere sjikt, og der vi i hine dage hadde en enkelt transistor, som jo egentlig var ganske stor og robust, har vi nå integrerte kretser - styringsenheter - med titusenvis, ja sogar hundretusenvis av komponenter på et ørlite areale! Da blir også disse sjiktene veeeeeeeeeldig tynne, og da vil spenningen OVER SJIKTENE - kall det gjerne spenningstettheten - bli veldig, veldig høy!
Moderne elektronikk er altså ekstremt sårbar ifht ovespenningspulser! Ja, det er normalt sett tatt grep for å beskytte det aller helligste, men noe forenklet sett, vi kan bare beskytte oss så og så mye. Legg til vår gode venn MacMurphy, så har du forklaringen på at det av og til kan gå veldig galt! Nå har det kanhende ikke gått HELT galt med dine duppeditter, jeg tenker at de enhetene du nevner som ikke virker, bare har fått en hikkas, eventuelt har en sentral styringsenhet eller en ditto strømforsyningsenhet fått en hikkas. Si at noe har "hengst" seg.....sånt skjer....i de beste familier....i absolutt alt elektronisk utstyr. Da er kuren å RESETTE utstyret - NB - da skal man vite hva man gjør! Det består kort og godt i det vi kaller en soft reset - via bilens OBD-kontakt - kall det en "servicetilkobling" der verkstedet får inn med en duppeditt og en pc - og forteller systemet at det skal restarte - omtrent som det vi gjør med mobiltelefonene våre eller pc'ene våre av og til. I min verden - jeg er det vi kan kalle "utrangert" elektroingeniør med noen ... (more)
Prøv å ta av minuspolen på batteriet, vent 20 min før den settes på igjen. Dette kan være løsningen, på noen modeller resettes systemer på denne enkle gjør det selv løsningen. Har selv hatt suksess med dette.