0

Batteri/Fossilt.

spurt 2022-12-30 19:10:43 +0100

anonym bruker

Anonym

Spørsmål og din mening. Fossile biler skal ut. Mange elbiler blir kjøpt. Hva om 10 til 15 år. Da er de mange elbiler som har sterkt redusert rekkevidde pga gammelt batteri osv. Fossile biler har da sikkert fått dødsdommen å de som er igjen blir sikkert påført enda mere avgifter heller høye drivstoff priser. De blir jo mye billige biler på markede da som teoretisk sett er søppel? Levetiden på en Tesla slik de er i dag er de ikke noe å skryte av… De blir også produsert mange billige elbiler fra Asia spesielt som har veldig liten batteri kapasitet som nye også. Ikke bra spør du meg….. Spent på din mening MVH Rolle👍

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-12-31 15:01:09 +0100

Vel vi kan nok ikke se 10-15 år frem i tid og kunne vi det så hadde vi sikkert kunne gjøre en grei karriere på aksje markedet ut av det. Allerede nå er det kommet el bil fabrikanter med utskiftbare batterier der man tenker at man bytter batteriet istedenfor å stoppe langs veien for å lade det og med riktig logistikk trenger det ikke ta lengre tid enn å fylle tanken på en fossil bil. Utifra miljø hensyn vil det heller ikke tilates å dumpe en hel el bil pga en ødelagt celle i et batteri og det vil poppe opp verksteder som kan renovere opp batteriet og andre komponenter slik at de varer minst like lenge som fossil biler. Jeg har sett 30 år gamle elektriske gaffel trucker still going strong basert på utskifting av defekte celler i batteri pakken og ellers andre slite komponenter så det med elektrisk drift er slett ingen ny ting men sterkt opphauset av at avgift systemet legger tilrette for det. Når mange nok Nordmenn har skaffet elbil så er det nok der slaget kommer til å stå nemmelig på avgifts nivået Når rike Nordmenn kan velge Tesla knappest uten avgifter til Staten slik at skatte og avgifts kroner må hentes fra minste pensjonistene for å finansiere gildet så sier det seg selv at det snarest må gjøres forandring her. Hadde man tenkt miljø så hadde Nordmenn kjørt sine biler noen år til før de lot de gå til evig hvile før de rettet blikket mot en el bil da først kunne man sagt at man tenkte miljø og at det var bedre å velge en ny el bil enn en ny fossil bil og avgifts nivået ellers var likt og at man gjerne tok en for laget og gladelig plukket opp ekstra regningen for miljøets skyld.

Det skulle vært en kommisjon nedsatt av regjeringen som valgte Norgesbilen for oss og lagde en slag pakke for oss bestående av valget mellom Nissan Leaf og Renault Zoe med minste batteripakken og utstyrsnivået der avgiftsnivået var gunstig men tenkte man miljø så gikk man for den løsningen ellers fikk man lide akkurat som fossilbil kjøperene.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-01-01 11:26:22 +0100

Tja, meningen om hva? Meningen med livet, selve vitsen med det å ha bil, er etter min oppfatning den friheten man får, og i min verden betyder det at jeg f.ex kan ta mine jevnlige bilferier til russisk Karelia eller for den sakens skyld, en tur nedover i Europa, uten rekkeviddeangst, uten vondt i maven hver gang jeg skal betale for lading langs veien. Enn si ladekø....elbil er rett og slett ikke for alle....spesielt ikke de av oss som mener at "langtur", det er dagsetapper på si iallefall 5-600 km og mer. Med dieselbrennerne mine kjører jeg hjemmefra til den russiske grensa på en tank....der borte fyller jeg til si 7-8 kroner literen nå om dagen....! Og kjører jeg sydover, kommer jeg til både Paris og Luxembourg på en tank, i sistnevnte lokasjon er det også billigere diesel! Neste fylling er i Andorra, vips, så er man fremme på to fyllinger. Ikkenoe stress i det hele tatt, en dag i hvert land i moderat tempo, med elbil ville det vært en evig logistikk-utfordring og ditto rekkeviddeangst! Jeg har mer rekkevidde på reservekanna enn en Tesla Model X med "full tank"!

Når det gjelder denne greia med den norske symbolpoltikken, der det norske folk egentlig blir pålagt å dekke de enorme kostnadene ved en "elektrifisering" ikke bare av personbilparken, men også resten av samfunnet, ja sogar plattformene der ute i Nordsjøen! Angivelig "for mijøets skyld" og for å "nå klimamålene", og av en eller annen snodig grunn er at Norge vel er den eneste nasjonen som ikke tar med dne positive effekten av skogen i "klimaregnskapet", De fleste av oss føler jo en del disse kostnadene på pungen når vi betaler vår strømregning for tiden: både gjennom absurde strømpriser - glem ikke at norsk vannkraft i snitt koster 11 øre pr kwh å produsere - og den utspekulerte nye modellen for nettleie - som i praksis innebærer noen tusenlapper ekstra i året for de fleste og enda litt for de som måtte ha en elbil eller to derhjemme! Og det man kaller "elbilfordelene" - i sin helhet finansert av oss andre som av forskjellige årsaker ikke kan hive en halv eller en hel million på bordet for en Tesla S eller X. Økonomi er en ting - ikke mange som kan "flotte seg" med ny bil bare fordi poltikerne gjør det vanskelig å bruke de bilene vi har - men også denne greia med at Norge er et grisgrendt land med store avstander. For ikke å forglemme at for de mange som ikke har mulighet til hjemmelading, er elbil et håpløst foretagende. Ellers skal altså ladeinfrastruktur og ikke minst fremføring av strøm dekkes inn på et eller annet vis - gjett hvem som sitter med regninga til slutt!

Legg ti l det du kanhende egentlig spør om: denne greia med livsløpsregneskapet: her kommer det totale mijøavtrykket inn - det er som du antyder - meget meget lite fordelaktig for elbiler - samt økonomisk og teknisk levetid. Nei, dagens batteriteknologi har IKKE "evig liv", ja, mye avhenger av ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger