Tja, meningen om hva? Meningen med livet, selve vitsen med det å ha bil, er etter min oppfatning den friheten man får, og i min verden betyder det at jeg f.ex kan ta mine jevnlige bilferier til russisk Karelia eller for den sakens skyld, en tur nedover i Europa, uten rekkeviddeangst, uten vondt i maven hver gang jeg skal betale for lading langs veien. Enn si ladekø....elbil er rett og slett ikke for alle....spesielt ikke de av oss som mener at "langtur", det er dagsetapper på si iallefall 5-600 km og mer. Med dieselbrennerne mine kjører jeg hjemmefra til den russiske grensa på en tank....der borte fyller jeg til si 7-8 kroner literen nå om dagen....! Og kjører jeg sydover, kommer jeg til både Paris og Luxembourg på en tank, i sistnevnte lokasjon er det også billigere diesel! Neste fylling er i Andorra, vips, så er man fremme på to fyllinger. Ikkenoe stress i det hele tatt, en dag i hvert land i moderat tempo, med elbil ville det vært en evig logistikk-utfordring og ditto rekkeviddeangst! Jeg har mer rekkevidde på reservekanna enn en Tesla Model X med "full tank"!
Når det gjelder denne greia med den norske symbolpoltikken, der det norske folk egentlig blir pålagt å dekke de enorme kostnadene ved en "elektrifisering" ikke bare av personbilparken, men også resten av samfunnet, ja sogar plattformene der ute i Nordsjøen! Angivelig "for mijøets skyld" og for å "nå klimamålene", og av en eller annen snodig grunn er at Norge vel er den eneste nasjonen som ikke tar med dne positive effekten av skogen i "klimaregnskapet", De fleste av oss føler jo en del disse kostnadene på pungen når vi betaler vår strømregning for tiden: både gjennom absurde strømpriser - glem ikke at norsk vannkraft i snitt koster 11 øre pr kwh å produsere - og den utspekulerte nye modellen for nettleie - som i praksis innebærer noen tusenlapper ekstra i året for de fleste og enda litt for de som måtte ha en elbil eller to derhjemme! Og det man kaller "elbilfordelene" - i sin helhet finansert av oss andre som av forskjellige årsaker ikke kan hive en halv eller en hel million på bordet for en Tesla S eller X. Økonomi er en ting - ikke mange som kan "flotte seg" med ny bil bare fordi poltikerne gjør det vanskelig å bruke de bilene vi har - men også denne greia med at Norge er et grisgrendt land med store avstander. For ikke å forglemme at for de mange som ikke har mulighet til hjemmelading, er elbil et håpløst foretagende. Ellers skal altså ladeinfrastruktur og ikke minst fremføring av strøm dekkes inn på et eller annet vis - gjett hvem som sitter med regninga til slutt!
Legg ti l det du kanhende egentlig spør om: denne greia med livsløpsregneskapet: her kommer det totale mijøavtrykket inn - det er som du antyder - meget meget lite fordelaktig for elbiler - samt økonomisk og teknisk levetid. Nei, dagens batteriteknologi har IKKE "evig liv", ja, mye avhenger av ... (more)