Det er jo så enkelt som å ringe et Mercasol-verksted også og få en second opinion derfra, normalt sett pleier man å kunne gi kompetente svar. Her må det imildertid tilføyes at Kamerat Wizard er en meget klok mann, han pleier å ha rett i 110% av alle tilfeller. Jeg mener bestemt at BMWhar lagt vekt på å bruke mye aluminimum etc i den aktuelle bilen, det har med vekt å gjøre. Det et Mercasol-verksted kan tilføre, vil antagelig være en bekreftelse av at denne bilen har en konstruksjon som er noe greiere ifht rust enn et konvensjonelt karosseri med mer eller mindre beskyttet stål. Ellers er BMW blant de som tar dette med korrosjonsbeskyttelse fra fabrikk alvorlig, om ikke forhandleren kan gi deg en grundigere orientering enn du synes å ha fått, kan du ta en telefon til teknisk hos BMW Norge. Det ville jeg gjort - om ikke annet - så for min egen sjelefreds skyld. Hva dette med hulrom angår, er dette noe av det viktigste man gjør, men igjen: på et stålkarrosseri. Komposittmaterialer ruster som kjent ikke, mhp aluminium har du rett nok korrosjon, men det matte oksydet som danner seg på "nakent" aluminium beskytter mot videre korrosjon, det blir ikke den samme spredningen som med stål - altså ferrolegeringer.
Ellers er det som du sier, "rustgarantien" har sine begrensninger. Men - det forundrer meg at selgeren ikke informer om at nettopp dette med å insipisere ifht korrosjon normalt sett er en del av serviceprogrammet om servicen utføres ved et merkeverksted. At dette punktet er krøssa av er vanligvis en betingelse for at rustgarantien skal gjelde. Uten å kjenne BMW sitt serviceprogram spesifikt, jeg kan ikke tenke meg at BMW ikke har prosedyrer for dette som en del av rustgarantien. Til og med med våre folkelige VW her hjemme har dette som en egen post i serviceprogrammet! Nå gir jeg beng i hele "rustgarantien", VAG har som kjent direkte elendig rustbeksyttelse fra fabrikk, jeg er en av mange som har kjørt familiens nye VW direkte til en Mercasolforhandler og sørget for jevnlig etterbehandling, men så er da ikke våre biler elbiler....og rett nok er det lasersveisa stål i karosseriet og bærende konstruksjoner....men som alle andre ferrolegeringer...det ruster som kjeks på norske vinterveier. Bedre føre var enn etter snar!
The Bottom Line er at Kamerat Wizard har rett, men heng på forhandleren litt du, ta en hyggelig samtale, sett gjerne opp en liste med spørsmål på forhånd, det er derfor denne selgeren med flott dress er der! Litt må han gjøre for salget! Og kan han ikke svare, ja da kan du be ham å grave frem svar for deg, gjerne med en forklaring tilpasset sånn at du forstår det, eller ta en telefon til teknisk hos importøren selv - verre er det ikke! Dernest: Mercasol kurser sine kjedeaktører med jevne mellomrom - også der kan du få et kvalifisert råd. Lykke til!