0

Regenering på vinterføre

spurt 2022-12-28 10:34:10 +0100

anonym bruker

Anonym

Man leser stadig om at vi må være forsiktig med regenerering på vinterføre pga sladding når man slipper gassen. Hva ER det produsentene driver med ? Selvfølgelig skal dette styres av seg selv. Slipper det bak så må regenereringen minskes/oppheves.

Hvor vanskelig kan det være å få dette på alle elbiler, for alle typer drift ? Dette er på på nivå med ABS, og hvilke produsenter tør å slippe biler i det europeiske markedet uten ABS ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-12-28 15:49:54 +0100

Strengt tatt snakker vi her om en del av funksjonaliteten i bilens ESP....og som du sikkert vet....ABS-sensorene er en del av bildet her. Så langt, alt vel, men hvor lenge var Adam i paradiset? Den som over tid prøvekjører biler fra flere fabrikanter på vinterføre, vil til sin forskjekkelse oppdage at det kan være veldig stor forskjell på funksjonaliteten i de respektive bilenes ESP-systemer! Dette er sjelden "feil" i betydning noe som har gått i støkker, det går på forskjeller i måten man har tenkt på i designprosessen. Ja, i enkelte tilfeller vil jeg gå så langt som å ta frem begrepet "feildesign", men som vi vet, det kan ta år og dag før fabrikantene fanger opp slike ting, for ikke å snakke om at de neppe vil være enig sånn uten videre! Det fungerer jo såååååååå godt ved det være seg designavdelingens simuleringer eller på fabrikkens testbane, ikke sant? Så får det heller være at det egentlig ikke fungerer riktlig like godt på vinterveier i Skandinavia!

At det ikke burde være sånn? For all del, det er både uheldig og til tider en sikkerhetsrisiko. Men se bare hen til "Norges mest solgte SUV" fra en unevnelig fabrikant der nede i Japan....når man kom med den nye modellen for noen år tilbake, hadde bilen en ESP som sendte bilen rett frem om man presset den for hardt i en kurve på glatte, og en antispinn som var så hyperintelligent at man sto bjønn på flatmark i 5-10 cm nysnø - på tross av firehjulstrekk! Helt fantastisk! Dette ble ikke rettet før Teknikens varld gjennomførte den famøse "elgtesten" med denne bilen....og observerte egenskaper som minnet veeeeeeeeeeeeeelidig mye som tilsvarende test med den famøse Skoda-modellen med hekkmotor for noen år tilbake....fritt sitert testrapporten fra dengang: man følte at "noe" i bakakslingen formelig krøllet seg inn under bilen, hvorpå bilen gjorde et byks eller to på en mildt sagt skremmende måte! Noe lignende skjedde altså med denne fantastiske SUV'en noen tiår etter! Da tok fabrikanten grep umiddelbart, en del av dette var en full gjennomgang av bilens ESP med ditto oppdatering!

Litt sånn vil det alltid være i en tid der "konkurranse" om å være først fører til at bilfabrikantene i større eller mindre grad slipper biler som ikke er helt og holdent uttestet. Dernest er det som over dette med at man ikke er helt "der" med den skandinaviske vinteren, og Norge er faktisk IKKE et "kjempestort" marked! Legg til at elbiler ikke er helt greia i våre naboland Sverige og Finland.. Derved er det ikke unaturlig at bilenes ESP-systemer ikke alltid fungerer så godt som vi gjerne skulle ønske ved denne famøse regenereringen som jo er en vesentlig del av enhver elbils drivlinje. Verden er nå engang ikke perfekt, og nei, det er ikke sånn at dette er "enkelt" og likefrem å få til. Sånn er det bare, men verden går stadig fremover, med litt flaks vil din favorittfabrikant komme med løpende progamvareoppdateringer som løser denne ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger