Fjærstål er fjærstål, andelen karbon i legeringen påvirker, og herdingen påvirker. Når ting knekker - er stålet sprøtt. Rett og slett for hardt. Sånt kan skje i de beste familier, spesielt tyske biler har vært mye utsatt for fjærbrudd opp gjennom årene. Fartsdempere er en høydare i så måte, ellers er det ikke uvanlig at det er en sammenheng mellom slitne støtdempere og fjærbrudd. Med din nesten-nye Nissan er det neppe slitne støtdempere med i bildet, men jeg ville tenkt i retning av en kombinasjon av de øvrige faktorene, kanhende ispedd en iboende feil fra fabrikk. Vi snakker jo også om en bli som veier litt, det hjelper jo også på her. Ellers tenker jeg at fjærbruddet har skjedd på et sted det uvegerlig oppstår mer belastning enn på resten av fjæra, sånt skjer, uansett hvor tykk og kraftig fjæren fremstår utad sett. Garantien er såvidt vites snipp-snapp-snute etter 5 år om du er privatkunde og eier denne feiende flotte bilen, men fortvil ikke, det er normalt sett ikke verdens verste jobb å skifte en bladfjær. Lykke til, vi krøsser fingre og tær!