0

Brukket bakfjær på e-NV200

spurt 2022-12-25 17:17:11 +0100

Hei, I forbindelse med EU kontroll ble avdekket en brukket bladfjær på min 2015 mod 5 seter. Bilen har gått 59 000 km. Bruddet har skjedd der fjæren har en krumming bakerst ved festet. Ellers er jo dette en relativt tykk og kraftig stålfjær. Må si jeg synes slikt er merkelig. Hva synes du? Mvh Bjørn

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-12-26 17:10:53 +0100

Fjærstål er fjærstål, andelen karbon i legeringen påvirker, og herdingen påvirker. Når ting knekker - er stålet sprøtt. Rett og slett for hardt. Sånt kan skje i de beste familier, spesielt tyske biler har vært mye utsatt for fjærbrudd opp gjennom årene. Fartsdempere er en høydare i så måte, ellers er det ikke uvanlig at det er en sammenheng mellom slitne støtdempere og fjærbrudd. Med din nesten-nye Nissan er det neppe slitne støtdempere med i bildet, men jeg ville tenkt i retning av en kombinasjon av de øvrige faktorene, kanhende ispedd en iboende feil fra fabrikk. Vi snakker jo også om en bli som veier litt, det hjelper jo også på her. Ellers tenker jeg at fjærbruddet har skjedd på et sted det uvegerlig oppstår mer belastning enn på resten av fjæra, sånt skjer, uansett hvor tykk og kraftig fjæren fremstår utad sett. Garantien er såvidt vites snipp-snapp-snute etter 5 år om du er privatkunde og eier denne feiende flotte bilen, men fortvil ikke, det er normalt sett ikke verdens verste jobb å skifte en bladfjær. Lykke til, vi krøsser fingre og tær!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger