Motorens holdbarhet, enn si hele bilens holdbarhet, kommer lenger og lenger i bakleksa år for år. Bruk og kast er et tegn i tiden, EU har en fullstendig ensidig fokus på direkte utslipp når det gjelder vår alles kjære bilen - også nyttekjøretøyer. At det totale miljøavtrykket øker over alle grenser gjennom det som noen omtaler som klima-hysteriet, enn si kullsviertroen på at "elektrifiseringen" av veitrafikken løser alle problemer, se det feies under teppet. At man der nede i EU frem til gasskrisen fremdeles hadde en kullkraft-andel på rundt 50 % give or take, er en ting, men nå går man visserlig tilbake til kullkraft i stort omfang. Derved vil utslippene fra en elbil egentlig matche et damplokomotiv fra 1905!
Jaaaamen....breker vår hjemlige elbilforening....i Norge har vi jo "bare fornybar kraft"! Ikke helt korrekt tankegang det derre, i worst case scenarioet har vi nullet ut kraftoverskuddet allerede i 2025. Det innebærer at vi må importere kraft for å dekke inn "elektrifiseringen", og den importerte krafta, den må jo komme et sted fra, ikke sant? Siden det er som det er der nede i EU når man har stengt ned en god del kjernekraft og ellers mangler sånn circa 155 milliarder kbm gass årli i overskuelig fremtid, er det overveiende sannsynlig at det vil være kullkraft i kablene til Norge - om vi det hele tatt får kjøpt noe som helst.
Uansett, denne digresjonen binger oss hen til hvor dette bærer til slutt! Det som er sikkert, er at det har gått prestisje i dette, både i Brussel og i kåken der stortinget holdet til midt på Karl Johan. Sånn er det bare, da skal ingen gi seg, ikke om det smalt, dette skal trøkkes gjennom koste hva det koste vil! Og en ting er eruo 6, men som du vet, euro 7 er på vei. For å tilpasse forbrenningsmotorer til disse kravene, må produsentene legge ned enorme utviklingskostnader. Jeg spår at bilprodusentene der nede i EU vil ha mer enn nok med bare å makte å holde produksjonen i gang de nærmeste årene, det er ikke bare en krise på gang, man har klart å rote det til med sin største og mest pålitelige levernadør gjennom flere tiår av såvel energi som andre, kritiske innsatsfaktorer til industrien i EØS-området. Kortversjonen er at denne unevnelige leverandøren ikke kan erstattes verken på kort eller mellomlang sikt. Når denne leverandøren allrede er godt i gang med å vende seg mot Asia, ja da vil iallefall Kina fosse frem. Noe verre blir det for Japan og Syd-Korea, som jo i allefall i noen grad har hengt seg på den amerikanske handelskrigen. Legg til at mange bilprodusenter, både i USA, EØS-området og Japan/Korea, allerede er nee i knestående etter såvel et par år med pandemi som påfølgende problemer med forsyningskjedene, ikke bare av halvledere, men en drøss andre kritiske innsatsfaktorer! Med de forholdene jeg nevner og på toppen - da vil man tenke seg om to ganger før man bruker milliarder på å utvikle nye motorer ... (more)