0

Fra 1 januar 2023 utgår denne modellen. Hva med diesel-elektrisk?

spurt 2022-12-15 13:54:50 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Det er flere og flere bilmerker med store motorer som sliter med Euro-normen på motorer. Spesielt varebiler og pickup´s som har stor vektvariasjon fra tom bil til fullastet bil. Isuzu D-Max har feks gått i fra 3.0L motor til en 1,9 liter motor med masse hjelpemidler som dobbel turbo etc for å opprettholde Euro-kravet. Selv tviler jeg på at en sånn motor vil vare lenge er langt. (Asia og Australia beholder fortsatt 3-literen). Hva med diesel-elektrisk? Med en el-motor på hvert hjul? Mye lettere å få til en motor som kun har oppgaven med å produsere strøm. Batteriet behøver ikke å være så stort, samt at man kan spare mye vekt på å fjerne girkasser og akslinger. Er det noe regelverk som tilsier at ikke dette går?

Mvh Tore

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-12-15 21:48:35 +0100

Motorens holdbarhet, enn si hele bilens holdbarhet, kommer lenger og lenger i bakleksa år for år. Bruk og kast er et tegn i tiden, EU har en fullstendig ensidig fokus på direkte utslipp når det gjelder vår alles kjære bilen - også nyttekjøretøyer. At det totale miljøavtrykket øker over alle grenser gjennom det som noen omtaler som klima-hysteriet, enn si kullsviertroen på at "elektrifiseringen" av veitrafikken løser alle problemer, se det feies under teppet. At man der nede i EU frem til gasskrisen fremdeles hadde en kullkraft-andel på rundt 50 % give or take, er en ting, men nå går man visserlig tilbake til kullkraft i stort omfang. Derved vil utslippene fra en elbil egentlig matche et damplokomotiv fra 1905!

Jaaaamen....breker vår hjemlige elbilforening....i Norge har vi jo "bare fornybar kraft"! Ikke helt korrekt tankegang det derre, i worst case scenarioet har vi nullet ut kraftoverskuddet allerede i 2025. Det innebærer at vi må importere kraft for å dekke inn "elektrifiseringen", og den importerte krafta, den må jo komme et sted fra, ikke sant? Siden det er som det er der nede i EU når man har stengt ned en god del kjernekraft og ellers mangler sånn circa 155 milliarder kbm gass årli i overskuelig fremtid, er det overveiende sannsynlig at det vil være kullkraft i kablene til Norge - om vi det hele tatt får kjøpt noe som helst.

Uansett, denne digresjonen binger oss hen til hvor dette bærer til slutt! Det som er sikkert, er at det har gått prestisje i dette, både i Brussel og i kåken der stortinget holdet til midt på Karl Johan. Sånn er det bare, da skal ingen gi seg, ikke om det smalt, dette skal trøkkes gjennom koste hva det koste vil! Og en ting er eruo 6, men som du vet, euro 7 er på vei. For å tilpasse forbrenningsmotorer til disse kravene, må produsentene legge ned enorme utviklingskostnader. Jeg spår at bilprodusentene der nede i EU vil ha mer enn nok med bare å makte å holde produksjonen i gang de nærmeste årene, det er ikke bare en krise på gang, man har klart å rote det til med sin største og mest pålitelige levernadør gjennom flere tiår av såvel energi som andre, kritiske innsatsfaktorer til industrien i EØS-området. Kortversjonen er at denne unevnelige leverandøren ikke kan erstattes verken på kort eller mellomlang sikt. Når denne leverandøren allrede er godt i gang med å vende seg mot Asia, ja da vil iallefall Kina fosse frem. Noe verre blir det for Japan og Syd-Korea, som jo i allefall i noen grad har hengt seg på den amerikanske handelskrigen. Legg til at mange bilprodusenter, både i USA, EØS-området og Japan/Korea, allerede er nee i knestående etter såvel et par år med pandemi som påfølgende problemer med forsyningskjedene, ikke bare av halvledere, men en drøss andre kritiske innsatsfaktorer! Med de forholdene jeg nevner og på toppen - da vil man tenke seg om to ganger før man bruker milliarder på å utvikle nye motorer ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-12-16 08:46:29 +0100

Om en motor med generator må produsere strøm til 4 elektriske motorer eller om den produserer til fremdrift av bilen via vanlig driv verk utgjør ikke så mye da den ene varianten har elektrisk tap og den andre mekanisk tap og ja skal man ha elektrisk drift så må man ha batterier for mellom lagring som da igjen gir økt vekt samt at generator og el motorer også har mye vekt. Elmotorene og hjulene kan heller ikke henge i løse luften og man kan ikke bare fjerne det ene og det andre uten å erstatte det med en ny konstruksjon. Skal man gå så hardt tilverks så kan man likegodt sette seg ved tegnebrettet og konstruere en helt ny bil som fks Tesla har gjort med sin elpickup. Regelverk eller ikkke så må bilen igjennom en typegodkjenning og mange og kostbare hensyn må taes før den når oss kunder.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger