0

Peugeot 3008 plugin

spurt 2022-12-13 15:34:41 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei,

Vi kjøpte vi en 2020 modell 3008 plugin nå i august, med km 17 000. Overraskende godt fornøyd på de fleste områder. Dog ikke helt på rekkevidde. Oppgitt til 59 km. wltp, men rundt null grader viser den ikke mer enn ca 26 til 28 km rekkevidde. Akkurat dette må vi vel bare leve med? Men i det siste så opplever jeg at når den går på bensin så går også rekkevidden på el. like mye ned som om den skulle gått på bare el. - kan dette være rett? Da er det plutselig ingen strøm igjen til at den hopper over på ren el. når forholdene tillater det. Tidligere har den vekslet mellom strøm og bensin på langturer og vi har kjørt oppmot 150 km før rekkevidden på strøm har vist 0. Nå har vi ikke lengere det overskuddet til det. Står el.rekkvidden på 30 km, og vi kjører 30 km med bensinmotoren igang, så er det også 0 rekkevidde igjen på el. På skjermen indikerer den at både elmotor og bensinmotor går samtidig, og jeg hører bensinmotoren, men den indikerer at det er el.motoren som driver bilen fremover. Ikke girer den heller, noe som tyder på at det er elmotoren som driver bilen. I 10 minus som idag feks, så starter bensinmotoren, men bilen indikerer at begge motorene går, og at det er elmotoren som driver, fra første meter og rekkevidden går ned. Og selv om den indikerer at den drives av elmotoren samtidig som bensinmotoren går sier den også at den har gått 0% utslippsfritt - altså ikke gått på strøm.

Forhandleren virker ikke helt lydhør for problemstillingen - vil derfor ha litt mer kunnskap før jeg eventuelt tar ny kontakt med forhandleren.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-12-13 22:39:18 +0100

Først og fremst: avviket mellom praktisk oppnåelig rekkevidde og oppgitt rekkevidde vil kunne være betydelig. Det vil også kunne variere, også WLTP er en måleprosedyre som ikke neppe gjenspeiler de forholdene du refererer til her. Det ligger også i sakens natur at det er en hel gullrekke med variable, som du antyder er temperatur en av dem, likelededes våt, tørr eller snødekket vei. Og ikke minst: kjørestil, bruk av klima-anlegg osv osv.

Dernest er tallet i kjørecomputeren egentlig bare et tall. Ja, det ligger en beregningsmodell bak dette tallet, kall det gjerne en algoritme der det legges inn verdier fra bilens sensorer løpende, men det er liksom ikke snakk om kalibrerte målinger. Skal du skaffe deg oversikt over praktisk oppnåelig rekkevidde, ja da er det tallet på tripptelleren som er relevant, men be advised, du må også ha dette med premissene i bakhodet. AT du opplever at elektrisk rekkevidde halveres ifht oppgitt rekkevidde ved 0 grader, er uansett ikke spesielt forunderlig. Men i praksis kan du gjerne strekke det enda noen kilometer. Dog, det er en ting som er lurt å ha i bakhodet med en ladbar hybrid: det ene er at det egentlig ikke er spesielt økonomisk å kjøre "kun elektrisk" for så å la bensinmotoren ta over og både sørge for fremdriften og lade batteripakka. Det blir rett og slett dyre kilowatt-timer av det. Jeg ville prøvd å kjøre i vanlig hybridmodus fremfor "rent elektrisk" modus, det er ikke usannsynlig at det totale drivstoff-forbruket blir gunstigere.

Dernest: når du vil ha det godt og varmt i bilen f.ex, ja da må faktisk bensinmotoren gå innimellom for å fremskaffe denne varmen, det er neppe en elektrisk varmekilde i en ladbar hybrid. Sannsynligvis er bilens styreprogram satt opp slik at bensinmotoren også lader batteriet når den går for å fremskaffe varme, men det er ikke nødvendigvis alltid sånn. Da går begge motorene som du sier ved minus 10 grader, men om du har lagt inn rent elektrisk modus, ja da kan det være at styringsprogrammet sier som så, at nei, da skal ikke benzineren brukes til fremdrift. At kjørecomputerens statusdisplay sier at kjøringen ikke er utslippsfri, det er jo egentlig nokså naturlig, ikke sant? Det er jo faktisk sånn det er! Selv om fremdriften er besørget av den elektriske motoren. For å holde tunga rett i munnen her, ville jeg nok satt opp et flytdiagram over de forskjellige tilstandene og tatt det derfra. Men igjen: jeg sliter litt med å se poenget med å kjøre "rent elektrisk" på distanser på mer enn et par mil, hhv ved temperaturer ned mot minus 10, med en hybrid drivlinje. En hybrid er ikke ja takk, begge deler, det er ikke BÅDE elbil og bensinbil. Ja, du har en elektrisk motor og en batteripakke som primært er der for å kunne gjenvinne energi ved regenerering, med en plugin-hybrid kan du også "etterfylle" batteriet fra hjemmeladeren og derved spare bensin, men mhp rent elektrisk drift er det noe som er påtenkt brukt kun ved ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger