0

Familiebil elbil

spurt 2022-12-13 08:51:57 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei!

Vi skal kjøpe vår første bil, og ønsker en elbil med litt rekkevidde, gjerne brukt elbil. Tenker at rundt 300 km om vinteren er minimum. Ønsker plass til lange ben, barnesete og alt annet.

Gjerne en bil som ikke krever mye vedlikehold.

Har kanskje kommet frem til at Nissan Tekna 2019 for ca. 290 000 er et godt kjøp?

Hilsen

En som kan svært lite om bil

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-12-13 17:51:42 +0100

Om jeg forstår deg rett, tenker du på Nissan Leaf med det Nissan kaller Tekna utstyrspakke. I store trekk en pålitelig og grei elbil, ha dog i bakhodet at rekkevidden er avhengig av hvilken batteripakke bilen du velger måtte ha. Husk også at dette med "rekkevidde" om vinteren og oppgitt rekkevidde er to forskjellige ting. Nå sier du ikke noe som helst om hva du legger i begrepet "vinter," bor du på Tynset eller Røros bør du nok tenke deg om både to og tre ganger før du velger elbil i det hele tatt....spesielt om du fastholder rekkevidde på 300 km som "minimum". HER finner du mer over dette temaet: https://www.tv2.no/broom/fire-av-ti-e...

Noe kynisk sett, den som velger elbil, bør tenke nøye gjennom kjøremønster og behov. Om dere bor i byen eller bynære strøk, har muligheter for å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader og ellers i store trekk kjører innenfor en radius der dere kan klare dere med hjemmelading, er elbil et aldeles utmerket alternativ. Men om du forventer at en hvilken som helst elbil med oppgitt rekkevidde på si rundt 400 km skal kunne prestere minimum 300 km ved minus 20 og snødekke....ja da kan du risikere å bli skuffet! Det største batteriet i Leaf gir vel snaue 400 km under optimale forhold - dvs WLTP - mens den mindre batteripakke gir 270 km - også WLTP. Om vi snakker seriøse vinterforhold, legg 50% til grunn, om du snakker om generelle. "normale" vinterforhold er si 30% et greit utgangspunkt. Og oppnår du bedre rekkevidde, er det en grei bonus, ikke sant? Dette med rekkevidde hhv ladekø, ladetilgang osv osv, er uansett ting du bør ha et forhold til, derav dette med KJØREMØNSTER og BEHOV. Om du ikke kan fordra å vente, det være seg i ladekø eller på selve ladingen, ja da bør du kanhende tenke på en annen drivlinje. Vær ellers klar over at en optmal ladesyklus ligger i området 20 til 80%. Dette innbærer at du ikke bør kjøre batteriet "helt ned", ei heller lade til 100%. Og iallefall ikke langs veien ved kommersielle ladetilbud....ladingen går skikkelig treigt når du passerer 80%.....og du betaler for både STRØMMEN du putter på "tanken" og TIDEN det tar å fylle! Det innebærer nok et forhold du må ha i bakhodet når vi snakker om "minimum" rekkevidde.....den praktiske rekkevidden går litt ned som en følge av denne greia med 20-80....!

Når det er sagt, jeg tenker at det egentlig bare dreier seg om tilpasninger, det du må vurdere om dere har et kjøremønster osv der dere kan gjøre de tilpasningene som følger med at en hvilken som helst elbil faktisk har ganske så liten rekkevidde. Sånn er det bare, den elbilen med "lengst" rekkevidde har omtrent samme "rekkevidde" som jeg har på reservekanna bak i dieselbrenneren min! I tillegg har jeg 1500 km på tanken...om dette med rekkevidde er VELDIG viktig....da skal du dels tenke nøye gjennom både det ene og det andre før ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger